Eerste foto's

Behalve vogels en insecten
Plaats reactie
Erik Symoens
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Contacteer:

Re: Eerste foto's

Bericht Geplaatst:

Als dit je eerste opnames zijn ben ik benieuwd wat je hier allemaal gaat brengen.....scherpte ,standpunt en kleuren zijn dik oké......misschien wat minder centraal plaatsen en wel wat spijtig dat hij op de tweede geen oogcontact maakt....is toch altijd wat boeiender.....voor de rest :super
Henry
Lid
Lid

Eerste foto's

Bericht Geplaatst:

Leuke binnenkomer: actiefoto's :jump

Als ik naar de exif info kijk, dan zie ik dat de sluitertijd lekker kort is (goed bevroren beelden), de iso mooi laag is (weinig kans op ruis), maar ook dat het diafragma flink open stond (f/2.5). Hiermee realiseer je een kleine scherptediepte. Hier kun je zien hoe groot deze ongeveer is.
Je hondje valt nu mooi binnen die scherptediepte, maar er is bij deze instelling een flinke kans dat je te veel missers pakt. Met een iets kleiner diafragma (grotere f-waarde) kun je dit eenvoudig oplossen.

Door je grote diafragma komt je hondje wel mooi los uit de mooi wazige achtergrond.

De kleuren zien er goed uit (wel een beetje licht, door de 0.7EV belichtingscompensatie. Waarom? Vanwege je centrum gerichte meetmethode?), je onderwerp zit wel precies in het midden van de foto (zoals Erik ook al heeft opgemerkt). Vaak wordt je foto sterker als je zorgt dat deze voldoet aan een van de compositieregels. De regel van derden of de gulden snede is bijvoorbeeld zo'n regel. Uiteraard hoef je je daar niet aan te houden, want ze zijn niet verplicht.

Wat Erik ook al heeft aangegeven is dat er geen "oogcontact" is, dat maakt een foto vaak wat sprekender.
V.w.b. de bewerking: je zou een licht vignet kunnen toepassen of de foto nog wat krapper uitsnijden.

Tot slot: In je profiel staat nog je Canon 1100D Canon 70-200 1:4 L USM Canon 50mm. Volgens mij heb je deze foto niet daarmee gemaakt. Je hebt deze foto volgens mij gemaakt met een Canon 7D, met een 85mm f/1.8 lens.

---------------------------------------
Update: enkele kleine aanpassingen in de tekst
Laatst gewijzigd door Henry op 17 apr 2016 09:51, 4 keer totaal gewijzigd.
SanValaria
Lid
Lid
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Ik vind de 2 de juist heel leuk, echt bezig in de actie, ik hou ervan- de 1 ste is dat enorme lap grond aan de onderkant net even te veel van het goede voor me, :) het standpunt is prima, sluitertijd riant hoog ik zou met croppen toch nog geprobeerd hebben om wat meer uit de foto`s te halen qua compositie, probeer eens wat te schuiven :) ... maar een zeer leuke binnenkomer
herrias
Lid
Lid
Geslacht: Vrouw

Bericht Geplaatst:

wat breder maken en dan liggende foto's van maken? prachtige beweging !!!! gr.
jan62
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Een leuke serie neergezet :up
Gr jan
Hans v Ee
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Beide mooie actie foto's, lichte voorkeur voor de tweede. Gr. Hans.
Henry
Lid
Lid

Re: Re:

Bericht Geplaatst:

sanneR schreef:...Dat de foto's te licht zijn zie ik niet, maar dat ligt misschien aan mijn beeldscherm, zal er eens naar kijken. Belichtingscompensatie had ik eens gelezen dat het mooier is als je die een stukje verschuift.. niet echt dus? ...
Je foto's zijn ook weer niet vreselijk "te licht", maar als je naar het histogram kijkt, zie je dat de tinten voornamelijk in het lichte deel zitten.

sanneR schreef:...Ik ga me nog eens verdiepen in de compositieregels...
Kijk ook eens hier. Wellicht steek je iets op van ons eigen experiment.
Geert
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

De 2de opname is de beste uit dit duet, mooie kleuren en goed belicht :super
Plaats reactie

Terug naar “Dieren”