Omdat Matthijs (in mijn ogen) zich regelmatig zorgen maakt over de scherpte en de kwaliteit van zijn foto's, ga ik nog maar even door met de "off-topic" informatie. Matthijs, mocht ik er naast zitten, dan hierbij alvast mijn excuses. Ik heb dit uitgezocht om je verder te helpen. Je beschikt over goede apparatuur, maar je moet wel binnen de grenzen blijven van wat met die apparatuur mogelijk is. Als je grenzen overschrijdt, merk je dit in de kwaliteit van de foto.
Ik heb even in het internet gedoken en onderzocht of er verhaaltje te vinden was over de grootte van de JPEG en de kwaliteit van de foto. Beter goed geleend, dan slecht zelf verzonnen, toch? Het nadeel is dat niet alles wat op het internet staat ook "waar" is. Iedereen kan er immers wat opgooien. Een kritische blik is altijd nodig.
In mijn zoektocht vond ik de volgende interessante documenten (ze zijn helaas we in het Engels, maar met mijn toelichting volgens mij ook goed te volgen voor degenen die het Engels niet zo goed beheersen). In dit
artikel over JPEG Export Quality Settings kun je het effect zien van de opsla-sliders binnen Photoshop en Lightroom als je de foto (na een bewerking) wilt opslaan. Je kunt bij het opslaan van de foto kiezen voor een bepaalde fotokwaliteit. In Photoshop kun je een waarde kiezen van 1-12, in Lightroom een percentage van 0-100%.
In dit artikel vind je onder elke foto de "lightroom-kwaliteitsblokjes". Door met je muis over de blokjes te bewegen zie je wat deze optie doet met je kwaliteit van je foto. In het diagram links van de foto zie je wat die optie doet met de bestandsgrootte.
Afhankelijk van je foto heb je eerder of later last van de verminderde kwaliteit. Zo laat de foto van de ondergaande zon met vogel (Sunset and Bird) zien dat je al snel last krijgt van "banding".
In het volgend artikel over
de verschillen in JPEG compressie wordt uit de doeken gedaan hoe je het verschil in kwaliteit via Photoshop zichtbaar kunt maken.
In het artikel wordt gebruik gemaakt van 1 foto die opgeslagen is als origineel en een keer met een beeldkwaliteit van 60%. Beide foto's worden vervolgens in Photoshop via aparte lagen "op elkaar gelegd", waarna via de laagoptie "Difference/Verschil" aan Pohotoshop wordt gevraagd om het verschil uit te rekenen en zichtbaar te maken.
Het verschil
lijkt ogenschijnlijk een zwart beeld te zijn (dus er is geen verschil tussen beide foto's), maar als je goed kijkt is dat niet een diepzwart beeld. Het zwarte beeld bevat "ruis". Als je vervolgens de Enhance > Levels (Verbeteren > Niveau's) optie selecteert, dan zie je dat het histogram inderdaad ook niet-zwarte pixels bevat. Wanneer je de hooglichten-slide onderin het histogram naar links beweegt, dan worden uit dat ogenschijnlijk zwarte beeld de pixels zichtbaar die door het opslaan van de foto met een lagere kwaliteit verwijderd werden. Interessant, niet?
Wat ik hiermee wil zeggen is dat je dus niet ongestraft de kwaliteit van de foto kunt verkleinen. Dit geldt ook voor het croppen van de foto. Op een gegeven moment verlies je de fijne details van je foto...