Overmorgen is helemaal goed

F/6.3 levert je een scherpere foto op, toch? Dan zou ik gewoon f/6.3 nemen, maar f/7.1 mag van mij ook.
Als ISO100 haalbaar is, dan ISO100, anders een ISO die beter past bij het weer van overmorgen, misschien wel ISO400.
Zorg er wel voor dat het brandpuntsafstand (bij voorkeur 500mm met D7100 in cropmode), diafragma (f/6.3 of f/7.1) en de ISO-waarde zoveel als mogelijk in beide situaties gelijk zijn. Houd er wel rekening mee dat de sluitertijd voldoende snel moet zijn om bewegingsonscherpte te voorkomen. Een sluitertijd van 1/1000sec lijkt me voldoende.
Als er te weinig licht is, of als je het vergeet, niet erg. Dan doe je het gewoon een dagje later.
Matthijs schreef:
Ik heb geaccepteerd dat dichterbij komen geen optie is, dat laat ik dan ook maar zo, maar het zal altijd een wedstrijd zijn. Laat me maar klooien... zolang ik nog plezier heb fotograferen doe ik wat ik wil. Klinkt misschien eigenwijs en bot, zo bedoel ik het niet.
Matthijs, dat klinkt voor mij niet eigenwijs en bot. Het is gewoon je mening en uiteraard respecteren we die.
Zorg wel dat je plezier weet te behouden in het fotograferen. Je beschikt over goede apparatuur, maar als je telkens de grenzen op blijft zoeken of die grenzen probeert te verleggen, dan moet je je daar ook bewust van zijn.
Als je het uiterste vraagt van je apparatuur, dan wil er soms iets niet voor de volle 100% lukken. Dat heb ik (en hebben anderen) ook. Dat is niet erg, daar leer je alleen maar van. Daar kun je volgens mij weer op een aantal manieren mee om gaan:
- Je vermijdt die situaties voortaan (Dat doe ik vaak. Denk dan aan sportsituaties met slecht licht. Ik ga daar niet meer actiefoto's lopen maken. Zonde van de tijd en het scheelt me een flink aantal teleurstellingen. Daarnaast zit ik niet mijn shuttercount onnodig op te hogen met weer een paar honderd clicks waar ik niks aan heb).
- Je blijft net zo lang experimenteren omdat je OF er van houdt om te experimenteren en je hebt een bepaald beeld in je hoofd die je probeert te realiseren. Alleen door experimenteren lukt het om dat beeld verder vorm te geven. Neem de foto's van Peter van Eekelen maar als voorbeeld. OF je bent er van overtuigd bent dat het mogelijk moet zijn om het toch voor elkaar te krijgen. Je bent je er dan wel van bewust dat je tegen vele "missers" aan gaat lopen en dat het wellicht uiteindelijk toch niet gaat lukken. Dit laatste heb ik een poosje gedaan totdat ik de conclusie moest trekken dat in slecht licht je gewoon geen mooie actiefoto's kunt maken. Het oneindig verhogen van de ISO-waarde kent ook zo zijn grenzen omdat de foto er niet beter door wordt. Sindsdien vermijd ik die situaties dan ook.
Het is dan wel eens lekker om gewoon in het "hot spot"-gebied van je apparatuur een foto te maken, het gebied waar met jouw apparatuur
altijd goede foto's uit voortkomen. Waarom? Gewoon omdat het lekker is om tegen een prachtige foto aan te kijken die jij hebt gemaakt, gewoon... omdat het dus wel kan, maar ook om te bewijzen dat je het fotograferen niet verleerd bent en het nog kunt en ook om te bewijzen dat je apparatuur waar je mee je foto's maakt gewoon bovengemiddeld goed is.