Even wat snelle opmerkingen en tips.
In het onderdeel
Fototechniek vind je een aantal sticky onderwerpen. Wellicht is het een idee om die over Sluitertijd, Diafragma en ISO-waarde eens door te nemen en vervolgens eens naar de exif van je foto's te kijken. Wat Matthijs al heeft gezien is dat de sluitertijd in je eerste foto veel te laag is voor het verkrijgen van een scherp plaatje. Houd er rekening mee dan niet alleen je camera+lens stil moet staan, maar ook je onderwerp wil je met een lange sluitertijd toch haarscherpe foto's krijgen.
Daarnaast meld je bij verschillende foto's dat de opname vanaf een Benro statief met Gimbel Head zijn genomen en met afstandbediening. Door een statief te gebruiken nemen we aan dat het een opstelling is die stevig staat, maar is dat ook zo? Heb je een Benro statief die de boel kan dragen en die de camera goed stabiel houd? Welke Benro heb je?
Het gebruik van een afstandsbediening is goed. Door de ontspanknop met de vinger in te drukken bestaat immers de kans op bewegingsonscherpte, iets wat met een afstandsbediening niet het geval zal zijn. Bij flinke teleobjectieven en bij macro-opnames wil het nog wel eens verstandig zijn om de spiegel eerst te laten opklappen en daarna de foto te maken. Zo kan de klap die de spiegel maakt niet de oorzaak zijn van bewegingsonschepte. Heb je die optie op je camera en al bekeken of dit verbetering oplevert?
Wat Frans opmerkt is ook terecht: als je iets op 100m afstand fotografeert, dan kan deze wel eens erg klein worden afgebeeld op je sensor. Als je vervolgens flink gaat croppen, houd je bijna geen pixels meer over en juist die pixels bepalen de mate van zichtbare detail, iets waar je zeker last van gaat krijgen als je een printje gaat maken maar wat soms nog wel mee wil vallen op een beeldscherm. Een onderwerp wat afgebeeld wordt via 12 miljoen pixels (de sensor van jouw camera, de Canon 60D, beschikt over 18 miljoen pixels) kan gedetailleerder worden getoond dan iets wat afgebeeld wordt door 300.000 pixels (om maar even een voorbeeld te noemen). Vergis je niet hoeveel pixels je weggooit als je een flinke crop loslaat op je foto. Een camera voorzien van een sensor met heel veel pixels is hierbij in het voordeel. Het beeld wordt immers geprojecteerd op heel veel pixels. Als je met zo'n camera gaat croppen, blijven nog voldoende pixels over om het plaatje van de nodige details te voorzien. Jouw camera heeft een 18MP sensor. Ruim voldoende voor het geval je wilt croppen, echter... ook aan croppen zitten grenzen.
Waar je apparatuur ook last van kan hebben is front- of backfocus: het focuspunt valt niet precies op het punt waarop je hebt scherpgesteld. De reden is dat de verschillende onderdelen (lens, camera) los van elkaar geproduceerd zijn, elk zijn (binnen toegestande toleranties) afwijkingen op de norm hebben, maar dat de combinatie er voor zorgt dat dit niet lekker valt, waardoor je net er naast zit met het focuspunt. In dit topic heb ik de
dot tune methode voor Matthijs al eens vertaald. Op het eerste gezicht lijkt het er op alsof je focuspunt wel goed valt, maar als de mogelijkheid er in de camera is, dan zou ik toch kijken of je met de dot tune methode de boel nog iets scherper kan krijgen. Dit is feiteljk datgene wat Ron met micro-adjustment bedoelt.
Over de ISO-waarde: hoe hoger de ISO-waarde, hoe meer detail je verliest. Niet te druk om maken, maar wel met verstand inzetten. Onnodig hoge ISO-waarden gaan je dus niet helpen. Als het niet anders kan om een goede foto te maken, dan moet de ISO-waarde gewoon omhoog. Een onscherpe foto is immers geen optie. Sommige camera-bodies kunnen veel beter omgaan met een hoge ISO-waarde dan andere camera's. Ik zeg niet dat je een verkeerde body hebt gekocht, want van Canon heb ik niet veel verstand. Ik zou het even op moeten zoeken.
Tot slot: welke 150-600mm heb je? De Contemporary- of de Sport-versie? Frans plaatst een link naar de contemporary versie, maar ik mis het stukje tekst waarin staat dat je deze lens hebt. Er zit immers een flink prijsverschil en wat kwaliteitsverschil tussen de Contemporary en de Sport.