Het is 07 jun 2025 15:16

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Beetje Verlegen
 Beetje Verlegen
BerichtGeplaatst: 14 feb 2017 01:14 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Fotografie

Haar verbeterd (hoop ik)
Fotografie

Laatst bijgewerkt door frako op 14 feb 2017 13:23, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Beetje Verlegen
BerichtGeplaatst: 14 feb 2017 01:43 
Lid
Fotografie

Een fris kopje.

Met het uitknippen moet je wel nog wat oefenen. Ik weet het, het is niet eenvoudig.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Beetje Verlegen
BerichtGeplaatst: 14 feb 2017 02:07 
Lid
Fotografie

Je bent nog niet helemaal succesvol met het vervangen van de achtergrond. Haar is bijgeknipt en er zijn voor hele stukken uit verdwenen.

Heb je deze geflitst? Volgens de exif niet, maar ik zie toch twee kleurtonen: wit van voor en geel van achter.

Beetje Verlegen
BerichtGeplaatst: 14 feb 2017 02:40 
Lid
Fotografie

De verschillende temperaturen was mij ook opgevallen Henry.
Maar als ik het goed heb is frako pas startende in portretfotografie dus ik wou niet te perfectionistisch zijn.

Ik zou als tip meegeven om de achtergrond steeds in het oog te houden.
Is net zo belangrijk als het onderwerp in een foto.
Zoek een rustige neutrale achtergrond of een achtergrond waar weinig tot geen storende elementen in voorkomen.

Het is ook niet nodig om een achtergrond cosmetisch effen te hebben. Het beeld wordt dan al snel te klinisch. Je bent zelfs beter af met een achtergrond waar een klein beetje nuance in zit.

Beetje Verlegen
BerichtGeplaatst: 14 feb 2017 08:20 
Lid
Fotografie

Xafke, het is je goed recht om niet te perfectionistisch te willen zijn. Ik ben dat ook niet en ja, we hebben beiden de intentie om mensen te helpen.

Ik ben wel benieuwd hoe het komt dat in de foto van Frako het licht van twee verschillende lichtbronnen zien. Voorkant misschien belicht door de zon en achterkant door een lamp? De sluitertijd van 1/30sec geeft de lamp wel een kans om een rol van betekenis te spelen.

Beetje Verlegen
BerichtGeplaatst: 14 feb 2017 08:30 
Lid
Fotografie

Vind dat je een heel mooie blik getroffen hebt.

Als je op zo'n moment ook nog een keer oogcontact kunt leggen door bijvoorbeeld de naam te zeggen heb je een absolute topper.

Dat uitknippen kun je leren perfectioneren.
YouTube wemelt van de filmpjes over difficult selections in photoshop.

Beetje Verlegen
BerichtGeplaatst: 14 feb 2017 08:31 
Lid
Fotografie

Over de verschillende kleurtonen ben ik het met mijn voorgangers eens, maar ik mis ook de nodige scherpte :dk
Het uitknippen... daar zou ik echt mee stoppen, het is beter om rekening te houden met je bg tijdens het fotograferen dan dat je tijdens het bewerken er energie en tijd moet insteken waarbij het resultaat niet is wat het zou moeten zijn.
Je model heeft wel een fotogeniek kopje, de expressie en houding spreekt me hier dan ook aan :)

Gr. Geert

Beetje Verlegen
BerichtGeplaatst: 14 feb 2017 09:30 
Lid
Fotografie

Zo dat is al een heel verschil met de vorige foto's. Het uitknippen blijven oefenen.Daar leer je alleen maar van. tips heb je genoeg. :up

Beetje Verlegen
BerichtGeplaatst: 14 feb 2017 11:08 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Mijn reactie gaat heel kort zijn : stop AUB met uitknippen, en leg je neer op de kunst van goed te fotograferen :)

Uitknippen daar kan je binnen een jaartje of twee terug mee beginnen .... :) (en dan nog... het is iets dat ik persoonlijk nooit doe)

DD. ;)

Beetje Verlegen
BerichtGeplaatst: 14 feb 2017 11:50 
Lid
Fotografie

Het knip en plakwerk wordt niet zo gewaardeerd merk ik. Ga het ook in de toekomst beperken. De belichting kwam in dit geval van twee ramen (ik woon op een hoek). Ik heb niet geflitst. De achtergrond waar Jip in speelde was erg rommelig. Maar Jip is wat eigenzinnig en gaat niet zomaar poseren op een enkel moment na waar dat toch wat gemaakt over komt. De scherpte kan mogelijk wat beter maar ik vondt het zachte licht op zijn gezicht ook mooi. Hieronder de orginelen. Niet beoordelen als eind product Rechtsboven het orgineel.

Fotografie

Beetje Verlegen
BerichtGeplaatst: 14 feb 2017 13:08 
Lid
Fotografie

Ik heb de foto in de openingspost even gedownload en iets verscherpt. De foto knapt daar v.w.b. de scherpte ernorm van op. Digitale foto's moet je altijd na het verkleinen iets verscherpen, omdat ze anders wat onscherp overkomen.

Daarnaast nog iets over je lens. Je fotografeert met een 18-300mm. Dit is bijna een "alles-in-1" lens. Met deze lens op je camerabody hoef je namelijk bijna nooit meer een lenswissel uit te voeren. Zo op het eerste gezicht dus een goede keus; een echte alleskunner dus!

De alleskunners hebben naast het voordeel van het niet hoeven wisselen ook een aantal nadelen. Om er een paar te noemen:
- Ze zijn niet even scherp over het hele bereik.
- Ze hebben een redelijk klein diafragma (grote f/waarde).
- Ze bevatten iets meer lensfouten dan andere lenzen.

De scherpte
Op deze site kun je lenzen met elkaar vergelijken. Selecteer bijvoorbeeld "Image Quality" om vervolgens op de volgende pagina de gegevens in te vullen. Vergelijk jouw lens maar eens met de kwaliteit van een 50mm f/1.8 lens. Omdat de site niet meer goed wordt bijgehouden is het soms wel even schipperen met de camerakeuze. Ik heb je geholpen en de gegevens ingevuld. Het resultaat vind je hier. Vervolgens moet je met je muis over het pijltje bewegen. Je ziet dan de kwaliteit van de lens in het midden, het gebied rond het midden en in de hoeken.

Het grootste mogelijke diafragma (kleinste f/waarde)
De grootst mogelijke diafragma van je lens is f/3.5 - f/6.3, afhankelijk van hoeveel je er mee inzoomt.
Het diafragma bepaalt de scherptediepte in een foto. Die scherptediepte is naast het diafragma afhankelijk van de afstand tot het onderwerp en de gehanteerde brandpuntsafstand.
Vergeleken met een 50mm f/1.8 is de die jij bereikt met jouw lens relatief groot. Wil je spelen met deze variabelen en kijken wat de scherptediepte doet? Hier vind je daarvoor een handig tool.
Doordat deze lens je dus een relatief grote scherptediepte geeft, zal de achtergrond in jouw foto's met deze lens er altijd relatief zichtbaarder in de foto komen. Wat kun je hieraan doen?
1. Je zou een lens kunnen kopen met een groter diafragma (kleinere f-waarde). Deze lenzen zijn relatief duur, met 1 uitzondering: de 50mm f/1.8. Deze lens is lekker goedkoop en tweedehands op Marktplaats zelfs al vanaf €80 aangeboden. Met wat afdingen moet je ze zelfs nog goedkoper kunnen krijgen. Als je vervolgens met deze lens met een groot diafragme (kleine f-waarde) je foto's maakt, zul je zien dat je onderwerp (in dit geval Jip) veel beter los komt uit zijn achtergrond. De noodzaak om achtergronden te vervangen door een egaal gekleurd vlak is dan veel minder aanwezig.
2. Je zou je onderwerp verder van de achtergrond kunnen plaatsen. Het nadeel is dat hier altijd een fysieke beperking aan vast zit: het onderwerp wil/kan niet verder van de achtergrond.

Lensfouten
Denk bij lensfouten aan vervorming of aan "het paarse spook".

Beetje Verlegen
BerichtGeplaatst: 14 feb 2017 13:17 
Lid
Fotografie

Bedankt Henry. Ik had ook al op Internet gezien dat een 50mm vast brandpunt ook beter is voor potret fotografie. Staat al op mijn verlanglijst. Moet ik deze met stabilasatie kopen? Of kan het zonder?Ik heb niet zo'n vaste hand. Ik ga jouw linken is even bestuderen.

Ik ga overigens toch nog even het haar van de orginele foto verbeteren. Vindt de kritiek terecht en dat irriteert mij dus dan toch. Dus straks een enigzins verbeterde versie.

groet

Beetje Verlegen
BerichtGeplaatst: 14 feb 2017 13:25 
Lid
Fotografie

Je kunt ze niet kopen met stabilisatie. Er zijn in de loop der jaren wel telkens nieuwere uitvoeringen op de markt gekomen. Ze doen het echter allemaal gewoon goed.
Het lensje heet in de volksmond ook wel een "plastic fantastic", omdat de behuizing van dit lensje voor een groot deel uit plastic bestaat. Maakt niet uit, is een prachtig lensje voor weinig geld.

Het grootste diafragma van f/1.8 heeft ook 1 nadeel: als je niet goed scherpstelt (bij portretten op de ogen), dan wil je er nog wel eens naast zitten met de scherpte en dat is dan weer jammer.

Over je update: die ziet er al veel beter uit. Ik zie nu nog wat bewerkingssporen in de achtergrond (linksboven zijn voorhoofd).

Beetje Verlegen
BerichtGeplaatst: 14 feb 2017 13:29 
Lid
Fotografie

Bedankt

Beetje Verlegen
BerichtGeplaatst: 14 feb 2017 13:51 
Lid
Fotografie

De tweede is een stuk beter.
Bij een selectie kun je ook de rand wat verzachten door feather/doezelaar op een paar pixels te zetten. De vervloeking met de achtergrond ziet er dan meestal wat natuurlijker uit.

Beetje Verlegen
BerichtGeplaatst: 15 feb 2017 14:47 
Lid
Fotografie

Frans schreef:
De tweede is een stuk beter.
Bij een selectie kun je ook de rand wat verzachten door feather/doezelaar op een paar pixels te zetten. De vervloeking met de achtergrond ziet er dan meestal wat natuurlijker uit.

Het gekke is dat de doezelaar in het menu niet benaderbaar is (lichtgrijs). Ik weet daardoor ook niet precies wat ik moet doen om de randen te verzachten.

vriendelijke groet

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp