Het is 30 jul 2025 18:54

Auteur Voetbal fotografie, hoe doe ik dat?
 Voetbal fotografie, hoe doe ik dat?
BerichtGeplaatst: 23 mei 2009 20:49 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Heeft iemand tips voor mij?

Ik heb een 70-200L met een 1.4 extender met een 40D waarmee ik wat plaatjes probeer te maken van een voetbal wedstrijd. Oke misschien beter nog een 400mm , maar dat geld is er even niet :D

-Welke Focus instelling moet ikgebruiken?
-Aan welke kant van het veld kan je het beste staan?
- portret of landshape foto's ?
- andere tips?

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 23 mei 2009 22:14 
Lid
Fotografie

Ik zou maximaal f/5 gebruiken.
Snelle sluitertijd, 1/160s of sneller.
Continu autofocus instellen.
Continu opname instellen en dan dus flink schieten.
Een actie duurt minder dan 1 seconde, dus...
Als je wilt weten wat de goede posities zijn, kijk dan even bij een willekeurig sportprogramma naar de plekken die de sportfotografen innemen.
Tot slot nog een tip: de ontlading na een goal is ook heel mooi om vast te leggen (en die duurt vaak langer dan het maken van de goal zelf).

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 24 mei 2009 20:22 
Lid

Bedankt voor jullie tips, ik heb het vandaag direct in de praktijk gebracht.
Er was een bak met licht vandaag en dus kon ik gerust f10 maken met een sluitertijd van 1/300 bij een iso 200
Veel foto's gemaakt, nu nog even uitzoeken ..

BerichtGeplaatst: 24 mei 2009 22:46 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Ik zie het nu pas, en da's best een beetje jammer. Want ik had je een hele andere kant uitgestuurd.

Voetbal is actie & snelheid (als je naar de spelers kijkt dan). Wil je die spelers ook nog isoleren van de achtergrond, dan moet je het dus precies andersom doen zoals je het nu niet hebt gedaan. Dus niet op f/10.0 en een sluitertijd van 1/300.
Een open diafragma zorgt ervoor dat de achtergrond veel onscherper is als wanneer je je diafragma knijpt.
Ander bijkomend voordeel is dat je veel hogere sluitertijden kunt halen en dat je daarmee de actie gewoon tot het maximale bevriest. Denk dan aan sluitertijden van 1/1000 of.

BerichtGeplaatst: 24 mei 2009 22:51 
Lid
Fotografie

Eens met Jeroentje :up door je diafragma open te zetten zorg je dat de spelers los komen uit je foto en dat ook gelijk duidelijk je onderwerp is,... schiet je met een klein diafragma, dan zul je snel een "drukke foto met voetballers erop" overhouden ;)

@ Jeroen : Donderdag weer present ?

BerichtGeplaatst: 25 mei 2009 19:31 
Lid
Fotografie

Martinvh schreef:

Natuurlijk, en dan zondag voor de laatste keer zo voor de zomer (zei ik vol met goede moed) En daarna? Stadhuis?

BerichtGeplaatst: 25 mei 2009 22:29 
Lid
Fotografie

jeroentje schreef:
Martinvh schreef:

Natuurlijk, en dan zondag voor de laatste keer zo voor de zomer (zei ik vol met goede moed) En daarna? Stadhuis?

Als dat zo is neem ik m's cam ook mee :up

Btw wedstrijd 1.5 uur eerder ivm live uitzending he :shock

BerichtGeplaatst: 25 mei 2009 23:20 
Lid

jeroentje schreef:
Ik zie het nu pas, en da's best een beetje jammer. Want ik had je een hele andere kant uitgestuurd.

Voetbal is actie & snelheid (als je naar de spelers kijkt dan). Wil je die spelers ook nog isoleren van de achtergrond, dan moet je het dus precies andersom doen zoals je het nu niet hebt gedaan. Dus niet op f/10.0 en een sluitertijd van 1/300.
Een open diafragma zorgt ervoor dat de achtergrond veel onscherper is als wanneer je je diafragma knijpt.
Ander bijkomend voordeel is dat je veel hogere sluitertijden kunt halen en dat je daarmee de actie gewoon tot het maximale bevriest. Denk dan aan sluitertijden van 1/1000 of.

Jep ben het hier mee eens,
Ik heb twee dagen foto's gemaakt de foto's met een hoog f getal zijn duidelijk minder.

Mag ik nog eens iets vragen: hoe gaan jullie om met slecht weer, wat doe je dan om de boel droog te houden?

BerichtGeplaatst: 25 mei 2009 23:53 
Lid
Fotografie

Paraplutje er boven , of de boel inpakken in plastic,... en iig het ergste te voorkomen,.... een spettertje hier en daar is niet zo'n probleem joh ;)
Over het algemeen zijn de wat duurdere bodies en IF lenzen wel aardig (spat)waterdicht :D

BerichtGeplaatst: 26 mei 2009 13:15 
Lid
Fotografie

Ach, het weer is vaak diep triest in ons kikkerlandje.

Nu gaat het nog wel, nu schijnt het zonnetje regelmatig. Maar ik zit er ook bij vrieskou, harde wind of wat voor weertype dan ook.
Ik ben ooit 1 keer halverwege de tweede helft gaan lopen. uit bij cmabuur uit mijn hoofd gezegd, verleden seizoen. Het was koud, het waaide hard en er was slagregen. In de tweede helft keek ik eens naar mijn camera en bekeek mijn beelden en bedacht "mooi, ik ben de tribune op". Het licht daar is toch slecht dat ik wel vooruit kon met wat ik had.

Op kou kun je je kleden, ik zit in de winter vaak met twee paar sokken in mijn dikke bergschoenen, een ski-broek over mijn spijkerbroek, twee t-shirts, een dikke trui, een dikke jas, handschoenen, muts en sjaal. En dan nog heb ik het na 90 minuten ijskoud. Maar je beweegt niet.

Regen komt naar beneden in verschillende gradaties en proefondervindelijk kan ik zeggen dat mijn spullen meer kunnen hebben dan ikzelf.
Bij kleine spetters doe ik niks. Ik pak een doek uit de tas en gooi die over de lens en veeg af en toe wat druppels af.
Wanneer het harder regent, maar niet teveel waait, dan pak ik een paraplu.

En wanneer het echt stormt, dan pak ik de camera in met een speciale hoes en mezelf met een poncho, kan ik nog steeds doorgaan. Maar dan moet het echt heel hard regenen icm wind

BerichtGeplaatst: 27 mei 2009 23:55 
Lid
Fotografie

jeroentje schreef:
Ach, het weer is vaak diep triest in ons kikkerlandje.

Nu gaat het nog wel, nu schijnt het zonnetje regelmatig. Maar ik zit er ook bij vrieskou, harde wind of wat voor weertype dan ook.
Ik ben ooit 1 keer halverwege de tweede helft gaan lopen. uit bij cmabuur uit mijn hoofd gezegd, verleden seizoen. Het was koud, het waaide hard en er was slagregen. In de tweede helft keek ik eens naar mijn camera en bekeek mijn beelden en bedacht "mooi, ik ben de tribune op". Het licht daar is toch slecht dat ik wel vooruit kon met wat ik had.

Op kou kun je je kleden, ik zit in de winter vaak met twee paar sokken in mijn dikke bergschoenen, een ski-broek over mijn spijkerbroek, twee t-shirts, een dikke trui, een dikke jas, handschoenen, muts en sjaal. En dan nog heb ik het na 90 minuten ijskoud. Maar je beweegt niet.

Regen komt naar beneden in verschillende gradaties en proefondervindelijk kan ik zeggen dat mijn spullen meer kunnen hebben dan ikzelf.
Bij kleine spetters doe ik niks. Ik pak een doek uit de tas en gooi die over de lens en veeg af en toe wat druppels af.
Wanneer het harder regent, maar niet teveel waait, dan pak ik een paraplu.

En wanneer het echt stormt, dan pak ik de camera in met een speciale hoes en mezelf met een poncho, kan ik nog steeds doorgaan. Maar dan moet het echt heel hard regenen icm wind

Vraagje aan Jeroen:
Jeroen, ik heb een canon 40D. Lens 28-135 canon( als kit gekocht in de US,... toch wel spijt).
Ik sta regelmatig foto's te schieten tijdens de wedstrijden van m'n zoontje(7). Na de zomervakantie ga ik een nieuwe Lens kopen. 70-200 of 70-300,....merk? Of adviseer jij een andere? Max prijs € 650,-
PS.: gebruik jij filters?

BerichtGeplaatst: 28 mei 2009 00:02 
Lid
Fotografie

Ten eerste, ik gebruik geen filters bij het fotograferen van voetbal. Een UV-filter gebruik ik alleen op mijn 17-40 omdat hij anders niet geseald is en polarizers gebruik ik alleen wanneer ik het nodig acht (en da's heel weinig, zeker bij voetbal nooit, misschien voor een leuk overzicht als de lucht mooi is)

Qua lenzen kan ik je misschien wat lastig helpen. Een open diafragma doet het altijd mooi om de spelers van de achtergrond los te halen. Binnen jouw budget zit de 70-200 op f/4.0 en de 70-300 op f/5.6. En dat is na mijn smaak net niet genoeg. Liever 2.8, maar daar hangt een prijskaartje aan. Behalve bij 1 lens: de EF-200 L f/2.8 USM . Het is geen zoom, maar wel een lekkere lens voor een leuke prijs. Vereist dus enige oefening, maar ik doe er 80% van mijn voetbal mee.
Overdag voetbal doe ik soms ook met de 100-400 en dan zit ik ook op f/5.6, maar het leeft dan net niet vergeleken met f/2.8 (ben hard aan het sparen voor veel milimeters en f/2.8).

Persoonlijk tussen de twee lenzen zou ik de 70-200 keizen. Je kunt altjd eventueel nog een extender ertussenzetten en dan zit je ook op 280mm f/5.6.
De lens is optisch ook een tikkeltje beter.

Het blijft lastig, ben niet zo'n kei in het geven van lensadviezen.

BerichtGeplaatst: 28 mei 2009 02:09 
Lid
Fotografie

jeroentje schreef:
Ten eerste, ik gebruik geen filters bij het fotograferen van voetbal. Een UV-filter gebruik ik alleen op mijn 17-40 omdat hij anders niet geseald is en polarizers gebruik ik alleen wanneer ik het nodig acht (en da's heel weinig, zeker bij voetbal nooit, misschien voor een leuk overzicht als de lucht mooi is)

Qua lenzen kan ik je misschien wat lastig helpen. Een open diafragma doet het altijd mooi om de spelers van de achtergrond los te halen. Binnen jouw budget zit de 70-200 op f/4.0 en de 70-300 op f/5.6. En dat is na mijn smaak net niet genoeg. Liever 2.8, maar daar hangt een prijskaartje aan. Behalve bij 1 lens: de EF-200 L f/2.8 USM . Het is geen zoom, maar wel een lekkere lens voor een leuke prijs. Vereist dus enige oefening, maar ik doe er 80% van mijn voetbal mee.
Overdag voetbal doe ik soms ook met de 100-400 en dan zit ik ook op f/5.6, maar het leeft dan net niet vergeleken met f/2.8 (ben hard aan het sparen voor veel milimeters en f/2.8).

Persoonlijk tussen de twee lenzen zou ik de 70-200 keizen. Je kunt altjd eventueel nog een extender ertussenzetten en dan zit je ook op 280mm f/5.6.
De lens is optisch ook een tikkeltje beter.

Het blijft lastig, ben niet zo'n kei in het geven van lensadviezen.

Dank je wel,........ Of misschien toch doorsparen voor zo'n jongen met een rode rand,....

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp