1.

2.

3.

iso 100 50mm 1/200 f.1.8
4.

5.

6.

7.

8.

Wim schreef:Ziet er gezellig uit.met de 50 mm is 1.8 ook wel weinig zou gekozen hebben 5.3 of hoger.

Henry schreef:Ik sluit me bij de keuze van Fotosmurf aan: nr 3 en 4 zijn voor mij ook de beste uit deze serie.
Bij een diafragma van f/1.8 moet je wel goed scherpstellen op de ogen. Als je er een beetje naast zit, krijg je bij het zien van de foto snel een gevoel van onscherpte. Nr 2 is daar zo'n voorbeeld van.
De nrs 5 en 6 zijn ook leuk, maar daar vind ik de scherpte wat minder. Wellicht kun je daar in de nabewerking nog iets aan doen (ietsje verscherpen).

Henry schreef:Scherpstelling heeft niks te maken met lichtmeting.
Voor de lichtmeting zijn er drie keuzes: Matrixmeting, Centrumgerichte meting of Spotmeting. Op basis van het meetgebied (resp. groot, middel, klein) bepaalt de camera de belichting voor een juist belichte foto.
De scherpstelling kan worden gedaan in manual mode, in autofocus mode single mode (AF-s) of autofocus continue mode (AF-c). Om bij de autofocus mode te blijven: bij een stil onderwerp neem de single mode, bij een bewegend onderwerp neem de continue mode.
weer wat geleerd!

frako schreef:Wim schreef:
Ziet er gezellig uit.met de 50 mm is 1.8 ook wel weinig zou gekozen hebben 5.3 of hoger.
Zou in dat geval het onderwerp voldoende losgekomen zijn van de achtergrond? Want dat is vooral toch de toepassing van de 50mm lens?