De horizon staat rond.
- ytje123
- Lid

- Bezwaar bewerken: Nee
- Geslacht: Vrouw
- Contacteer:
Ik heb een aantal foto's gemaakt op Urk bij het ijs maar op veel foto's staat de horizon een beetje bol. Jaja de wereld is echt wel rond. Hoe voorkom ik dat dit weer gebeurt. Moet ik iets inzoomen of zo?
Je kan ook een hele hoop corrigeren inderdaad.
Houd er wel rekening mee, dat wanneer je dergelijke correcties toepast... je een hoop van de rand van je foto weg zal gooien.
Ruimer kaderen bij het afdrukken van de foto is hier aan te raden.
Houd er wel rekening mee, dat wanneer je dergelijke correcties toepast... je een hoop van de rand van je foto weg zal gooien.
Ruimer kaderen bij het afdrukken van de foto is hier aan te raden.
- ytje123
- Lid

- Contacteer:
Hier is een van de foto's met ronde horizon.
En verder mogen jullie je kritiek ook gelijk geven op deze foto. Is vast heel leerzaam. Foto is onbewerkt.
sluitertijd 1/400 iso 64 f/6.3 brandpunt 6mm

sluitertijd 1/400 iso 64 f/6.3 brandpunt 6mm
- ytje123
- Lid

- Contacteer:
Ik heb nog geen spiegelreflexcamera, wil eerst kijken of ik talent heb of het kan leren. Dit is gemaakt met een Fujifilm finepix S5700, een bridgecamera dus. Ik weet dat ik veel beperkingen heb daarmee maar eerst maar zien of ik een beetje de techniek onder de knie krijg voordat ik een andere camera aanschaf.
- ytje123
- Lid

- Contacteer:
Nu ben ik weer op pad geweest en ook nu heb ik op een paar foto's weer de ronde horizon ook als ik een beetje inzoom. Het is wel minder vaak nu maar heeft het met het vast houden van de camera te maken? Kreeg soms het gevoel dat als ik de camera meer naar de grond richt uit een wat hogere positie dat ik het kan verergeren. Klopt dit?
- ni3lsj4ns3n
- Lid

- Geslacht: Man
Als de horizon precies in het midden ligt zou het niet meer moeten voorkomen. Zoek eens op google naar een fisheye lens, dan zie je hetzelfde fenomeen, maar dan veel extremer nog.
Met welk programma bewerk je je foto's?
Met welk programma bewerk je je foto's?
-
korandoke
- Lid

- Contacteer:
er valt iets van het beeld weg, daar kan je weinig aan doen.

- ytje123
- Lid

- Contacteer:
Als ik inderdaad de horizon meer in het midden heb dan trekt hij niet krom. Maar dit is dus een probleem wat ik dus blijf houden als ik de horizon hoger zet en ik dus moet corrigeren met mijn fotobewerkingsprogramma. Want als ik de horizon erg laag fotografeer treedt het omgekeerde dus op. De horizon trekt naar beneden in het midden. En moet ik dus ook weer corrigeren. Is dit een algemeen probleem of is het camera en lens gebonden?
Het is inherent aan het gebruik van groothoek.
- Zoekertje
- Lid

vind het wel een hele mooie plaat hoor.
Annemiek hier op drome heeft een leuke set in de aanbieding voor weinig.
misschien leuk om te starten, als je eenmaal bezig bent word het alleen maar leuker.
Annemiek hier op drome heeft een leuke set in de aanbieding voor weinig.
misschien leuk om te starten, als je eenmaal bezig bent word het alleen maar leuker.
- ytje123
- Lid

- Contacteer:
Ja ik moet me ook echt inhouden om nu al niet gelijk op jacht te gaan naar een leuke camera als opvolger voor mijn bridgecamera. Was vanmiddag bij een plas aan het fotograferen en zie 3 zwanen in het water landen en ondertussen vliegt er een roofvogel boven mij die daar ook ergens woont. Tja dan denk je snel ohohohoh had ik maar een ander toestel, nu mis ik mooie plaatjes. Te ver weg voor mijn toestelletje. Maar toch eerst maar zien of ik de basisbeginselen een beetje onder de knie krijg.
Mjah, als je op dat moment met je groothoek in 't veld staat, en er vliegt een mooie roofvogel over dan heb je ook pech.ytje123 schreef:Tja dan denk je snel ohohohoh had ik maar een ander toestel, nu mis ik mooie plaatjes. Te ver weg voor mijn toestelletje. Maar toch eerst maar zien of ik de basisbeginselen een beetje onder de knie krijg.
Of je moet het geluk hebben zo snel te kunnen wisselen.