Frans, ik ga de uitdaging aan. Wat ik ga proberen te doen is"
- ruis uit de achtergrond (tip van Ron)
- kleuren wat minder hard (tip van Paula)
- kleuren wat warmer (tip van Frans)
- alles waar nog tijd voor is en wat ik zinvol acht, tenzij er voordat ik aan de slag ga nog meer tips binnenkomen.
Fotosmurf: mijn zoon en dochter hebben ons niet meer nodig. Ze zijn al meer dan genoeg geholpen met de sleutel van een auto (die ze trouwens feilloos en snel weten te vinden).
Hierbij het resultaat van 2 minuten bewerken:

- Allereerst heb ik het contrast aangepast via de sneltoetscombinatie.
- Vervolgens heb ik de kleuren automatisch laten aanpassen, ook via de sneltoetscombinatie.
- Omdat dit de kleuren niet zachter maakte, heb ik de Hue/Saturation-functie geactiveerd en de Saturation wat naar beneden bijgesteld (-9)
- Snel een kopie gemaakt van de laag met de sneltoets combinatie (ctrl-J)
- Vervolgens met de ruis aan de slag gegaan. Omdat ik bijna nooit met de ruisverwijderaar werk, moest ik even kijken met welke parameters ik aan de slag moest gaan. Uiteindelijk alleen de strength wat opgehoogd (van 4 naar 5), zonder dat ik trouwens een merkbaar effect zag in de foto. De Preserve Details heb ik op 5% laten staan en de Reduce Color Noise heb ik op 23% laten staan. Waarom deze cijfers? Ik weet het niet. Had geen tijd om me er in te verdiepen, daar stonden ze al op.
- Er een laagmasker overheen gegooid en de voorgrond en spelers teruggehaald (want Ron zei dat de ruis met name in de achtergrond zat).
- De lagen samengevoegd.
- Tot slot de spot healing brush tool gepakt en snel wat vuiltjes op het veld en de twee witte pixels in de achtergrond weggepoetst, een actie die zeker zou sneuvelen als ik in tijdnood was gekomen.
Het starten van Photoshop, het zoeken naar het fotobestand en na de bewerkingen het verkleinen, verscherpen, opslaan en uploaden naar het Foto-emmertje heb ik maar buiten de 2 minuten gedaan.