Dank voor het mee denken en brain stormen! Super! Het helpt een beeld vormen.
@Matthijs: goed punt maar voor een camera die €6400 euro kost ga ik geen enkel risico nemen met een tweedehans. De 6D blijft als backup en lichte vakantie camera. ;-)
@Xafke: economisch ga ik met je mee. Mijn werk is inderdaad vooral in de studio. Mijn andere passie is actie. Vandaar.
@Joop: ja Canon Ja!

Anders werd het de D5
@Henry:
Onze post kruisde elkaar. Wat je zegt over backup is een goed punt. Toch wil ik er eentje houden. Wat is voor de 6d terug krijg is niet veel en ik moet er wel eentje overhouden voor op vakantie.

Niet alleen hoor. Ik wil altijd een back up hebben. Geen gedoe met huren en zo. Als ie kapot gaat ben ik mega goed verzekerd en komt er meteen een andere ;-)
Ik heb al eens een 1d gehad maar dat was een ouder model. Een menu structuur waar ik niks mee kon. Niet in te stellen voor mij. Laatst een cursist die ermee kwam en het is een ramp. Nu heeft ie gewoon een menu zoals de andere canons. Hij is ook dusdanig verbeterd met name op actie gebied dat ie niet te vergelijken is met de de 1d die ik had. Helaas wel zwaarder geworden...
De lens die ik wil met te duur vind is de 300mm 2.8 L IS II of de 200mm 2.0 L IS.
Die 85mm die jij noemt is een topper en ook een overweging waard overigens. Ik gebruik nu eigenlijk altijd de 24-70. De versie II.
Ik denk dat het fijn zou kunnen zijn een camera te hebben die zowel in de studio als met actie top is. Aan de andere kant, tis een hoop geld en ik doe meer in de studio. Al begint het actie gebeuren weer te kriebelen. Helemaal na mijn kennismaking met dogfrisbee.
De kwaliteit van beide ontlopen elkaar niet veel. Ik vind de beelden van de 1dx2 zelfs wat scherper. Iets minder rond in scherpte zeg maar. Tenminste, wat ik gezien heb tot nu toe.
Ik ga weer wat meer lezen ober de 5d4.