Het is 20 jul 2025 12:16

Auteur Canon: Read the F... manual ;-)
 Canon: Read the F... manual ;-)
BerichtGeplaatst: 07 aug 2024 11:19 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
‘Read the F….. manual’ Kent u die uitdrukking? Dat moet haast wel want zelfs op Wikipedia staat deze uitdrukking beschreven. ‘is een uitdrukking die regelmatig wordt gebruikt op fora en in nieuwsgroepen op internet om een vragensteller duidelijk te maken dat hij of zij beter eerst de handleiding had kunnen lezen’. En misschien denken we dat hier ook weleens bij een vraag, maar dat roepen we natuurlijk niet want we zijn hier vriendelijk tegen elkaar en altijd bereid elkaar te helpen. :angel

Nu is het lezen van een handleiding voor een camera een hele opgave. Zeker ook omdat je aan de voorkant al weet dat je wellicht meer dan de helft nooit zal gebruiken. In dit stukje ga ik een stukje handleiding van een Canon camera onder de loep nemen. En dit komt in iedere handleiding van Canon voor. Ik heb het overigens ook nog alleen maar bij Canon camera’s kunnen vinden. En ik denk dat alle Canon gebruikers op dit forum dit ook nog nooit hebben gelezen. Tenzij je ooit weleens bij een lezing van mij bent geweest. Want dan is het altijd een hilarisch stukje tussen Canon en Nikon en de rest van de wereld.

Het gaat over de flitsinstellingen van een Canon camera, daar waar het zogenaamde synchroniseren op het eerste en tweede gordijn wordt besproken. Flitsen op het eerste of tweede gordijn klinkt wellicht bekender in de oren. Wat was dat ook weer, dat flitsen op het eerste of tweede gordijn? Voor de belichting zelf maakt het niet zoveel uit, het gaat meer om de richting waarheen het geflitste onderwerp beweegt. Zie het voorbeeld. In beide foto’s laat ik een balletje uit mijn hand vallen. Bij de eerste foto flits ik op het eerste gordijn. De flits gaat af aan het begin van de beweging. Het balletje is daarom scherp als het nog in mijn hand zit. In de rest van de sluitertijd valt het balletje en dat geeft de veeg weer. Op de foto lijkt er iets magisch te gebeuren, als of het balletje in mijn hand schiet. Op de tweede foto flits ik op het tweede gordijn. Ik druk op de ontspanknop en laat het balletje vallen. Aan het einde van de sluitertijd, als het balletje op de grond ligt, gaat de flitser af. De tweede foto laat daadwerkelijk zien wat er gebeurt. De beweging komt nu achter het balletje aan. Het accentueert de val van het balletje.

Fotografie

Tijdens een cursusavond gaf ik de deelnemers een opdracht mee naar huis om een beweging vast te leggen, geflitst op het tweede gordijn. Bij één kandidaat zat de beweging ervoor. Toch beweerde de deelnemer bij hoog en bij laag dat ze het tweede gordijn had ingesteld op haar Canon 5D mark III. Ik dacht dit is toch erg raar. Hoe kan dit? Ik wist stomweg het antwoord niet. Maar ik moest het weten dus zei ik tegen mijzelf: ‘Read the fucking manual’

En daar stond het gewoon op bladzijde 295. De eerste alinea met uitroepteken ervoor. Dan zal het wel belangrijk zijn.

Fotografie

Maar waarom deze begrenzing? Maar vooral de tweede boodschap. ‘Als 1/30 wordt gekozen zal automatisch eerste gordijn worden ingesteld.’ Dat is toch raar. Je stelt iets in, maar ik doe het niet. Was er dan geen indicator mogelijk? Iets wat de gebruiker even waarschuwt?

Nu denk je wellicht dit is alleen bij de Canon 5D zo. Nee hoor, alle camera's van Canon kennen een grens. Alleen verschilt de sluitertijd iets per type. Heb jij een Canon? Zoek het maar op in het hoofdstuk van de flitsinstellingen. Nikon gebruikers, wees gerust. Nikon kent deze begrenzing niet. Ook bij andere merken heb ik het niet kunnen vinden. Alleen bij Canon

Ik heb contact gezocht met Canon maar de tweede lijn hulp kwam niet verder dan dat het een mechanische instelling was. Hebben jullie een idee waarom Canon deze begrenzing heeft ingebouwd?

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 07 aug 2024 12:25 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Leuk, dit soort topics! En leerzaam. Ga daar vooral mee door :up

Gelijk even m'n R7 gecheckt:

Fotografie

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 07 aug 2024 13:17 
Moderator
Fotografie

Provorm schreef:
Ik heb contact gezocht met Canon maar de tweede lijn hulp kwam niet verder dan dat het een mechanische instelling was. Hebben jullie een idee waarom Canon deze begrenzing heeft ingebouwd?
Misschien moet je henksteen even een PB sturen, die heeft voor Canon gewerkt ...

BerichtGeplaatst: 07 aug 2024 14:55 
Lid
Fotografie

petervaneekelen schreef:
Provorm schreef:
Misschien moet je henksteen even een PB sturen, die heeft voor Canon gewerkt ...

Dat zou mooi zijn. Ik zal hem eens wijzen op dit topic. Dank.

BerichtGeplaatst: 12 aug 2024 09:13 
Lid
Fotografie

Ik krijg Henk helaas nog niet deze kant op :zwaai

BerichtGeplaatst: 12 aug 2024 15:08 
Moderator
Fotografie

Nee, hij is niet vaak op het forum :(

BerichtGeplaatst: 12 aug 2024 18:26 
Lid
Fotografie

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het soort foto dat de cursist gemaakt heeft.

In jouw voorbeeld is de sluitertijd 1/4 seconde.
Laat je de bal los uit je hand dan is die na 1/4 sec ongeveer 30 cm gevallen.

Bij een sluitertijd van 1/30ste seconde valt de bal ongeveer 5 mm.

Dan lijkt mij het effect van flitsen op tweede gordijn nauwelijks zichtbaar.

https://meneerriksen.nl/onewebmedia/Valbeweging.pdf

Profiel op dit foto forum
BerichtGeplaatst: 17 aug 2024 14:33 
Lid
Fotografie

Die foto heb ik niet (meer) Frans. Mijn voorbeeld was slechts ter illustratie voor het verschil van 1e en 2e gordijn. Het huiswerk betrof een hardloper of fietser. Dan ontstaat lang niet de veeg zoals op het voorbeeld. Dat is vaak maar een randje. Maar die moet er dan wel achteraan komen en niet voor de loper of fietser zitten.

Maar al met al gaat het niet om het voorbeeld of opdracht. Ik vind het vooral vreemd waarom Canon dit doet en geen waarschuwing af geeft. Bij Nikon kan tot aan de flitssynchronisatietijd op het tweede gordijn worden geflitst. Bij een F1 auto op snelheid moet een veegje te zien zijn volgens de berekeningen van meneer Riksen ;-)

Groet Johan (vanuit Rhodos)

BerichtGeplaatst: 17 aug 2024 15:12 
Lid
Fotografie

Fijne vakantie.

Profiel op dit foto forum
BerichtGeplaatst: 28 aug 2024 11:45 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Canon heeft zo nog wel meer geintjes, zo was ik met een collega fotograaf met dezelfde camera op pad en we wilden het histogram in live view zien, bij mij lukte dat prima, bij haar met exact dezelfde instellingen niet, aangezien ik daar niet goed tegen kan read the f..manual en vond ik dat de belichtingssimulatie aan moet staan en die stond bij haar uit (daar ga je het niet direct zoeken)
maar een ander nog beter bij dit topic passend geval is de veiligheidsshift, collega fotograaf had bij een uitje nachtfotografie diafragma voorkeuze ingesteld en iso op 100 en de gemaakte foto gaf aan dat iso 400 was toegepast, huh?
Welnu: Als de helderheid van het onderwerp grote verschillen vertoont en automatisch geen goede belichting kan worden verkregen, schakelt de camera voor een goede belichting automatisch over naar een andere belichtingsinstelling
En dat heeft dus een eigen hoofdstukje in de handleiding dus voor je dat gevonden hebt (deze beveiliging werkt trouwens in TV en AV en je kunt hem uitschakelen)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp