Het is 21 jun 2025 20:57

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur motoren fotograferen in Rotterdam....
 motoren fotograferen in Rotterdam....
BerichtGeplaatst: 06 mei 2009 20:24 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Zoals beloofd hier een aantal foto's van de shoot (locatie was gewijzigd naar mijn eigen woonplaats: hellevoetsluis). Ik vond het heel erg moeilijk, het was natuurlijk de eerste keer en viel me zwaar tegen eigenlijk. Ook de resultaten. Maar ik ben hier om te leren, dus ik zou zeggen kom maar op :blush ..........
1.
Fotografie
Ik weet het dat ik links te krap heb gezeten, tijdens het fotograferen geen erg in gehad tijdens mijn enthousiasme :blush f9, 1/160

2.
Fotografie
f2,8 1/1250

3.
Fotografie
f2,8 1/1000

4.
Fotografie
f2,8 1/500

5.
Fotografie
f2,8 1/1000

6.
Fotografie
f11, 1/30

7.
Fotografie
f2,8 1/1000

8.
Fotografie
f7,1 1/250

Liefs, Eva Ps: vind het super eng om ze hier neer te zetten, maar ja als ik dat niet doe leer ik ook niet he.......

Laatst bijgewerkt door Evaatje op 06 mei 2009 21:25, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 06 mei 2009 21:16 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Eerst een tip voor het plaatsen van veel foto's: zet er nummers bij, dat praat makkelijker.

Wat ik mis op je foto's zijn de stoere, trotse berijders! Waarom staan die er niet bij? Dan kom je makkelijker tot een verhaal, nu worden het i.m.o. steriele plaatjes van alleen motoren.

Verder:
foto 1: ondanks 1/160 s zie ik toch bewegingsonscherpte, heb je die met een zoomlens genomen? Zo ja, let er dan op dat je sluitertijd minimaal gelijk is aan je brandpuntsafstand, beter nog 1,5 maal nemen. Dus bijv. heb je brandpunt op 200 mm gebruik dan sluitertijd op 1/200 tot 1/300 s.

foto 2: vind ik moeilijk te beoordelen. Ik denk dat een hoger standpunt beter had gewerkt, nu vallen de achterste motoren wat weg.

foto 3: ik zou hier een kleiner diafragma gekozen hebben zodat de hele motor scherp wordt.

foto 4: details fotograferen is erg moeilijk, heb ik zelf ook eens geprobeerd. Tip: maak heel veel detailfoto's en kies later de twee beste uit.

foto 5: vind ik op zich geslaagd, maar toch ... wat lager standpunt en let op je achtergrond, nu staan de bogen er niet helemaal op.

foto 6: rechtzetten (muur loopt scheef weg) en jammer dat de twee achterste motoren uit lijn staan. Terwijl ik naar die foto keek, dacht ik: je zou ze eens in een halve cirkel kunnen opstellen en dan foto's vanuit verschillende invalshoeken maken. belichting is overigens heel mooi.

foto 7: op zich geslaagd maar veel te krap gekaderd aan de rechterkant

foto 8: naar mijn mening de beste van het stel. Goed belicht en scherp. Kan wel wat meer ruimte hebben. En mbv photoshop zou je de lucht wat meer contrast kunnen geven.

Je eerste foto plaatsen is heel eng ja, maar de forumleden zijn niet eng hoor! Mijn ervaring is dat je hele veel leert van hun commentaar, dus blijf plaatsen!

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 06 mei 2009 21:24 
Lid
Fotografie

Hartstikke bedankt! Hier kan ik zeker wat mee, bedankt! En ik ga ze alsnog even nummeren ;)

gr, eva

BerichtGeplaatst: 06 mei 2009 22:16 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Wat mij opvalt is dat je behoorlijk vaak F2,8 gebruikt hebt.
Door een groter F nummer te gebruiken komt er meer scherpte in de foto's.
Aan je sluitertijden te zien had het diafragma best nog wat kleiner gekund (hoger F nummer)

Het waren geen bewegende beelden die je moest maken, dus een statief had veel uitkomst kunnen bieden, hierdoor kun je een nog langere sluitertijd nemen en je F nummer nog meer omhoog gekund.

BerichtGeplaatst: 07 mei 2009 00:23 
Lid
Fotografie

Foto's van motoren, da's weer eens wat anders :D

De eerste lijkt ietsje onscherp. Ik kan aan de exif niet zien wat de oorzaak is, maar bewegingsonscherpte lijkt me hier de oorzaak te zijn. De tips van Pim en Senna kunnen je hierbij helpen.

Daarnaast valt het me op dat een aantal foto's krap zijn gekaderd (nrs 1, 3 en in iets mindere mate 2, 5 en 8).

Ook valt het me op dat het opnamestandpunt bijna overal vanaf dezelfde hoogte is. Experimenteer eens met het opnamestandpunt. Ik weet niet wat voor apparatuur je hebt, maar als je een groothoekinstelling (of groothoeklens) lens hebt, dan kan een foto bijvoorbeeld van heel laag bij de grond dicht tegen het voorwiel aan verrassende resultaten opleveren.

In 1 foto (nr 4) heb je geprobeerd een detailfoto te maken. Je had hier nog meer op de motor kunnen kruipen.

Omdat de motoren in nr 6 niet allemaal van hetzelfde type zijn, komt het herhalingseffect er niet helemaal uit. Doordat het verschillende motoren zijn, wordt de foto er een beetje onrustig door.

Natuurlijk valt er ook nog genoeg positiefs te melden. Zo zijn bijvoorbeeld de kleuren goed en zien de scherpte en scherptediepte er in het algemeen goed uit.

BerichtGeplaatst: 07 mei 2009 07:19 
Lid
Fotografie

ik weet dat het fotograveren van dode onderwerpen erg lastig is maar je hebt veel meer tijd dan je denkt.
zoals senna al schreef statief is een goede keuze
let bij het maken van je foto's goed op de achtergrond
foto 2 als je ze meer in lijn naar rechts had gezet zie je volgens mij alleen de gras wal en niet ook nog een boom een struik en een stuk lucht.
foto 3 2 stappen naar rechts en je hebt als achtergrond alleen de muur en niet ook nog eens een stuk gras dat maakt de foto's gelijk een stuk rustiger.

foto 5 en 7 vindt ik bij 7 de groene deur niets toevoegen en bij 5 had ik geprobeerd de bogen er helemaal op te krijgen

foto 4 zoals al gezegd kruip in de motor.
veel detail foto's maken helpt om te leren en ineens een compositie te hebben die in belans komt.
bij deze foto was ik graag het groen kwijt geweest.

foto 8 had ik met het voor wiel naar rechts neer gezet door dat hij op de jiffy stand staat valt hij naar je toe als je hem gedraaid had kijk je meer met de motor mee naar boven nu kijk je een donker gat naar beneden toe...

hoop dat je het nog snapt en er iets aan hebt.

maar zoals eerder geroepen kleuren en scherpte oke.

groet Sieger

BerichtGeplaatst: 07 mei 2009 10:40 
Lid
Fotografie

Hartstikke bedankt allemaal! Dit zijn zeker bruikbare tips! Ik ga het zeker nog een keer overdoen met deze tips! Ik zal dan de nieuwe resultaten weer laten zien! bedankt....

BerichtGeplaatst: 07 mei 2009 12:15 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Wel een fraaie serie hoor, verder is alles al gezegd. Wacht op je nieuwe foto's

BerichtGeplaatst: 08 mei 2009 01:33 
Lid
Fotografie

Zie dat je die Kawasaki zl 1000 er meestal op hebt staan...
Heeft dat een reden?
Als je in "opdracht" foto's maakt heeft dat natuurlijk zijn beperkingen. Je zult dan moeten "onderhandelen" over de composities en eventuelel bewerkingen...
Uit je plaatsing topic heb ik het idee dat dit niet het geval is.
Veel dingen zijn al gezegd; toch kun je met wat nabewerking de foto's nog wel "spannender" maken; uitsnedes veranderen. contrast toevoegen of verminderen, vignetering, achtergrond veranderen....etc.
Succes.

BerichtGeplaatst: 08 mei 2009 09:19 
Lid
Fotografie

Genoeg tips en adviezen voor een nieuwe reeks, succes :up

BerichtGeplaatst: 08 mei 2009 10:05 
Lid
Fotografie

Dank je wel, en ik geloof het stellig dat er met nabewerking heel wat te redden valt, alleen heb ik pas sinds afgelopen zondag ps cs4, en kan dus nog niet zo heel veel ermee hahaha, maar ook daarin geldt: oefening baart kunst! :D

Zoals Wendy zegt: op naar de nieuwe reeks! :foto

bedankt allemaal!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp