Zwart-wit paard

Behalve vogels en insecten
Plaats reactie
karinD
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw

Zwart-wit paard

Bericht Geplaatst:

Ik ben hier al een tijdje niet geweest, schandalig! Komt voornamelijk, omdat ik heel weinig tijd heb gehad om te fotograferen. Maar nu ben ik weer veel bezig en dus ben ik er weer :cool

Ik maak het liefste paardenfoto's, dat is ook waar ik de laatste tijd heel veel mee bezig geweest ben.

Ik heb een foto van een zwart-wit paard gemaakt en het wit is helemaal uitgebeten. Hoe kan ik dat voortaan beter doen? iemand tips?

Stand A, ISO 100, F8, Sluitertijd 1/320. 70 mm.
Afbeelding
Focasa
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Contacteer:

Zwart-wit paard

Bericht Geplaatst:

Ja schaam je dat je hier al een tijd niet bent geweest ;)

Op F11 zal het witte al een stuk minder uitbijten.
Als je in RAW schiet, kun je daarnaast in lightroom de highlights terugzetten en zo het detail in het witte terughalen. Afhankelijk van het dynamisch bereik van je camera kun je zo behoorlijk wat "herstellen".

En volgens mij is dit een paard die zich als koe wou verkleden :P
karinD
Lid
Lid

Re: Zwart-wit paard

Bericht Geplaatst:

Haha, ja ze vermomt zich graag :D

Raw heb ik nog niet veel ervaring mee. heb het ooit wel geprobeerd, met mijn vorige camera (deze heb ik net een half jaartje, ben van een Pentax uit 2006 overgestapt op een Nikon D5100)
Ik bewerk met Photoshop Elements 6. lightroom ken ik niet. Kan ik met Elements 6 ook goed RAW bewerken?
Focasa
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Ja
Contacteer:

Zwart-wit paard

Bericht Geplaatst:

Werk zelf niet met Elements maar denk (hoop) dat dat wel moet kunnen.

Raw kun je zien als een soort van digitaal negatief. Kwa aanpassingen er dan veel meer mogelijk.
Inoordhof
Lid
Lid
Contacteer:

Zwart-wit paard

Bericht Geplaatst:

Inderdaad in RAW schieten, dan kun je achteraf nog wat aanpassen. Verder is het gewoon door de tijd van de dag, je kunt beter wat later of wat vroeger gaan fotograferen.
Wat betreft compositie, ik had het mooi gevonden als je iets minder grond had en daardoor wat meer ruimte boven. Verder staat hij wel mooi uit het midden, een beetje naar links.
En als we echt willen muggenziften zou ik de volgende keer letten op de poephoopjes, lijkt wat netter :). Veel plezier met de paarden fotograferen, het is een leuk onderwerp :D
Frans
Lid
Lid

Zwart-wit paard

Bericht Geplaatst:

Je vraag laat zien dat je nog niet veel kaas hebt gegeten van de beperkingen van een een camera m.b.t. de contrastsverschillen die in één beeld zijn vast te leggen.
Dat je in RAW meer kunst sleutelen aan het dynamisch bereik is waar.
Echter het bewerken van RAW foto,'s vergt ook weer veel kennis, kunde en ervaring.
Weet ook dat als je daar geen tijd en energie in wilt steken je resultaten in het algemeen slechter zullen zijn dan die de software van je camera in een jpeg leveren.
Een goede bron van kennis, ook over dit onderwerp, is de handleiding bij je camera.
Maurice78
Lid
Lid

Zwart-wit paard

Bericht Geplaatst:

tja er zijn nog al wat wegen naar rome hierin.

idd met raw heb je heel veel ruimte om thuis nog allerlei zaken aan te passen.

maar je had ook zoals focasa zegt in het veld je diafragma al een stop terug kunnen zetten.

het mag duidelijk zijn dat je onderwerp MOEILIJK is de witte vacht en de zwarte/bruine vacht.
leveren een enorm contrast op zeker midden op de dag.

vooral niet bang zijn om dingen te proberen !
waardoor je de camera beter leert kennen

grt
Maurice
karinD
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Dus, als ik het goed begrijp, raden jullie me aan om met RAW te gaan oefenen, maar niet in 1x alles ermee te gaan schieten om teleurstellingen door het moeilijke bewerken te voorkomen.

Focasa en Maurice, bedoelen jullie alleen het diafragma een stop terug? in de A stand betekent dat waarschijnlijk dat de sluitertijd ook verandert, maakt dat uit? Of kan ik beter de zo'n contrastrijke foto met de M stand nemen, zodat ik kan zorgen dat de sluitertijd wel hetzelfde blijft?

Inoordhof, ja die mest had ik even weg moeten shoppen, die heb ik over het hoofd gezien. Lekker slordig.
Hans v Ee
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Mooie foto van deze bonte. Gr. Hans.
Ron62
Moderator

Bericht Geplaatst:

Ik fotografeer ook altijd in de A-stand en zou in deze situatie de belichting wat aangepast hebben naar -0,7 EV ongeveer.
De donkere delen worden dan waarschijnlijk een klein beetje te donker, maar dat is makkelijk te corrigeren met Shadow/Highlights in Photoshop.
Als je fotografeert in de A-stand en je zet de belichting iets donkerder dan wordt je sluitertijd iets sneller.....hoe sneller de sluitertijd, hoe minder licht er binnenkomt en dat is wat je in dit geval had gewild. ;)
Plaats reactie

Terug naar “Dieren”