Het is 22 jul 2025 01:43

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur ministudio uitprobeersels
 ministudio uitprobeersels
BerichtGeplaatst: 09 jun 2009 22:08 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik ben gister eens op pad geweest en heb 2 bouwlampen gekocht en wat wit papier en een bak waar ik de voorwerpen in kan doen....zelfknutsel mini studiotje dus, helemaal leuk :DD
Ik heb deze foto's gemaakt...er zijn nog heel wat verbeterpunten, zo heb ik zelf gezien; de dop met vingervegen en nog wat, wat ik er niet meer helemaal af krijg helaas, m'n camera in het flesje, een bloemblaadje niet meegenomen in het beeld en ik vraag me af of het een goede zet was om het flesje op de stenen te zetten en dat ik niet beter de stenen er omheen kan leggen.
Nog een heleboel verbeterpunten te gaan dus.
Naast dat ik me afvraag wat anderen ervan vinden ansich, vraag ik me ook af wat de richtlijnen zijn wat betreft kleur.....zo krijg ik de achtergrond niet écht wit, is dat een must of is dat afhankelijk van wat je presenteert en waarvoor en/of hoe vinden jullie het wegkijken?

Overigens doe ik niets met ps, naast dat ik er geen kaas van heb gegeten wil ik graag eerst leren om zoveel mogelijk de camera goed te gebruiken.

1.
Fotografie
exif:
F5 - 1/80 - iso 100 - belichtings compensatie +0,7

2.
Fotografie
exif:
F8 - 1/50 - iso 100 - belichtings compensatie +0,3

3
Fotografie
exif:
F3,2 - 1/80 - iso 100 - belichtings compensatie +0,7

Laatst bijgewerkt door mido op 21 dec 2009 18:14, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 10 jun 2009 06:20 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Ik vind de foto's uit je ministudio schitterend :up
Met name de tweede vanwege het lage opnamestandpunt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 10 jun 2009 07:20 
Lid
Fotografie

F1 te hoog standpunt
F2 = top :up

BerichtGeplaatst: 10 jun 2009 08:09 
Lid
Fotografie

Sluit me geheel aan bij mijn voorgangers, prima foto's met mooie gelijkmatige belichting. Wat voor bouwlampen heb je gebruikt, hoeveel watt?!

Laatst bijgewerkt door Gotchas op 10 jun 2009 17:55, in totaal 1 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 10 jun 2009 16:55 
Lid
Fotografie

wow! foto 2 is echt super :D

Wil je eens een foto maken van je ministudio? :D

BerichtGeplaatst: 10 jun 2009 17:20 
Lid
Fotografie

Leuk gedaan!
Foto 2 en 3 vind ik het mooist. Goed standpunt en leuke weerspiegeling in de steentjes.

BerichtGeplaatst: 10 jun 2009 18:22 
Lid
Fotografie

Nummer 2 vind ik ook helemaal top! Ik ben ook wel benieuwd naar een foto van je home-made-studio!

BerichtGeplaatst: 10 jun 2009 19:35 
Lid
Fotografie

Bedankt voor jullie reacties!
Erg gaaf dat het ook lekker wegkijkt, met name foto2 en voor sommigen ook 3!
Ik vind het ook een hele leuke manier om met licht e.a instellingen te leren spelen en de onderwerpen zijn lekker geduldig :DD dus kan ook heerlijk de tijd nemen

@Gotchas, ik heb bouwlampen bij de karwei gekocht van 500 watt, zie ook foto onderaan

@Ayla, zo had ik het nog niet gezien...ik zag eerder goud schittering, maar je kan het idd ook als vies zien ja :D het is me ook wel duidelijk dat het leukst is als je iig een element met kleur er in doet, spreekt de foto veel meer...dus blijf daar nog even mee experimenteren.
ja (betreft de bloem) dat zag ik achteraf ook. Ik had het wit van de box in mijn beeld i.p.v het blad en heb dus teveel daar op gelet. vind ik ook erg jammer!

@ sharonnnetjee en Eus e.a; hieronder zie je de foto van het "mini studiotje" .
Ik heb het idee van internet; de bak komt van de ikea; witte trofast bak (42cm x 30cm x 36cm) en wit papier (mijn papier is eigenlijk te breed zoals je aan de vouwen en bolling ziet door de wat zwaardere dingen die op het papier hebben gestaan...moet dat nog even anders doen met nieuw stuk papier)
Op de foto staan de lampen vrij dicht op de bak om alles op de foto te krijgen....mocht je ermee gaan werken moet de afstand verder van de bak ook vanwege hitte.
Tussen het leggen van de voorwerpen doe ik de lichten ook uit dan heb je voldoende de tijd en mogelijkheid om te fotograferen en er altijd bij blijven ivm brand gevaar.
En met reflecterende dingen heb ik een oud wit kussensloop verknipt; zodat je 1 laag stof hebt en dat de voorkant van de bak bedekt en in het midden vanaf beneden af in geknipt zodat de camera door de gleuf kan.

Fotografie

Laatst bijgewerkt door mido op 21 dec 2009 18:14, in totaal 1 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 11 jun 2009 03:41 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Zo zie je maar, geen duur gedoe en profesioneel spul maar prachtige foto's met simpele spulletjes. Toppertjes, leuk dat je foto's van je gebruikte spullen laat zien :up

BerichtGeplaatst: 11 jun 2009 08:56 
Lid
Fotografie

Mooi gedaan ! Voor degene die het willen weten bij de Xenos is een fotostudiootje te koop voor 39,95 Hier zitten 2 halogeens bij en een statiefje en een wit doek.

BerichtGeplaatst: 11 jun 2009 14:57 
Lid
Fotografie

@senna, thx
Ja grappig eigenlijk, ik ben erg blij mee met dit soort alternatieven! Lang leve de fotografen die hun bevindingen zoals dit delen :proost deze bedragen verlaagt de drempel om te gaan uitproberen voor iemand zoals ik die in zo'n experimentele fase zit.
Ik ben echt nog aan het zoeken wat ik leuk vind en wat je met fotografie kan en wat ik zelf kan en vooral; het leren begrijpen en inschatten wat ik wanneer moet doen etc.
Ik vind dit een heel leuk onderdeel en middel om mee te spelen en uit te proberen :upc

@cinemovie, dankjewel
Geinig ja, dat ministudiotje bij de xenos is het idee van ministudio begonnen voor mij :DD
Ik zag het van de week in het krantje staan en in hetzelfde folder pakket stond het ook in krantje van leen bakker :D
Ben eens gaan koekeloeren op internet omdat er een kleine prijsverschil was bij die twee winkels of het op internet mss nog ergens goedkoper stond :blush :DD
Zo kwam ik uit bij wat "recenties" zeg maar en daar werd nog wel eens gezegd (al weet ik niet of het om exact dezelfde lampen gaat als deze studiotjes (omdat de reacties van een paar jaar geleden was) maar daar ben ik wel even vanuit gegaan) dat de lampen niet even je-van-het waren en het statief die erbij zit geen grotere camera's dan de pocket kan dragen en dan vind ik zo'n uitgave van 40 eurie weer teveel geld als het niet voldoet zeg maar.
Tijdens het surfen ben ik op een forum beland waar dit idee stond van de box en de bouwlampen + resultaat van wat ze er mee heeft geschoten.
En het idee dat ik met de bouwlamp ook nog grotere projecten kan doen dan alleen mini studio t.z.t. vond ik het waard om eens te gaan proberen.
Ik weet dus niet of de "recenties" geheel terecht zijn over dat studiotje, maar dit is mijn zoektochtje geweest, even voor de mensen die overwegen ook ministudiotje aan te gaan schaffen.
Met huidige studiotje was ik 40 eurie kwijt voor de 2 lampen en 4 eurie voor de bak (w.s kan het nog goedkoper wb de lampen maar ik vind de standaarden die aan de lampen zitten en incl de prijs zijn erg handig), wit papier had ik al in huis en dat is het geld niet en onder de bak wcrollen...ik had geen lege, dus ff volle gebruikt :rof heeft ook iedereen wel in huis.
Voor de echte knutselaar onder ons ben ik ook nog deze tegen gekomen;macro foto studio, ik zat dan weer te hannisen met wat voor lampen je daar dan voor moest gebruiken, dus gekozen voor huidig studiotje.

Edit: p.s als je bouwlampen koopt en je loopt in een van de bouwmarkten kom je ook bouwlampen van 6 euro tegen...alleen deze hebben geen snoer.
Een losse snoer kost 11 euro nog wat, dus dan kan je voor die paar euro meer net zo goed bouwlamp mét snoer kopen.
Ik zeg het er even bij omdat deze suffert ermee thuis kwam (blonT) :blush :rof

Laatst bijgewerkt door mido op 11 jun 2009 23:33, in totaal 1 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 11 jun 2009 17:00 
Lid
Fotografie

Erg leuk om je opstelling erbij te zien :up

BerichtGeplaatst: 11 jun 2009 20:39 
Lid
Fotografie

ja idd! erg leuk!

BerichtGeplaatst: 11 jun 2009 23:38 
Lid
Fotografie

Ik vraag me alleen nog wel af; is het mogelijk de achtergrond nog witter te krijgen dan dit dmv witbalans? weet iemand dit, ik krijg het tot dusver niet voor elkaar.
Opzich hoeft het van mij bijv niet bij foto3, ik denk dat ik het daar niet mooi bij vind, maar bepaalde voorwerpen lijkt me het juist weer wel mooier....

BerichtGeplaatst: 13 jun 2009 23:36 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Ik heb ook zo'n mini studiotje gehad en de lampen zijn nu al kapot... Dan ziet deze zelfgebouwde mini studio er veel beter (en leuker) uit!

De foto's zijn erg mooi, zeker omdat ze nog helemaal niet bewerkt zijn. Als je ze nog even door PS heen zou halen heb je volgens mij zeer professionele platen!

Bedankt voor het delen van de tips en informatie over de setup. Vooral het afdichten van de ingang bij reflecterende objecten is natuurlijk een goede tip!

BerichtGeplaatst: 14 jun 2009 13:28 
Lid
Fotografie

Zonde zeg! Het is met de zelfgebouwde studio iig dus beter wat betreft lampen, op de bouwlampen zitten 2 jaar garantie. klopten de recensies toch wel aardig.

Nou dankjewel! :blush :D
Ja het is jammer dat ik geen bal snap van ps, het is me ook op het moment even te veel om daar ook nog eens in te gaan verdiepen maar het is wel traject 2 als ik de fotocursussen en ervaringen met fotograferen wat meer heb doorlopen :DD

Your welcome :upc
Ja, alleen is het niet helemaal "waterdicht" want je lens zie je nog veel te veel als het flink spiegelt...hoe dat op te lossen ben ik nog niet uit....zal ws ook niet helemaal op te lossen zijn maar kan volgens mij nog wel wat netter. Iig heb je er wel het grootste gedeelte van de achtergrond waar jij zit weggehaald voor de spiegeling.

BerichtGeplaatst: 14 jun 2009 13:51 
Lid
Fotografie

Zeer netjes uitgevoerd hoor. Vooral qua belichting met de middelen die je ter beschikking had. De vingerafdrukken etc is maar een detail wat je volgende keer makkelijk oplost. :up

BerichtGeplaatst: 14 jun 2009 15:20 
Lid
Fotografie

mooi resultaat heb je geboekt met je ministudio :up

op zich heb ik niet zo'n probleem met het wat hoge standpunt in foto 1...zulke foto's zie je wel vaker voor dit soort artikelen. wel had ik links dat ene steentje weggehaald zodat je geen halve steen op je foto had gehad :)

ook erg interessant om de foto van je ministudio te zien en je uitleg erbij :up

BerichtGeplaatst: 14 jun 2009 16:58 
Lid
Fotografie

Een wittere achtergrond krijg je door deze apart (met fel licht) te belichten. Je zult dan (denk ik) je box iets moeten modificeren :)

Ik heb vroeger een box gemaakt van platic pvc-buizen, maar dat is veel bewerkelijker en duurder dan zo'n box te maken vanuit een kartonnen doos :)

BerichtGeplaatst: 15 jun 2009 00:08 
Lid
Fotografie

@ Vin; nou dank je wel!

@Rolf; dank je! Oke, dus het is wel "geoorloofd" zo'n standpunt wat betreft productfotografie. Die was me nog niet opgevallen, maar idd had dat steentje wel weggemogen nu ik het ook zie :DD

@ Bedankt voor je reactie! Maar hoe moet je dat belichten dan?
Bedoel je dat je die andere 2 weg moet laten en met 1 moet gaan belichten of beide lampen laten staan en daar dus nog een lamp bij?
En zet je dat licht dan direct op het voorwerp of op de bak/witte doek of what ever je gebruikt? Lijkt me te hard licht of niet?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende