Vorig jaar augustus begonnen met fotograferen met een DSLR, dus voor mij "de eerste lente" om te fotograferen. Ik ben aan de slag gegaan met mijn 50mm lens en onderstaande foto's zijn crops van het origineel. Als beginneling hoor ik graag tips en tricks om mee te kunnen oefenen
Er zijn een paar dingen die opvallen: - Sluitertijd is 1/4000ste, dat is het maximaal haalbare van jouw camera, ook als ie korter zou moeten zijn; blijf daar van weg, je kunt namelijk niet meer zien of ie 1/8000ste of nog korter had moeten zijn, je belichting wordt dan onvoorspelbaar. - Belichtingscorrectie -2, waarschijnlijk om je belichtingsmeter te foppen, of om de overbelichting tegen te gaan: eigenlijk ligt de oorzaak hiervan bij het hier boven genoemde puntje. - Diafragma 2.5: als je via dofmaster.com kijkt, zie je dat je scherptediepte rond de 3mm is bij een voorwerpafstand van 30cm, dat is vast niet dekkend voor het bloemetje, naar ik schat, was dat wel je bedoeling. - Iso waarde is 200: als je naar je sluitertijd kijkt en naar je diafragma is dat te hoog, kun je best naar 100 zetten. - Meetmode staat op meervlaks: is op zich niks mis mee, maar je camera zal altijd een gemiddelde bepalen van de donkere achtergrond en je witte bloemetje, wellicht het overwegen waard om de belichting van het bloemetje juist te bepalen (het is immers je onderwerp) middels spot-meting of middels centrumgewogengemiddelde-meting.