Wat bedoel je met 100% in raw? 25% smart sharpen is toch best veel?
Ik bedoel dat ik mijn Raw bestand eerst open in Adobe Camera Raw, waarin ik mijn meeste bewerkingen probeer te doen. Hierin heb je een tabje verscherpen (en ook noise reduction) en hier trek ik het schuifje meestal door tot 'Amount 100'. Radius staat standaard om 1,0, detail op 25 en masking op 0. Dit is zeg maar de eerste verscherping van het rauwe bestand.
Daarna dan evt wat meer detail in Viveza. Hier gum ik soms weer details weg, als het teveel is.
En als laatste na verkleinen verscherpen. Meestal met smart sharpen, soms met unsharp mask.
Ik doe denk ik al meer dan een jaar dan 0,3 px en amount 100. Dit is nu dus echt veel te veel en hier moet ik mijn weg dan inzoeken. Of 25% dan veel is??? In mijn beleving niet
Of ik in deze foto teveel verscherping zie ben ik nog niet over uit... ik merk dat ik moet wennen. In mijn ogen valt het wel mee in deze plaat. In de vorige herken ik het wel.
Maar ik krijg nooit opmerkingen over oververscherpen (mits ik iets heb geprobeerd op te halen wat eigenlijk niet herstelbaar is, haha), dus het valt wel op dat ik hier nu opmerkingen over krijg