Het is 21 jul 2025 19:31

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur Onscherpe foto,s met sigma 150/600mm.
 Onscherpe foto,s met sigma 150/600mm.
BerichtGeplaatst: 31 jul 2016 11:14 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Hallo beste mensen,

Hier komt mijn 1ste vraag en hoop dat jullie mij kunnen helpen,

Ik heb sinds kort een sigma 150/600 mm sport objectief aangeschaft en deze zit op mijn canon 60D en sta iedere keer weer voor het probleem dat ik de foto,s op lange afstand niet mooi scherp krijg.

BV,

Lens op max 600mm, iso 100, diafragma 6.3 met een sluiter tijd van 1/125 sec in jpeg, dit alles staat op een benro statief met gimbelhead en maak de foto met afstandbediening om beweging te voor komen en toch word de foto niet zuiver om er een uitsnede van te maken.
Het te maken object staat op ruim 100 meter afstand.

Als ik foto,s maak ook weer 600mm iso 1000/1600 of zelf 3200 , diafragma 6.3 en een sluitertijd van maar 1/20 sec ook weer jpeg en het object staat nu maar 20 a 30 meter afstand dan worden de foto,s in eens wel redelijk zuiver.

Ik weet niet of het is toegestaan om een link hier te plaatsen naar mijn facebook pagina.
Mocht het niet zo zijn dan hoor ik het graag van de moderators.

Het is inderdaad niet toegestaan. Link verwijderd. Foto's kan je hier plaatsen.

Hier kunnen jullie enkele foto,s bekijken en welig adviezen geven omtrent mijn probleem.

Groetjes Gerard.

Laatst bijgewerkt door gerard killaars op 31 jul 2016 11:57, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 31 jul 2016 11:20 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Heb geen idee naar welke foto's ik moet kijken op facebook.
Zou zeggen plaats hier een paar van je probleemfoto's.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 31 jul 2016 11:25 
Lid
Fotografie

Ok Frans dan moet ik eerst mijn foto,s op fotobuckt plaatsen om ze hier op te krijgen of gaat dat ook op een andere manier.

BerichtGeplaatst: 31 jul 2016 11:28 
Lid
Fotografie

Zal eens kijken.
Hier vind je denk ik een soortgelijke ervaring.
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Sigma-150-600mm-f-5-6.3-DG-OS-HSM-Contemporary-Lens.aspx

Fotografie

Heb een foto op je facebook geopend. Er op geklikt en voor kopieren gekozen.

Hier tussen img tags gezet.

Code:
[img]https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/t31.0-8/13909044_1042654429103760_9136296062798671665_o.jpg[/img]

Rechts onder een topic staat het woord bewerk. Als je daar op klikt kun je je topic bewerken.

Hoe lang heb je dit objectief? Nieuwe gekocht.?

BerichtGeplaatst: 31 jul 2016 11:43 
Lid
Fotografie

Ja Frans heb het objectief nieuw gekocht 2 maanden geleden.

Die foto wat jij erop hebt gezet is al uit gesneden en zal eens proberen om het origneel hier erop te krijgen.

BerichtGeplaatst: 31 jul 2016 11:46 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Ik denk dat ruim 100 meter gewoon teveel is....hoe dichterbij je onderwerp des te meer detail er te zien is.
Maar ook hoe lager de ISO des te meer detail er vaak te zien is, maar dit is ook afhankelijk van de camera en de lichtomstandigheden.

Weet niet of je bij een 60D Micro Adjustment hebt, dit kan ook nog weleens helpen om de scherpte op de goede plek te krijgen.

Wat ik gelezen heb van de Sigma 150-600mm is het best wel een redelijk goed objectief, maar de omstandigheden moeten niet te moeilijk worden qua licht en zo.

BerichtGeplaatst: 31 jul 2016 11:52 
Lid
Fotografie

We wachten het af.:up

Heb je de laatste update van firmware?

Ron ik geloof dat sigma een softwarematige fijnregeling heeft.
Bij zulk afstanden gaan inderdaad ook andere zaken een rol spelen.
Atmosferische storingen als stof, luchtteillingen etc.
Maar geloof dat Gerard niet onervaren is op dit gebied.

BerichtGeplaatst: 31 jul 2016 12:12 
Lid
Fotografie

Ben idd redelijk onervaren met al deze toestanden.
Moet nog heel veel leren op dit gebied.
Heeft iemand een link van de Nederlandse fotobucket zodat ik deze kan downloaden.
Ben ook heel slecht in engels hahaha.

Fotografie

Laatst bijgewerkt door gerard killaars op 31 jul 2016 13:44, in totaal 1 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 31 jul 2016 12:54 
Lid
Fotografie

Dacht dat je wel ervaring had. :)

Snap je wat ik gedaan heb met je foto van facebook?

BerichtGeplaatst: 31 jul 2016 13:48 
Lid
Fotografie

Ja nu is het mij gelukt bedank voor de tip Frans.
Zie hier boven nu een foto van een beieneter.
Deze foto heb ik uit gesneden maar is dus van zeer slechte kwaliteit.
600mm iso 100 diafragma 6,3 en sluitertijd 1/125 sec, afstand ruim 100 meter.
Op statief met afstandbediening.

Fotografie

Deze foto heb ik gemaakt met 600mm diafragma 6.3 iso 1000 en sluitertijd 1/20 sec afstand tot reebok is 20 meter, foto is niet uitvergroot en heel mooi zuiver.
Ook op statief met afstandbediening.

Fotografie

Deze foto van het wild zwijn 600mm diafragma 6.3, iso 3200 sluiertijd 1/80 sec afstand tot zwijn 15 meter op statief zonder afstandbediening en ook heel zuiver.
En daarom snap ik niet als ik iets fotograaf op grote afstand met ruime hoeveelheid licht dat de foto niet zuiver word.

Waar Ron het over heeft weet ik helaas niet dat ( Micro Adjustment ) misschien kan Ron mij daar iets meer over uitleggen.

Iedereen alvast bedankt voor de moeite, Groetjes Gerard.

Laatst bijgewerkt door gerard killaars op 08 aug 2016 10:42, in totaal 1 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 31 jul 2016 14:47 
Lid
Fotografie

Reebok en wild zwijn zien er wat scherpte betreft niet slecht uit. Kleur is een ander verhaal.
Je kunt ook aan de flora er omheen zien dat de details er goed uit zien.

Vogel is een ander verhaal.
Vraag me ook af of je niet het onmogelijke wil.

Wat is het voor soort vogel en heb je enig idee hoe groot dat die in werkelijkheid is?

Als ik van 20 cm uit ga zou die op 100 meter een beeld van 1,2 mm geven op de sensor.
Oftwewel ongeveer 8% van de hoogte van het beeld.
Dan zou je wel heel erg veel hebben gecropt.

BerichtGeplaatst: 31 jul 2016 14:59 
Lid
Fotografie

Welkom !

Je sluitertijd van de Bijeneter van Facebook is te lang. Daardoor word je onderwerp onscherp. Vooral als het met enorme snelheden gaat. Je ISO staat hier te laag. Die moet dus hoger om je actie te 'bevriezen'.

Waarom je onderwerp onzuiver word als je afstand groter word, weet ik ook niet. Heb er zelf ook altijd problemen mee.

Lees anders dit ( viewtopic.php?f=161&t=58584) topic door voor een aantal handige tips. :)

BerichtGeplaatst: 31 jul 2016 15:20 
Lid
Fotografie

Ben eigenlijk heel benieuwd naar de originele versie van de vogel.
Dat de vogel niet scherp is is natuurlijk prima uitgelegd door Matthijs.

Maar mijn gevoel dat je dingen wilt die fysiek onmogelijk zijn blijft nog even.

BerichtGeplaatst: 31 jul 2016 15:29 
Lid
Fotografie

Ja Fransje denk dat je wel gelijk heb dat ik waarschijnlijk te veel eis van mijn lens.
Als dat zo is dan ben ik eigenlijk heel tevreden met jullie antwoord en snap nu dat er grenzen zijn.
Ik dacht echt dat ik op welke afstand dan ook een scherp beeld zou kunnen krijgen maar dat ligt in mijn geval aan mijn onkunde en onwetendheid.

Zoals gezegd ben ik pas 2 maanden bezig met deze lens en was eigenlijk ten einde raad waarom het niet lukte.
Vandaar dat ik ook hulp zoek op dit mooie forum.
Moet nog heel veel leren en dank zij dit forum gaat het stukje bij stukje wel lukken.

Allemaal heel erg bedankt voor de tips.

Groetjes Gerard.

BerichtGeplaatst: 01 aug 2016 09:21 
Lid
Fotografie

Even wat snelle opmerkingen en tips.

In het onderdeel Fototechniek vind je een aantal sticky onderwerpen. Wellicht is het een idee om die over Sluitertijd, Diafragma en ISO-waarde eens door te nemen en vervolgens eens naar de exif van je foto's te kijken. Wat Matthijs al heeft gezien is dat de sluitertijd in je eerste foto veel te laag is voor het verkrijgen van een scherp plaatje. Houd er rekening mee dan niet alleen je camera+lens stil moet staan, maar ook je onderwerp wil je met een lange sluitertijd toch haarscherpe foto's krijgen.

Daarnaast meld je bij verschillende foto's dat de opname vanaf een Benro statief met Gimbel Head zijn genomen en met afstandbediening. Door een statief te gebruiken nemen we aan dat het een opstelling is die stevig staat, maar is dat ook zo? Heb je een Benro statief die de boel kan dragen en die de camera goed stabiel houd? Welke Benro heb je?

Het gebruik van een afstandsbediening is goed. Door de ontspanknop met de vinger in te drukken bestaat immers de kans op bewegingsonscherpte, iets wat met een afstandsbediening niet het geval zal zijn. Bij flinke teleobjectieven en bij macro-opnames wil het nog wel eens verstandig zijn om de spiegel eerst te laten opklappen en daarna de foto te maken. Zo kan de klap die de spiegel maakt niet de oorzaak zijn van bewegingsonschepte. Heb je die optie op je camera en al bekeken of dit verbetering oplevert?

Wat Frans opmerkt is ook terecht: als je iets op 100m afstand fotografeert, dan kan deze wel eens erg klein worden afgebeeld op je sensor. Als je vervolgens flink gaat croppen, houd je bijna geen pixels meer over en juist die pixels bepalen de mate van zichtbare detail, iets waar je zeker last van gaat krijgen als je een printje gaat maken maar wat soms nog wel mee wil vallen op een beeldscherm. Een onderwerp wat afgebeeld wordt via 12 miljoen pixels (de sensor van jouw camera, de Canon 60D, beschikt over 18 miljoen pixels) kan gedetailleerder worden getoond dan iets wat afgebeeld wordt door 300.000 pixels (om maar even een voorbeeld te noemen). Vergis je niet hoeveel pixels je weggooit als je een flinke crop loslaat op je foto. Een camera voorzien van een sensor met heel veel pixels is hierbij in het voordeel. Het beeld wordt immers geprojecteerd op heel veel pixels. Als je met zo'n camera gaat croppen, blijven nog voldoende pixels over om het plaatje van de nodige details te voorzien. Jouw camera heeft een 18MP sensor. Ruim voldoende voor het geval je wilt croppen, echter... ook aan croppen zitten grenzen.

Waar je apparatuur ook last van kan hebben is front- of backfocus: het focuspunt valt niet precies op het punt waarop je hebt scherpgesteld. De reden is dat de verschillende onderdelen (lens, camera) los van elkaar geproduceerd zijn, elk zijn (binnen toegestande toleranties) afwijkingen op de norm hebben, maar dat de combinatie er voor zorgt dat dit niet lekker valt, waardoor je net er naast zit met het focuspunt. In dit topic heb ik de dot tune methode voor Matthijs al eens vertaald. Op het eerste gezicht lijkt het er op alsof je focuspunt wel goed valt, maar als de mogelijkheid er in de camera is, dan zou ik toch kijken of je met de dot tune methode de boel nog iets scherper kan krijgen. Dit is feiteljk datgene wat Ron met micro-adjustment bedoelt.

Over de ISO-waarde: hoe hoger de ISO-waarde, hoe meer detail je verliest. Niet te druk om maken, maar wel met verstand inzetten. Onnodig hoge ISO-waarden gaan je dus niet helpen. Als het niet anders kan om een goede foto te maken, dan moet de ISO-waarde gewoon omhoog. Een onscherpe foto is immers geen optie. Sommige camera-bodies kunnen veel beter omgaan met een hoge ISO-waarde dan andere camera's. Ik zeg niet dat je een verkeerde body hebt gekocht, want van Canon heb ik niet veel verstand. Ik zou het even op moeten zoeken.

Tot slot: welke 150-600mm heb je? De Contemporary- of de Sport-versie? Frans plaatst een link naar de contemporary versie, maar ik mis het stukje tekst waarin staat dat je deze lens hebt. Er zit immers een flink prijsverschil en wat kwaliteitsverschil tussen de Contemporary en de Sport.

Laatst bijgewerkt door Henry op 02 aug 2016 10:53, in totaal 2 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 01 aug 2016 19:10 
Lid
Fotografie

Als ik je sluitingstijd zie is dat volkomen normaal dat je geen scherpe foto's kan maken....

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 01 aug 2016 20:08 
Lid
Fotografie

Beste mensen ik ben hier op het juiste forum terecht gekomen hier zit heel veel kennis.

Ik zal mijn situatie nog eens schetsen en welke apparatuur ik heb.

Toestel, canon 60D, lens- sigma 150-600 mm sport, statief benro A3580T, Statiefkop benro gimbalhead GH2, zware en stevige combi.

Omdat ik bijna altijd tegen de schemerperiode zit krijg ik telkens te maken met weinig licht.
Ik heb mijn camera ingesteld op diafragma voorkeuze ( AV )
Ik heb dan bv de iso op 100 staan en heb dan 1/20 sluitertijd, dan verhoog ik de iso naar bv 800 en krijg dan automatisch meer licht ( sluitertijd ).
Naar mate het nog iets donkerder word ga ik naar max 3200 iso en heb dan bv nog maar 1/20 sluitertijd.
Als het wildzwijn of ree redelijk dicht bij staat dan krijg ik redelijke scherpe foto,s
Staat het zelfde wildzwijn of ree 50 meter afstand dan word het onduidelijk.

Als ik alle reactie,s zo lees doe ik zeer waarschijnlijk dus iets verkeert.
Misschien moet ik een andere instelling toepassen bv Manuel.

Ik maak mijn foto,s allemaal op Jpeg maar misschien moet ik ook eens in dat raw gebeuren gaan fotograferen maar zover ben ik nog niet.

Ik ga hier eens flink zoeken naar alle tips die jullie mij hebben gegeven en hoop dat mijn foto,s in de toekomst dan beter worden.

Misschien ga ik nu te ver maar is er hier iemand die mij eens persoonlijk al die dingen kan wijzen ik ben bereid om er een flink stuk voor te auto rijden, afstand maak voor mij niks uit ik vind auto rijden geen straf.

Groetjes Gerard.

BerichtGeplaatst: 01 aug 2016 20:17 
Lid
Fotografie

Hmm. Het zou niet de eerste zijn waarvan de lens niet goed werkt.
Zelfs nieuwe lenzen komen soms met ernstige focusproblemen.

Best is om dan een objectieve test te doen bij dag.
Plaats een zeer contrastrijk object of een object met zeer veel detail (bv een krant) op een behoorlijk grote afstand en neem daar dan eens een foto van met snelle sluiter om bewegingsonscherpte te voorkomen. De regel is dat je sluiter MINSTENS 1/brandpuntafstand moet zijn. Met je 1/20 ste zit je daar veel te ver van zelfs op statief.

Herhaal die test op verschillende afstanden en met verschillende zoom zodat je een beetje de prestaties van die lens in kaart kan brengen.

Zijn er dan nog problemen... terugsturen die handel. De C versie van die lens is gekend als niet echt scherp maar bij de S versie zou dat niet mogen zijn.
Zoals ik zeg is het niet de eerste die dit voor heeft. Het komt zelfs voor bij lenzen van 3000 euro en meer.

BerichtGeplaatst: 01 aug 2016 20:49 
Lid
Fotografie

Xafke zou je je expertise eens willen inzetten om mee te denken wat een acceptabele scherpstelafstand is bij een 600 mm objectief voor kleine vogels al mussen en merels, roofvogels als buizerds, groot wild als leeuwen, nijlpaarden en de hele groote als olifanten en giraffen.

Ben je het met me eens dat 1/f als vuistregel voor sluitertijd eventueel gecorrigeerd voor cropfactor, aantal megapixels en een persoonlijke factor geldt voor fotograferen uit de hand zonder beeldstabilisatie.
Wat is volgens jou een acceptabele sluitertijd voor stilstaand onderwerp vanaf statief, met afstandsbediening en opklappen spiegel?

BerichtGeplaatst: 01 aug 2016 20:52 
Lid
Fotografie

Veldwerk=ervaring.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende