-
S 1/20
f/11
ISO 100
Photoshop: levels, unsharp mask
-

Matthijs schreef:Laag standpunt, lange sluitertijd, mooiere luchten (wat je niet in de hand hebt!) zou de foto al beter maken.
en ik was niet alleen.

Het gekke is dat het namelijk niet met alle foto's mis is, dus het moet aan mij / mijn gebruik van een instelling liggen denkik.

markleeman schreef:Allereerst een vraag: wat vind je zelf niet scherp aan de foto? Voor mij ziet het er nl prima uit, op dit kleine formaat althans.
markleeman schreef:-Hoe heb je gekozen op welk punt wordt scherpgesteld? Meestal is de handigste methode om het centrale scherpstelpunt actief te hebben en de rest niet, op die manier kan je de camera goed op het juiste punt laten scherpstellen (door dit AF punt te richten op je scherp te stellen doel, ontspanknop half indrukken, compositie kiezen en onspanknop geheel indrukken)
Dus ik heb hem inmiddels ingesteld dat hij op het middelste punt scherpstelt.markleeman schreef:-Ik zie dat je de foto hebt genomen op f/11. Normaal gesproken komt scherpstellen bij zo'n relatief klein diafragma niet zo nauw, zeker niet bij groothoek. In jou foto is de benodigde scherpte diepte zo te zien ook niet zo heel veel. Eea is afhankelijk of je een camera met cropfactor gebruikt of fullframe, maar normaal gesproken verwacht ik dat bij dit beeld simpelweg met de hand afstellen op oneindig al voldoende zou moeten zijn voor een volledig scherpe foto.
markleeman schreef:-1/20s is best een kritische sluitertijd. Gebruik je een draadonspanner/afstandbediening/zelfonspanner? Was er veel wind? Heb je mirrorlockup oid gebruikt? Heb je een stevig statief, en had je dit statief geheel uitgeschoven of niet? Dit zijn allemaal dingen om rekening te houden als je sluitertijden gebruikt >1/50s.
markleeman schreef:Hoe ik zelf meestal te werk ga: ik gebruik live-view. Dit geeft vooral als voordeel dat je heel gemakkelijk handmatig kan scherpstellen, je kan zelfs inzoomen tot op pixel niveau, en je ziet dus heel goed hoe en waar het beeld scherp is. Ik heb er hier ooit iets over geschreven, KLIK. Bijkomend voordeel is dat bij live-view de spiegel opgeklapt is, en je dus geen last hebt van vibraties door het opklappen van de spiegel tijdens de opname.
markleeman schreef:Nog over je foto: je hebt mooi strijklicht over de voorgrond. Nadeel van dit licht is dat de vuurtoren behoorlijk in de schaduw staat, en het strandje links vol in het licht staat. Dit strandje lijdt daarmee behoorlijk af, en daarmee ook andere storende elementen op die plek, zoals het bankje. Daar komt ook het vrij drukke water bij, waardoor het geheel wat rommelig wordt. Mijn tip is daarom: probeer de foto zo te maken dat je minder aandacht trekkende elementen in de foto krijgt. Alleen een voorgrond met wat gras en stenen en de vuurtoren zou al een heel mooie foto kunnen opleveren, de rest maakt de foto alleen maar minder.