Jade schreef:
...maar zit nog met een paar vragen....
...er staat dan '1:2', maar ik weet nou niet precies wat ik daarbij moet verwachten...
...Ook staat er f4-5,6 en dat betekent dus dat bij 70mm de minim. diafragmawaarde 4 is, en bij 300mm de maximale waarde 5,6. Nou speel ik met mijn 18-55 IS veel met AV en dat lijkt me dan weinig? Klopt dat? ...
....en is het haalbaar om macro foto's te maken zonder statief?
Ik lees drie vragen

1. Macrofotografie is het fotograferen op korte tot zeer korte afstand van onderdelen van mensen, dieren, planten of voorwerpen met de bedoeling ze zo groot mogelijk af te beelden, zodat details zichtbaar worden die met het blote oog moeilijk of niet waarneembaar zijn.
We spreken van macrofotografie wanneer de vergroting groter of gelijk is aan één. Wanneer de vergroting kleiner is dan één, spreken we over een close-up. Of anders gezegd: wanneer het beeld op film/sensor groter of gelijk is aan het gefotografeerde voorwerp, spreken we van macrofotografie. Een verhouding van 1:2 betekent dat 1cm op je 24×36mm sensor in werkelijkheid 2cm is. Bij macro is de verhouding 1:1
Conclusie: is niet echt macro, maar je kunt er wel mooie close ups mee maken

2. Maximale en minimale diafragma worden hier volgens in je volgende vraag een beetje door elkaar gehaald: "f4-5,6 en dat betekent dus dat bij 70mm de minim. diafragmawaarde 4 is, en bij 300mm de maximale waarde 5,6. Nou speel ik met mijn 18-55 IS veel met AV".
Dat je met de scherptediepte speelt is goed. Door een juiste keuze kun je de focus precies op je onderwerp laten vallen, kun je achtergrond en onderwerp van elkaar scheiden of kun je zorgen dat een landschap er van voor tot achter er lekker scherp op staat.
Je maximaal diafragma varieert van f/4 tot f/5.6. Je minimaal diafragma zal ergens rond de f/22 liggen (schat ik). Ruimte genoeg om nog lekker te spelen met je diafragma. Als je wilt weten hoe de scherptediepte varieert, dan kun je met het programmaatje op de volgende link lekker spelen:
http://www.dofmaster.com/dofjs.htmlWat betekent de f/4 - f/5.6 dan? Bij 70mm is de maximale diafragma f/4 (grootste lensopening) en bij 300mm (en in de praktijk zul je zien dat dit al veel eerder bereikt wordt, bijvoorbeeld al bij 100mm) zal de maximale diafragma f/5.6 zijn. In beide gevallen (70mm tot 300mm) kun je het diafragma dichtknijpen tot (bijvoorbeeld) f/22.
3. Macrofotografie: statief nodig of niet?
Tja... de meningen hierover verschillen. Mendel doet het "soms met en vaak zonder". Nagtie gaat voor veiligheid en doet het altijd "met" en Gemini doet het het liefst "zonder"

Zelf heb ik een lens met Vibratie Reductie / Beeld Stabilisatie en ik moet zeggen dat je macro's kunt maken zonder statief. Dat de kans op een geslaagde opname met statief groter is, wil ik ook nog wel toegeven. Probleem met een statief (3-poot of 1-poot) is dat je een stuk minder flexibel bent. In het begin zul je merken dat het niet mee zal vallen om mooie macrofoto's te maken. Bij vele beginners zinkt de moed in de schoenen omdat er toch wel veel bewogen foto's worden geschoten, omdat de scherptediepte toch wel heel erg beperkt is of omdat de scherpte net niet helemaal goed valt.