Het is 27 aug 2025 22:47

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Nummertje 1
 Nummertje 1
BerichtGeplaatst: 26 okt 2009 02:10 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Ai, het is al even geleden sinds ik op het forum was en ik weet niet zeker meer hoe ik mijn foto moet posten maar toch ff proberen en ik hoop dat het goed gaat.

Nu ben ik al een tijdje aan het denken om een flitssetje aan te schaffen en heb er deze week één te leen gekregen van een bevriende fotograaf, hij had er nog wel eentje staan om eens mee te spelen. Het was even puzzelen om de flitsers af te laten gaan (wanneer ik dat wilde) maar ineens bedacht ik me dat ik ze ook wel met mijn externe flitser moets kunnen "triggeren". Na het uitzetten van de E-TTL (M stand dus) ging dat ook maarja... Geen model voor handen. Dan maar met ongeschoren kop zelf in de spotlights treden met de afstandsbediening in de (rechter)hand :) Foto gaat niet om mij maar het leek mij leuk mijn allereerste ervaring met zo'n set met jullie te delen. Schaduw bij de linker mondhoek vind ik niet zo mooi maarja het is een test.

Ik heb het maar geprobeerd met wat ik had. 2x200W flitskoppen met opzet parpluutjes (helaas geen softbox), een laken als achtergrond dat ik met één van de flitsers heb belicht en één flitser op mijzelf. De flitsers hebben enkel twee standen, vol of half vermogen. Dat is op zich wel makkelijk voor mij als beginner. in de komende periode zal ik proberen e.e.a. bij te leren maar dus voorlopig is het oefenen geblazen. Ik ben ook van plan wat extra zaken te gaan regelen zoals reflectiescherm, achtergrond etc.. Mochten jullie nog goede tips hebben voor mij als starter dan hoor ik het graag. Alle hulp en commentaar is welkom!

Fotografie

Geschoten met f/8.0 1/125sec iso 100

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Nummertje 1
BerichtGeplaatst: 26 okt 2009 09:01 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Mooi portret :up
De belichting en de compositie zien er goed uit.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Nummertje 1
BerichtGeplaatst: 26 okt 2009 10:55 
Lid
Fotografie

Prima portret voor zo'n eerste keer.

Wat betreft tips over spullen. Ik kan je wel zeggen wat ik heb (en dat voldoet voor mij uitstekend):

2 Falcon Eyes GN300AD + 2 softboxen (gekocht in set)
1 Canon 430 EX II reportageflitser met zelfgemaakte snoot
1 Unomat B22CT flitser (oud dingetje, maar doet het nog prima)
1 Remote triggerset met twee ontvangers

Daarnaast nog wat dingen als een lightsphere voor op de 430EXII, zelfgemaakte softbox, reflectieschermpjes, doeken, attributen, etc... en natuurlijk een achterwand van 2,70m in zwart en wit.

Nummertje 1
BerichtGeplaatst: 26 okt 2009 11:06 
Lid
Fotografie

Goed gelukte foto. Wel komt de belichting van de achtergrond terug op je model en dat is (vind ik) niet zo mooi.

Voor een goede set zou je ook kunnen kijken naar een Mettle Studio set. De lampen hebben een actieve koeling en je kan daad werkelijk het modellicht instellen. (het dimmen van het modellicht zodat je een goed beeld krijgt wat het licht op het model doet) Ken niet alle setjes van Falcon maar er zijn setjes waarbij dat niet kan. (het flitslicht is wel altijd in te stellen, maar dan zie het effect dus pas op de foto)

Nummertje 1
BerichtGeplaatst: 26 okt 2009 11:11 
Lid
Fotografie

De GN300AD heeft dat ook. Plus traploos instelbaar van 1/32 tot full power en instellicht dimt mee met flitssterkte. Laatste grote plus voor de Falcon Eyes GN300AD is dat hij zowel op 220v als op power pack werkt, dus je kunt er ook mee naar buiten als je genoeg hebt van de studio.

Nummertje 1
BerichtGeplaatst: 26 okt 2009 13:08 
Lid
Fotografie

Heren, dank voor de reacties en informatie. Naar de Falcon Eyes GN300 AD heb ik ook al gekeken (erg handig het meedimmende instellicht) maar ook lees ik goede ervaringen met de setjes van Linkstar. Vraagje. Is het verstandig om een beetje door te sparen en de D-Lite 4 van Elinchrom aan te schaffen? is wel zo'n 250 Euro duurder dan Falcon Eyes en de Linkstar. De Mettle zit er afhankelijk van de uitvoering geloof ik net tussenin maar de Elinchrom die ik bedoel heeft dan wel 400W.
Ik ben echt van plan er meer mee te gaan doen maar wil zeker niet overdrijven. Bottomline licht het aan de fotograaf en niet aan enkel de spullen wat de kwaliteit van de output wordt. Goed gereedschap is wat mij betreft wel altijd van belang maar binnen dit vraagstuk vind ik het heel erg moeilijk om te kiezen. Mochten jullie nog verdere input hebben dan hoor ik het graag.

Nummertje 1
BerichtGeplaatst: 26 okt 2009 13:59 
Lid
Fotografie

Als je voor de wat duurdere set gaat zal ik ook vooral letten op de kop van de lamp deze bepaalt (voor een deel) wat voor accessoire je kunt gebruiken. (er zijn verloopstukken in de handel dus past altijd maar toch)
Wattage volgens mij is 200 tot 300 meer dan voldoende. Sterker nog als je teveel watt hebt krijg je het maar moeilijk in low key.

Nummertje 1
BerichtGeplaatst: 28 okt 2009 22:26 
Lid
Fotografie

Dank voor jullie feedback!

snelle update (gaat niet over de foto dus ik hou het kort).
Aangeschaft:
Lastolite Lumen 8 400W 2 + 2x Paraplu en 90x90 Softbox
Achtergrondsysteem met rol wit en rol zwart (2.70m)
5 in 1 reflector 90cm + statief
Radio triggersetje

Nu heb ik geen excuus meer :D

Nummertje 1
BerichtGeplaatst: 29 okt 2009 00:15 
Lid

Linkse kant trekt teveel aandacht, maak een crop wat mij betreft. Dit is een kwestie van smaak.
Jumper BB

Nummertje 1
BerichtGeplaatst: 29 okt 2009 00:58 
Lid
Fotografie

pdeboer1969 schreef:
Dank voor jullie feedback!

snelle update (gaat niet over de foto dus ik hou het kort).
Aangeschaft:
Lastolite Lumen 8 400W 2 + 2x Paraplu en 90x90 Softbox
Achtergrondsysteem met rol wit en rol zwart (2.70m)
5 in 1 reflector 90cm + statief
Radio triggersetje

Nu heb ik geen excuus meer :D

Kijk! Mooi setje. Daar zal je vast een hoop plezier mee beleven. Ik (en ongetwijfeld velen met mij) ben benieuwd naar de resultaten.

Nummertje 1
BerichtGeplaatst: 30 okt 2009 15:47 
Lid
Fotografie

Ik vind het licht een beetje te hard :blush