Bedankt voor je reactie Henry ! heb bij deze opname een flits gebruikt met plafond als reflector... zoals altijd Het ingedeukt kussen, tja... zelf vind ik het niet echt storend
Tony en Gotchas, bedankt voor de reacties en opmerkingen !
ruis in zwart is waarschijnlijk Door het iets meer op lichten voor de details in het zwart te hebben en in combinatie met iso 400 wat eigenlijk niet nodig was bij het flitsen.
Goed bezig!!! Door het oplichten vind ik de kleur en scherpte wat minder kijken. ;-) Maar dit is heel knap werk Geert!! Neem eens een ander achtergrond kleurtje. Deze maakt het heeeel saai en vlak.
Frans, ik heb net een update geplaatst ivm de ruis en het te veel oplichten... eigenlijk zie je luna in de update zoals je ze zou zien in het echt. Het nadeel nu is dat je op de meeste plaatsen geen details meer ziet in het zwart
Aan je update kan je zien dat je licht niet optimaal was. Wat je nu met de computer hebt moeten oplichten, zou al zo moeten zijn ter plekke zeg maar. ;-) Dus, inlezen over je licht gebruik en opstelling. Ik weet zeker dat je dit gaat lukken. Het kost tijd maar gezien de foto's die jij nu al maakt komt dat helemaal goed!
ETTR komt er op neer dat je zo belicht dat de relevante hooglichten in de RAW-versie net niet clippen. In de nabewerking kun je dan eventueel de belichting wat temperen.
Voordeel is dat de signaal/ruisverhouding in de donkere tonen optimaal is.
Ik had het juist opgezocht op google Frans, dus je camera zo instellen dat je opname goed licht wordt door in dit geval je sluitertijd te verlengen want als ik mijn diafragma grote ga maken heb ik te weinig scherptebereik. Zodat ik tot in tegenstelling wat ik nu doe het licht zal moeten temperen en niet moet opvoeren.