Nog eens over filters

Plaats reactie
Alchemist
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Contacteer:

Nog eens over filters

Bericht Geplaatst:

Nog een topic over filters, of eigenlijk de zin en onzin om een filtersysteem aan te schaffen.

Ondertussen heb ik al redelijk veel gelezen over filters, echter zijn de meningen verdeeld tussen 'filters zijn onmisbaar' en 'dat kan je toch oplossen in de nabewerking'. Momenteel doe ik dat laatste ook, onder andere door tijdens het fotograferen belichtingstrapjes te maken.
Nu zie ik echter ook wel bepaalde voordelen in het gebruik van filters, en zou het wel eens willen proberen.
Het liefste wil ik 1 systeem gaan gebruiken, voor nd-(verloop) filters, eventueel ook polarisatie en een big stopper. Maar waar moet ik op letten bij aanschaf? Het liefste ook tips uit eigen ervaringen, vooral ook over valkuilen, of desnoods een betoog waarom filters onzin/onbruikbaar zijn.
Omhoog Profiel Website Foto's
Frans
Lid
Lid

Nog eens over filters

Bericht Geplaatst:

Paar voorbeelden.
Schittering wegnemen met polarisatiefilter is in nabewerking geen sinecure om na te bootsen.
Effect van lange sluitertijd op bijvoorbeeld stromend water zal best kunnen in nabewerking edoch ......
UV filter, kleurenfilters, eenvoudige grijsverloopfilters, effecten zijn redelijk simpel na te bootsen in nabewerking.
Omhoog Profiel Foto's
Henry
Lid
Lid

Nog eens over filters

Bericht Geplaatst:

Frans heeft wat mij betreft hier het juiste antwoord gegeven :up
Als je de foto in RAW maakt heb je de nodige bewegingsvrijheid om belichtingscorrecties door te voeren; in JPEG is die bewegingsvrijheid veel kleiner.
Omhoog Profiel Foto's
Alchemist
Lid
Lid
Contacteer:

Re: Nog eens over filters

Bericht Geplaatst:

Dank voor de reacties zover, het is mij duidelijk zover. Het is mij bekend dat ik met RAW veel meer vrijheden heb, en die gebruik ik ook graag :)
Uiteraard ben ik ook nog wel benieuwd naar de mening van anderen... ;)
amateur123
Lid
Lid

Re: Nog eens over filters

Bericht Geplaatst:

Filters worden vaak gebruikt voor bescherming van de lens.
Ook voor buitenfotografie voor mooiere blauwe luchten. Polarisatie filters kan je niet nabootsen in nabewerking.
Omhoog Profiel Foto's
Arno1
Lid
Lid
Contacteer:

Nog eens over filters

Bericht Geplaatst:

Je kunt veel in post processing. Echter, iets wat niet in de foto zit krijg je er ook niet met nabewerking in.
Een uitgebeten witte lucht bevat geen mooie details om op te halen in Photoshop. Met een verloop filter voorkom je dat deze lucht uitgebeten wit is.

Arno
Plaats reactie

Terug naar “Camera's, lenzen en toebehoren”