Bewerkt:Verscherpt, rechtgezet kleuren verbeterd.

Gecorrigeerde versie:
Eerst verkleind naar 900 pixels langste, zijde, gecropt en daarna verscherpt. Kijken of dat zoden aan de dijk zet:

Henry schreef:Frako, om te het verscherpen goed onder de knie te krijgen, zou je gewoon een foto kunnen nemen als in het filmpje van Frans. Neem die foto gewoon van je huis (of een ander huis in de buurt), waarbij je ook wat blauwe lucht (vandaag lijkt daar een perfecte dag voor te zijn) en wat bomen en planten in je foto meeneemt.
Ik zou deze foto gewoon met je 50mm lens maken (geen moeilijke dingen doen met inzoomen en zo, dat is niet nodig) met een diafragma van f/5.6 en een ISO-waarde van 100. Houdt bij voorkeur de zon in je rug of opzij.
Als je de foto hebt gemaakt (mag in JPEG), deze uploaden in de computer, dan verkleinen naar 900 pixels op de lange zijde. Ik doe dit bij voorkeur in een aantal stappen:
- eerst naar 4000 pixels
- dan naar 3000 pixels
- vervolgens naar 2000 pixels
- tot slot naar 900 pixels
Als de foto 900 pixels is op de lange zijde, dan kun je de verscherping toepassen. Heb je Photoshop, doe het dan met UnSharpMask (USM) op de manier die Frans heeft voorgesteld. Doe je het met een ander pakket, dan gewoon experimenteren met dat andere pakket.
Als je wilt, dan kun je uiteraard de foto hier laten zien (onverscherpt na verkleinen en verscherpt na verkleinen).
Succes!

Henry schreef:
Ik ken alleen photosharpener niet, dus weet even niet hoeveel je handmatig hebt ingesteld of dat dit "met 1 druk op de knop" geregeld is, wat uiteraard ook goed is.

frako schreef:Henry schreef:
Ik ken alleen photosharpener niet, dus weet even niet hoeveel je handmatig hebt ingesteld of dat dit "met 1 druk op de knop" geregeld is, wat uiteraard ook goed is.
Sorry het is Sharpener Pro door jou geadviseerd tijdje terug.En inderdaad met een druk op de knop.

Henry schreef:frako schreef:Henry schreef:
Oke... Sharpener Pro, uit de NIK filter-serie.
Eerlijk gezegd weet ik niet hoe je die moet gebruiken voor het verscherpen van foto's. Ik maak alleen gebruik van de UnSharpMask-optie van Photoshop.