Dank jullie wel.
@Herman, Zou wel mooi zijn als ik zoveel in een maand zou krijgen van m'n werkgever.
13e maand krijg ik toch al niet, dus dan zou het alsnog niet lukken.
Ik zit ook nog steeds thuis(ziektewet) en weet nog niet hoe het gaat lopen na 16 april volgend jaar.
@Matthijs, verscherping is altijd weer ff uitvogelen met een nieuwe camera, ik dacht dat het zo nog wel kon(is ongeveer hetzelfde verscherpt als dat ik met m'n A77II altijd doe), maar zou ook een tikkie minder kunnen zie ik nu.
Ik heb nu inderdaad de A77II en Minolta 200mm F/2.8 en voor de vogeltjes gebruik ik dan altijd een 2x teleconverter daar tussen.
Ik heb net de camera's en lenzen even gewogen en de A77II met 2x teleconverter en 200mm erop wegen bij elkaar 1652 gram.
De A7III + 200-600mm wegen bij elkaar 3044 gram, dat is bijna 2x zo zwaar.
Ik kan dat inderdaad heel goed merken en dat is ook een nadeel en ook de prijs houdt me nog tegen, maar voor de rest is het met alles beter dan waar ik nu mee fotografeer, alleen heb ik zonder teleconverter nu F/2.8 op 200mm, maar de veel betere ISO-prestaties en dat je met full frame eerder een wazige achtergrond krijgt dan met APS-c staan daar weer tegenover.
Zelfs ISO-5000 is nu gewoon heel goed bruikbaar en ik kwam met hetgeen dat ik nu heb bijna nooit boven de ISO-400, want dan werd het al een stuk minder.
De Sony A9 is nog iets sneller dan deze A7III, maar die kost ook gelijk een heel stuk meer en dat veel hogere bedrag vind ik dan weer niet opwegen tegen de iets meer snelheid en meer beelden per seconde.....20 beelden per seconde vind ik veel te veel, ik heb gister ook de burstmode regelmatig gebruikt en ook vaak in de wat tragere stand(4 à 5fps tegenover 10fps) en ik wordt nu al overwerkt van het uitzoeken van al die foto's.
Een A7III koop je nu voor €2149,-, je krijgt dan op dit moment daarvan nog €150,- terug en als ik het zou kopen op een zaterdag dat Gustav een demonstratie dag geeft bij een camera winkel(dit gebeurd regelmatig), dan krijg ik ook nog eens 10% korting.
De lens kost €2099,-, dus dan zou je op camera en lens zo'n €400,- korting krijgen, maar dan ben je nog ongeveer €3700,- kwijt voor de set en dan wil je er natuurlijk ook nog een paar andere lenzen bij, zoals een groothoek en misschien een 70-200mm F/4(ik zeg bewust de F/4, omdat ie ook bewezen erg goed is, de helft goedkoper en niet zo zwaar) om af en toe naar de dierentuin te gaan, of om gewoon honden en katten en misschien portretten te fotograferen.
Alles bij elkaar wordt het dus best wel een duur geintje om 'even' over te stappen.