Ik wil graag jullie advies voor het aanschaffen van een nieuwe camera.
Momenteel fotografeer ik met een Nikon D80 en een Fuji S5pro.
De Fuji is gebasseerd op de Nikon D300 (body en lensvatting) met de software van Fuji.
Het was de bedoeling dat deze camera de opvolger van mijn Nikon D80 zou worden maar ik kan niet goed uit de voeten met de camera en daardoor pak ik vaak toch weer de Nikon D80.
Daar zijn de kleuren 'dieper' van en hij heeft meer pixels (10 miljoen van Nikon tegenover 12 miljoen van fuji maar dat zijn er dan eigenlijk weer 6 miljoen).
Momenteel gebruik ik de Fuji als camera in de studio en als camera met moeilijke lichtomstandigheden omdat hij wel minder ruis heeft met een hogere iso dan de Nikon D80 .
Voor portretten met voldoende daglicht gebruik ik voornamelijk de Nikon D80.
Omdat ik helaas geen oneindig budget heb is de keuze van de verschillende opvolgers niet zo heel groot en omdat ik dit keer een weloverwogen keus wil maken vraag ik jullie advies.
Ik gebruik de camera voor:
- Studiofotografie (deze worden door de klanten vaak groot afgedrukt)
- Locatiefotografie (bruiloften, geboortekaartjes, portretten)
Ik maak zo goed als geen foto's van de natuur, sport of gebouwen.
Voor mij is het allerbelangrijkste dat de foto's ook onder slechte lichtomstandigheden en met hoge iso een scherp en zo goed als ruisloos beeld geven en de camera een groot aantal pixels heeft zodat de foto tot een groot formaat opgeblazen kan worden zonder problemen.
Helaas valt een Nikon D3x en bijvoorbeeld een Hasselblad af door het prijskaartje.
Het merk van de camera is voor mij niet van belang, ik sta ook open voor bijvoorbeeld Canon.
Dit omdat ik momenteel nog maar 2 lensen heb waarvan 1 echt goede, nieuwe lichtsterke lensen staan al op mijn verlanglijstje maar wil ik niet aanschaffen voordat ik weet welke body ik zal kopen.
Ik heb een budget van ca. 2000 euro voor de body (met een kleine marge naar boven en een grote marge naar beneden).