noldus schreef:
dank u voor de reacties,
wat betreft de belichting, gebruik ik links en rechts een softbox waarvan de eentje op ongeveer het halve vermogen staat van de andere en op de achtergrond nog een aparte die op vol vermogen gaat, is het mischien beter om dan een reflectie scherm te gebruiken?
Het scherpstellen doe ik op 1 meisje d'r ogen, ik zou op dit moment niet weten hoe je dit bij allebij zou moeten doen?
heeft iemand daar advies over?
Dit heeft te maken met de DOF. Je werkt hier als ik de onderste exif gebruik met een kleine DOF (gebied waar alles scherp lijkt) +/- 11 cm. Ergens in die 11 cm ligt het focus punt. Als je nu scherp stelt op één van de meisjes hun ogen , dan heb je ( we gaan het makkelijk maken) 5,5 cm voor en 5,5 achter het focuspunt. Als je nu scherp stelt op het eerste meisje haar ogen, dan heb je 5,5 cm voor haar ogen een gebied waar het scherp lijkt, maar daar heb je niets aan omdat dit voor de ogen ligt. achter de ogen heb je ook 5,5 cm waar alles scherp lijkt maar dat is niet voldoende omdat het tweede meisje haar ogen verder dan 5,5 die cm liggen.
je moet dus niet op de ogen van het eerste meisje scherp stellen maar ergens tussen de beide meisjes hun ogen dan liggen ze allebei in het gebied van de DOF.
Volstaat nu de DOF niet dan moet je of het diafragma kleiner, of de afstand vergroten, of de brandpuntsafstand verkleinen of een combinatie van alle drie. Wat met zich mee brengt dat je meer licht moet hebben of je gaat wat onderbelichten en werk je het daarna bij.
Berekenen van de DOF doe je met DOFMASTER
http://www.dofmaster.comJumper BB