.

.
Meer Petzval foto's op mijn pbase...
groets, Henk

xafke schreef:Ziet er goed uit.
Ik denk dat deze lenzen echt wel keimoeilijk zijn om mee te werken. Of vergis ik mij?

__Erik__ schreef:Mooi romig, die onscherpte, de scherpte ligt evenwel perfekt

xafke schreef:Bedankt voor de duiding Henk.
Het is goed omschreven van Erik. Het kijkt romig de onscherpte.
Ik heb ook op mijn Canon 50 1.2 ook wel een bijzondere onscherpte maar niet zoals dit. Ook mijn 50 1.4 is weer anders en is echt soft op 1.4.
Het zal waarschijnlijk te maken hebben met de complexe lenselementen die in modern glas zitten. In modern glas hebben we soms teveel perfectie dat het kunstmatig gaat lijken. In dit glas zie je een soort natuurlijke inperfectie.
Nu vroeg ik mij ook af hoe de bokeh uitdraaid bij dit soort glas. Kan je daar even een shot rond maken? Ook eentje met tegenlicht zou ik graag zien hoe die optics dat verwerken en welk beeld je dan bekomt.
Je hebt alvast een zeer leuke bezigheid. Ik zou je graag eens aan het werk zien.

Henry schreef:Ik kan eerlijk gezegd niet het scherpstelpunt vinden.
Het beeld wat in de onscherpte zit is wel mooi romig (dank aan Erik voor het woord).

Henk47 schreef:xafke schreef:Ziet er goed uit.
Ik denk dat deze lenzen echt wel keimoeilijk zijn om mee te werken. Of vergis ik mij?
Het objectief zit met ducktape op een verstelbare balg. Het is dus flink draaien en knippen en hopen dat ze eventjes stil blijft zitten. De balg-cameracombinatie wel op een statief met de kop los, anders is het al helemaal geen doen. De scherptediepte is bij opening van zo ongeveer F3.5 en een brandpunt van 140mm erg klein.
Ik zag vandaag foto's van Roel Loermans (facebook) van zijn 55mm lens F1.2 en ik vind dat dergelijke moderne lenzen in hun onscherpe gebied een onrustig beeld geven. Dat had ik met mijn 85mm 1.2 van Canon ook. Vraag is of het komt doordat die objectieven zo veel lensdelen hebben. Een Petzval-objectief heeft vier lensdelen (twee vooraan gekit, twee losse achterin) en geeft zoals je hier ziet een heel mooi zachte onscherpte. Mijn E.Suter Petzvalobjectief doet het precies zo. Ik gebruik ze op de Cambo, maar zo op een digitale camera ermee spelen is ook heel leuk.

ppp schreef:Henk47 schreef:xafke schreef:Ziet er goed uit.
Het objectief zit met ducktape op een verstelbare balg. Het is dus flink draaien en knippen en hopen dat ze eventjes stil blijft zitten. De balg-cameracombinatie wel op een statief met de kop los, anders is het al helemaal geen doen. De scherptediepte is bij opening van zo ongeveer F3.5 en een brandpunt van 140mm erg klein.
Ik zag vandaag foto's van Roel Loermans (facebook) van zijn 55mm lens F1.2 en ik vind dat dergelijke moderne lenzen in hun onscherpe gebied een onrustig beeld geven. Dat had ik met mijn 85mm 1.2 van Canon ook. Vraag is of het komt doordat die objectieven zo veel lensdelen hebben. Een Petzval-objectief heeft vier lensdelen (twee vooraan gekit, twee losse achterin) en geeft zoals je hier ziet een heel mooi zachte onscherpte. Mijn E.Suter Petzvalobjectief doet het precies zo. Ik gebruik ze op de Cambo, maar zo op een digitale camera ermee spelen is ook heel leuk.
Gevoelsmatig zeg ik dat het verschil niet zo zeer zit in de omscherpte , maar in de scherpte. Moderne lenzen zijn in hun focuspunt retescherp, waardoor de overgangen naar onscherpte ook duidelojker te zien zijn. Bij dit lensje lijkt jet erop dat het scherpstelvlak zelfs nog een beetje onscherp is (in ieder geval zeer zacht)

Ik heb gelukkig brillen met verschillende scherpte hier thuis liggen, dus hoefde niet direct naar de Pearl te gaanHenk47 schreef:Henry schreef:...Ogen en wimpers zijn scherp! Ook de neus zit er in... Mischien toch eens naar Pearl gaan....?