Het is 22 mei 2025 14:25

Auteur Wil een computerscherm aanschaffen
 Wil een computerscherm aanschaffen
BerichtGeplaatst: 03 dec 2009 22:52 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik heb van iemand gehoord dat ik een computerscherm of lcd scherm hoe dat het allemaal ook mag heten ook kan aansluiten aan mijn laptop,we hebben dit al getest en jippie het werkte super(met een avg kabeltje),maar deze persoon heeft niet zoveel verstand van fotografie en wat daar allemaal voor nodig is.
Ik werk altijd met een laptop van 17 inch,en wil dan een scherm van 23 inch gaan kopen.
Voordat ik overal eens ga rondneuzen,wil ik graag wat tips waar ik vooral op moet letten en wat voor type scherm,ik heb er totaal geen verstand van dus alle tips zijn welkom. :)
En heb ook geen idee wat ze zoal kosten

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 03 dec 2009 23:26 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
hoi louise, ik ben zo als je misschien weet een beginner in de fotografie maar probeer toch tips te geven voor het kopen van een LCD scherm. Wat ik denk dat belangrijk is waar je op moet letten is het contrast van het scherm. De meeste lcd's hebben een contrast van 1000 en een dynamisch contrast van 25.000:1 (kleuren tussen zwart/wit). Voor foto's lijkt me dit wel prettig althans voor mij. De nieuwe LCD's zijn of hebben led techniek waardoor het contrast nog groter wordt en de kleuren helderder.

Daarnaast heeft een monitor ook verschillende aansluiting zoals de meeste VGA en tegenwoordig veelal DVI (digitaal signaal) en HDMI. Ik durf niet te zeggen of dit veel verschil maakt voor foto's, maar als ik de keuze had kies ik voor dvi mits deze aansluiting op de laptop aanwezig is.

Ook kun je letten op de helderheid van het scherm, deze zorgt voor een natuurlijke kleur. Hoe hoger het getal hoe natuurlijker de kleur.

Dit is waar ik op zou letten en dan met namen op het contrast.

Ik hoop dat je iets wijzer bent geworden. :D

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 03 dec 2009 23:31 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
oor foto's zijn de goedkopere TN-schermen niet zo geschikt. Deze schermen kenmerken zich door de lage prijs, maar ook door de erg snelle refreshrates (onder de 6ms)
Deze schermen zijn grappig als het beweegt, dus voor filmpjes e.d.
Maar wanneer je met stilstaand beeld bezig bent en je kijkt net vanuit een iets andere hoek, dan is de kleurechtheid in het geding. (klinkt allemaal gruwelijk erg, maar dat valt dan ook wel weer mee)

Ik zou gaan voor een kwalitatief goed scherm (SPN-paneel), en dat hoeft ook weer geen duizenden euro's te kosten (kan wel!!) . Een Eiso FlexScan S2031W is een scherm wat gewoon goed is, en daarnaast nog niet eens zo gek gruwelijk duur (uit mijn hoofd ca 250 euro)

Maar wat is je budget?

BerichtGeplaatst: 03 dec 2009 23:43 
Lid
Fotografie

jeroentje schreef:
oor foto's zijn de goedkopere TN-schermen niet zo geschikt. Deze schermen kenmerken zich door de lage prijs, maar ook door de erg snelle refreshrates (onder de 6ms)
Deze schermen zijn grappig als het beweegt, dus voor filmpjes e.d.
Maar wanneer je met stilstaand beeld bezig bent en je kijkt net vanuit een iets andere hoek, dan is de kleurechtheid in het geding. (klinkt allemaal gruwelijk erg, maar dat valt dan ook wel weer mee)

Ik zou gaan voor een kwalitatief goed scherm (SPN-paneel), en dat hoeft ook weer geen duizenden euro's te kosten (kan wel!!) . Een Eiso FlexScan S2031W is een scherm wat gewoon goed is, en daarnaast nog niet eens zo gek gruwelijk duur (uit mijn hoofd ca 250 euro)

Maar wat is je budget?

Mijn budget is ongeveer 350 a 400 euro

BerichtGeplaatst: 03 dec 2009 23:44 
Lid
Fotografie

daveheuvel schreef:
hoi louise, ik ben zo als je misschien weet een beginner in de fotografie maar probeer toch tips te geven voor het kopen van een LCD scherm. Wat ik denk dat belangrijk is waar je op moet letten is het contrast van het scherm. De meeste lcd's hebben een contrast van 1000 en een dynamisch contrast van 25.000:1 (kleuren tussen zwart/wit). Voor foto's lijkt me dit wel prettig althans voor mij. De nieuwe LCD's zijn of hebben led techniek waardoor het contrast nog groter wordt en de kleuren helderder.

Daarnaast heeft een monitor ook verschillende aansluiting zoals de meeste VGA en tegenwoordig veelal DVI (digitaal signaal) en HDMI. Ik durf niet te zeggen of dit veel verschil maakt voor foto's, maar als ik de keuze had kies ik voor dvi mits deze aansluiting op de laptop aanwezig is.

Ook kun je letten op de helderheid van het scherm, deze zorgt voor een natuurlijke kleur. Hoe hoger het getal hoe natuurlijker de kleur.

Dit is waar ik op zou letten en dan met namen op het contrast.

Ik hoop dat je iets wijzer bent geworden. :D

Oke al weer wat wijzer bedank hoor voor je reactie

BerichtGeplaatst: 03 dec 2009 23:58 
Lid
Fotografie

Deze: http://www.eizoshop.nl/Product.aspx?productID=4175
Of deze: http://www.eizoshop.nl/Product.aspx?productID=3961
Misschien deze: http://www.eizoshop.nl/Product.aspx?productID=3085

Allemaal ruimschoots binnen je budget.
Maar wanneer je serieus bezig bent, laat TN panelen alsjeblieft links staan.
Ik schreef eerde dat je moet kijken naar SPN-panelen, maar bedoel PVA

Deze is misschien wat buiten je budget, maar ook heel mooi :D
http://www.eizoshop.nl/Product.aspx?productID=4318

BerichtGeplaatst: 04 dec 2009 01:19 
Lid
Fotografie

@jeroentje: Heb ik ook weer iets geleerd wist niet dat er verschillende panelen waren. :D

Wat wil je gaan doen met de foto's, naast bewerken en bekijken? Plaats je ze alleen op het web of print je ze ook uit? Ik vraag dit namelijk omdat de meeste mensen, denk ik, op een "gewoon" lcd scherm kijken en het kan dan zijn dat andere jouw foto anders zien zoals jij het eigenlijk bedoelt had. Wil je de foto's afdrukken dan is idd z'n ander scherm beter. Terwijl met de led technologie een groot contrast bereikt kan worden.
Op http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1359970/0 meer over dit onderwerp.

BerichtGeplaatst: 04 dec 2009 01:25 
Lid
Fotografie

Ik heb een hoog contrastscherm op mijn laptop, en dat heb ik geweten.

De eerste klus bewerkte ik netjes mijn foto's. Gewoon tussen de races door. Het zag er allemaal gelikt uit en ik was best in mijn nopjes.

Kijk ik thuis alles nog eens een keer terug > vet dichtgelopen zwart, uitgebeten wit op ieder normaal TFT-scherm wat ik kon bemachtigen (stuk of 5). Tegenwoordig werk ik op de laptop meer op het histogram dan op het oog ;)

BerichtGeplaatst: 04 dec 2009 16:53 
Lid
Fotografie

Heb zitten kijken naar mijn aansluitingen er zit een AVG poort aansluiting en in het boekje staat dat er ook een DVI-poort aansluitnig zit maar op mijn laptop zie ik wel een rubbertje zitten waar niets achter zit,zou het kunnen dat hier dan nog iets in moet komen te zitten???
Maar met een VGA poort aansluiting kan ik toch ook een goede monitor kopen bijv een Eizo monitor of werken die alleen maar met DVI?
Die Eizo zou ik wel zien zitten maar twijfel of die op de laptop kan
Ben al naar een PC zaak geweest en daar zeiden ze dat een led scherm (samsung)ook daar goed voor is,beeld zag er goed uit,maar heb het gevoel dat ze natuurlijk graag verkopen :unsure
Dus alle opties staan nog open,en ben nog blij met alle tips

BerichtGeplaatst: 04 dec 2009 16:56 
Lid
Fotografie

jeroentje schreef:
Deze: http://www.eizoshop.nl/Product.aspx?productID=4175
Of deze: http://www.eizoshop.nl/Product.aspx?productID=3961
Misschien deze: http://www.eizoshop.nl/Product.aspx?productID=3085

Allemaal ruimschoots binnen je budget.
Maar wanneer je serieus bezig bent, laat TN panelen alsjeblieft links staan.
Ik schreef eerde dat je moet kijken naar SPN-panelen, maar bedoel PVA

Deze is misschien wat buiten je budget, maar ook heel mooi :D
http://www.eizoshop.nl/Product.aspx?productID=4318

Ja dat had ik inmiddels ook al gezien PVA,heb naar de sites zitten kijken en daar zit absoluut iets tussen,twijfel wat betreft de aansluitingen op mijn laptop

BerichtGeplaatst: 04 dec 2009 17:01 
Lid
Fotografie

Mooie schermpjes :)
Moet ik ook eens hebben :)

BerichtGeplaatst: 04 dec 2009 17:29 
Lid
Fotografie

Rijd anders eens naar die Eizo-shop toe. Zit in Dordrecht.
http://www.heijligerscomputers.nl/contact.aspx

Denk dat als je je laptop meeneemt, ze je wel kunnen vertellen welke wel en welke niet kunnen.
Ik heb het idee dat de zaken waar je nu allemaal binnen loopt niet echt veel verstand van schermen hebben. "Ja, het geeft allemaal mooi foto's weer, maar moet het echt mooi zijn, dan moet je zo'n glanzend scherm hebben" Beetje dat niveau krijg ik bij je verhaaltjes over de winkels.

Als je op je laptop een DVI-aansluiting hebt en daar zit niks achter een rubber dop, dan heb je geen DVI aansluiting. Je VGA aansluiting is een blauw blokje met 15 gaatjes waar je de kabel insteekt.
De DVI aansluiting is ongeveer net zo groot met een ander aantal gaatjes en zijn over het algemeen wit van kleur.

BerichtGeplaatst: 04 dec 2009 17:43 
Lid
Fotografie

jeroentje schreef:
Rijd anders eens naar die Eizo-shop toe. Zit in Dordrecht.
http://www.heijligerscomputers.nl/contact.aspx

Denk dat als je je laptop meeneemt, ze je wel kunnen vertellen welke wel en welke niet kunnen.
Ik heb het idee dat de zaken waar je nu allemaal binnen loopt niet echt veel verstand van schermen hebben. "Ja, het geeft allemaal mooi foto's weer, maar moet het echt mooi zijn, dan moet je zo'n glanzend scherm hebben" Beetje dat niveau krijg ik bij je verhaaltjes over de winkels.

Als je op je laptop een DVI-aansluiting hebt en daar zit niks achter een rubber dop, dan heb je geen DVI aansluiting. Je VGA aansluiting is een blauw blokje met 15 gaatjes waar je de kabel insteekt.
De DVI aansluiting is ongeveer net zo groot met een ander aantal gaatjes en zijn over het algemeen wit van kleur.

Ja Jeroentje ik geloof het ook ,ik moet maar eens naar Dordrecht gaan met mijn laptop,en die VGA zit er daar ben ik zeker van,had het gevoel al wel bij die ene winkel daar moet ik zeker niet zijn,wat fotografie betreft hebben ze geen kaas gegeten.
Dank je hoor je hebt me aardig op weg geholpen,en nu nog eventjes wachten op de centjes (eindejaars uitkering van het baasje) :jump :)

BerichtGeplaatst: 05 dec 2009 16:03 
Lid
Fotografie

Blijkbaar heb je je zinnen gezet op een Eizo nieuw uit de winkel , voor het budget wat je hebt zou je ook eens kijken voor een mooie 2e hands monitor.. wellicht dat je dan met wat zoeken een groter beeld of van een betere serie hebt dan uit de winkel ;)

Bijvoorbeeld zag ik op de bekende verkoopsite een eizo L997 21 " met garantie nog,wel 200 boven je budget maar dan heb je wel een pro. screen :)

Groeten
Eric

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp