Een studio portret. Mijn godox lampen set heeft de neiging om zelfs op de laagste stand de hele kamer wit te maken, zelfs met een snelle sluitertijd en een hoge f waarde. De oplossing was de softbox voorzien van kussenslopen. Ik ben er mee aan het oefenen .
Xafke, dichterbij? Heb ik echt de fout gemaakt door te denken dat het licht minder fel wordt als ik de lamp verder weg zet? Dat is het enige dat ik steeds heb geprobeerd. Nou volgende oefening dan maar juist dichterbij zetten zonder kussenslopen. Bedankt voor de tip, top!
Het is een doordenkertje als je er niet mee vertrouwd bent. Het noemt de omgekeerde kwadraatwet. Nu heb ik even geen tijd om het uit te leggen, straks kom ik er op terug als niemand anders het al gedaan heeft.
Dacht dat je misschien bedoelde dat je flitser teveel vermogen had. Maar ISO 1000, f/5,6 en 1/80sec duidt daar niet op. Wat xafke bedoelt is dat licht van een puntbron afneemt met kwadraat van de afstand. Stel licht 1 meter van model en 2 meter van achtergrond. Dan is het licht op de achtergrond 4 keer minder als op model. 2 keer zo ver weg is 4 keer minder licht. Stel licht 2 meter van model en 3 meter van achtergrond. Dan is het licht op de achtergrond maar 2,25 maal minder dan op model. 1,5 tot de macht 2.
De tip van Xafke, bevestigt door DD en uitgelegd door Frans, is de oplossing voor jouw probleem. Als je het licht dichter op het model plaatst, loop je wel het risico dat je het model niet helemaal meer met 1 lichtbron goed kan uitlichten. Een en ander is uiteraard afhankelijk van de grootte van je lichtbron.
Jongens heel erg bedankt voor de tips en de uitgebreide uitleg Frans. Hier heb ik echt veel aan. Ik heb een godox set met 3 lampen en begreep gewoonweg niet waarom dit gebeurde op de laagste licht stand. Allemaal YouTube filmpjes gekeken over verschillende technieken ,maar ik kreeg het niet voor elkaar. Met deze tips ben ik enorm geholpen waarvoor dank. Ik ga ze zo snel mogelijk uitproberen. Ik vermoed dat dit ook mijn schaduw probleem zal oplossen.
Laat die kussensloop maar voor de lamp.....dat maakt het licht NOG EXTRA zachter......maar let op dat ze niet in brand vliegt want dat kan ook nog succes
Ik neem aan dat je Godox set twee statieven met elk vier lampen telt, en dat je die lampen per twee aan en uit kunt zetten... Je kunt die lampen voor een zachter resultaat wel dichter bij het model plaatsen, maar (zie hierboven) dan neemt de lichthoeveelheid op het model wel toe. Dus desnoods twee lampen uitzetten, en zelfs kun je daarna van de resterende twee er nog één lamp uit draaien... Met digitaal heb je inderdaad nogal vlug té veel licht, mert mijn papier-negatief van 3 iso heb ik nooit genoeg....
Ik heb overigens niet het idee dat je bij de foto te hard licht hebt, voor mij zou je nog wat met schaduwen kunnen spelen om in het gezicht wat meer diepte te krijgen. Kijk maar eens naar de prachtige foto's van Daniel...