Aan de schaduw op de grond kun je lezen van waar de zon komt (rechts van mij)
(De flits stond links van mij)
Schiet maar met kogels of met bloemen zoals je wilt

Zonder de exif kan je toch wel zien of iets te licht, te fel of iets dergelijks is Daniel of zie ik iets over het hoofd waar ik op hoor te letten. Ik ben wel iemand die op gevoel fotografeert hoor en ben niet zo van de cijfertjes.Daniel Doyen schreef:Zonder exif erbij, is het voor mij volledig onmogelijk om deze foto te beoordelen...

Dus....het is perfect mogelijk en niet verkeerd om het achtergrond donkerder te hebben en het model helderFrans schreef:Henry klopt.
Met de sluitertijd regel je de belichting van de omgeving, met het diafragma die op het hoofdonderwerp.

Dit klopt helemaal. Zoals eerder genoemd eerst zonder flitser een foto maken en dan je sluitertijd zo aanpassen dat die qua belichting is zoals jij wil. Daarna ga je de flitser inschakelen en die afstemmen op je model. Dus met je diafragma en kracht van de flitser zorgen dat ook de belichting van je model kloppend is. Zo heb je een goed belicht model met een donkere/donkerdere achtergrond.AJL schreef:Dus....het is perfect mogelijk en niet verkeerd om het achtergrond donkerder te hebben en het model helderFrans schreef:Henry klopt.
Met de sluitertijd regel je de belichting van de omgeving, met het diafragma die op het hoofdonderwerp.

Dank u BasABasA schreef:.............
Dit klopt helemaal. Zoals eerder genoemd eerst zonder flitser een foto maken en dan je sluitertijd zo aanpassen dat die qua belichting is zoals jij wil. Daarna ga je de flitser inschakelen en die afstemmen op je model. Dus met je diafragma en kracht van de flitser zorgen dat ook de belichting van je model kloppend is. Zo heb je een goed belicht model met een donkere/donkerdere achtergrond.![]()
Succes met het oefenen en ik ben benieuwd naar het resultaat!