Het is 09 aug 2025 23:00

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Schoolfoto: ik hoop dat het zo echt OK genoeg is...
 Schoolfoto: ik hoop dat het zo echt OK genoeg is...
BerichtGeplaatst: 17 okt 2009 17:02 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Dag allemaal,

Ik heb nog een oefensessie voor de schoolfoto gedaan, met mijn oudste dochter (die vindt al dat geposeer heerlijk!). De lichten zijn nu volgens mij wat beter in balans dan in de vorige 'schoolfoto-oefensessie'. Ik heb een snoot besteld, misschien dat ik die ga gebruiken voor de achtergrond, want het lukt me niet helemaal om de achtergrond echt effen te krijgen (een lamp). Met een snoet creeer je (als het goed is) een lichte bol achter het model, die dan van licht naar donkerder 'uitvloeit'. Het allerfelste roze is er dan ook vanaf, en dat lijkt me persoonlijk ook het mooiste.

Deze foto wil ik ook gebruiken voor mijn presentatie materiaal, dat deze week de deur uitgaat. Ik vind het superspannend of ik de opdracht(-en) krijg, pffff (tja, die onzekerheid he, zie ook in de poll van pdm_fotografie, het schijnt vaker voor te komen :unsure )...

Opstelling: 1x licht (alleen met eens simpele 'kom-reflector', geen idee hoe dat ding heet) op achtergrond. Model +/- 1.30 meter voor achtergrond. Paraplu schuin links voor haar, softbox (met iets minder licht dan uit paraplu) schuin rechts voor model, beide op een ruime meter van model.

Logo wil ik er uiteindelijk natuurlijk niet zo op zetten, dat wil ik op de envelop waar de foto's in gaan plakken.

Kom maar door met commentaar en verbeterpunten hoor! Groetjes, Eus

iso 100, 1/160 sec, f/8, 85 mm
Fotografie

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 17 okt 2009 17:16 
Lid

Geslacht: Man
mooie foto, ivm je achtergrond volgens mij staat de achtergrond verlichting links van het model.
zodat je links meer licht vangt dan rechts, zet je achtergrond verlichting achter het model dan zou de egaler moeten belicht zijn.
denk dat 1.3 m te weinig is tussen model en achtergrond

greets

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 17 okt 2009 17:19 
Lid
Fotografie

Ben het met Korandoke eens.
Mooie foto en de spot achter het model plaatsen om een lichte plek achter het model vandaan te laten komen.

BerichtGeplaatst: 17 okt 2009 17:35 
Lid
Fotografie

Dank voor jullie reacties:

@korandoke: ik weet niet hoe ik dat moet doen, een lamp in het midden plaatsen, want met het type statief dat ik heb, zou dan ook het staat midden in beeld komen te staan...
Ik ga zeker proberen het model wat verder van de achtergrond te plaatsen, dank voor de tip.

@Henry: ik heb 3 lampen, een extra spot achter het model zou ten koste gaan van een van de lampen die van voren schijnen. Misschien de paraplu anders wat centraler zetten, of een reflectiescherm gebruiken om het wegvallen van de softbox enigszins op te vangen, en het licht dat dan overblijft vanaf achter laten schijnen?
Of een vierde lamp kopen...

BerichtGeplaatst: 17 okt 2009 17:40 
Lid

Eus schreef:
Dank voor jullie reacties:

@korandoke: ik weet niet hoe ik dat moet doen, een lamp in het midden plaatsen, want met het type statief dat ik heb, zou dan ook het staat midden in beeld komen te staan...
Ik ga zeker proberen het model wat verder van de achtergrond te plaatsen, dank voor de tip.

@Henry: ik heb 3 lampen, een extra spot achter het model zou ten koste gaan van een van de lampen die van voren schijnen. Misschien de paraplu anders wat centraler zetten, of een reflectiescherm gebruiken om het wegvallen van de softbox enigszins op te vangen, en het licht dat dan overblijft vanaf achter laten schijnen?
Of een vierde lamp kopen...

u model zit dan voor de flitser, de flitser ga je dan niet zien op de foto
in een prof studio hangen deze aan het plafond en met een schaararm of hoe dat ook noemt worden deze op de juiste plek gezet

greets

BerichtGeplaatst: 17 okt 2009 18:02 
Lid
Fotografie

Ok, dus hij schijnt dan van onder naar boven? Mijn statieven kunnen helaas ook niet zo laag, maar ik kan de kop er natuurlijk wel afhalen en dan met een ander hulpstuk positioneren. Ga ik proberen (want die zwenkarm zit er niet in helaas!)! Thanks!

BerichtGeplaatst: 17 okt 2009 18:36 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Ik denk dat werken met een snoot idd de beste oplossing is. Heb je die niet, dan kan je hem natuurlijk vrij gemakkelijk van bijvoorbeeld zwart papier maken. Gewoon conisch oprollen en monteren aan je reflector. Werkt uitstekend. Op diezelfde manier heb ik zelf een keer een snoot voor een reportageflitser gemaakt (van een dun rubber matje) en die werkt echt uitstekend.

BerichtGeplaatst: 17 okt 2009 19:44 
Lid
Fotografie

Mooie foto! ik kan je niet echt helpen met de belichting, ik lees aandachtig mee! Vind het zelf wel wat hebben de achtergrond zo, lekker speels!

BerichtGeplaatst: 17 okt 2009 20:33 
Lid
Fotografie

Evaatje schreef:
Mooie foto! ik kan je niet echt helpen met de belichting, ik lees aandachtig mee! Vind het zelf wel wat hebben de achtergrond zo, lekker speels!

idem!

BerichtGeplaatst: 17 okt 2009 22:51 
Lid

Ik vindt het top :p
En eigenlijk zijn mijn schoolfoto's van half oktober nog maar saai hierbij !!

BerichtGeplaatst: 18 okt 2009 09:55 
Lid
Fotografie

Dank weer allemaal!

@win schreef:
Ik denk dat werken met een snoot idd de beste oplossing is. Heb je die niet, dan kan je hem natuurlijk vrij gemakkelijk van bijvoorbeeld zwart papier maken. Gewoon conisch oprollen en monteren aan je reflector. Werkt uitstekend. Op diezelfde manier heb ik zelf een keer een snoot voor een reportageflitser gemaakt (van een dun rubber matje) en die werkt echt uitstekend.

Goed idee! Ik heb een snoot besteld, maar het duurt nog even voor ik die hier heb. Ik ga straks dus maar eens even creatief met een stuk papier zijn!

BerichtGeplaatst: 18 okt 2009 10:22 
Lid

ik vind 't een hele mooie foto geworden vind het verloop in de achtergrond eigenlijk wel wat toevoegenverloop mag van mij zelf iets meer zijn
maar is natuurlijk een persoonlijke mening.
ik zou in m'n handjes klappen als mijn kinderen met zo'n schoolfoto thuis zouden komen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp