Het is 27 jul 2025 14:31

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur mislukt?
 mislukt?
BerichtGeplaatst: 06 feb 2010 09:51 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
hier de foto + info ter beoordeling vanwege bewegingsonscherpte en gebruikte instellingen.
Fotografie

Fotografie
wat bij mij een absolute vraagteken is
35mm brandpuntafstand met het getal 147
iso ivm het sombere weer
middelpunt was dus mijn Anne Beau die op dit moment wel stil stond maar zo onzuiver is als wat, alleen haar staart bewoog waarschijnlijk.
Fotografie

Fotografie
uiteraard geld hier de zelfde vraag. Hoe kan het dat bijv. de brug onscherp is, juist door mij zou ik zelf zeggen want de brug beweegt echt niet.

graag jullie hulp hoe dit in de toekomst te verbeteren.
p.s. deze foto's zijn gemaakt de eerste keer dat ik mijn 70/300mm aan het uit proberen was dus niet zozeer gelet op het decor en positie van de hond(en)
met groetjes
Twister

8-2-2010
Fotografie
1 en ja ik weet dat hij centraal zit maar het gaat me hier even over de kwaliteit vd foto , hoe hij is gemaakt
Fotografie
2
Fotografie
3 ja ik weet dat de foto nog recht gezet moet worden
p.s. op foto 1 is twister en op foto 2/3 anne beau
voor alle foto's geldt : graag jullie reaktie over de kwaliteit; scherpte, licht e.d.
Hoewel ik het erg koud had tijdens het maken van de foto's viel het me nog enigzins mee toen ik de foto's op mijn pc zetten, hoewel ik zelf denk dat met wat nabewerking qua licht sommige foto's er beter uit komen te zien, maar liever maak ik ze zo goed mogelijk zonder al te veel nabewerking. Ik vond het vandaag te koud om op mijn gemakje er voor te gaan zitten daar op die half bevroren grond maar wilde toch wat foto's maken.

Laatst bijgewerkt door Twister op 08 feb 2010 21:18, in totaal 4 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 mislukt?
BerichtGeplaatst: 06 feb 2010 09:56 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
1/13 sluitertijd..??...veel te traag
Ook uw dekor is te druk en storend
Zoek een egale achtergrond, enig stuk achter de hond; sluitertijd 1/125 of 1/250

Ik heb al 100den foto's van mijn hond...ge moet hem echt poseren en met hem kalm praten zodat hij rustig onder kommando blijft staan of zitten.

Nee, deze foto is niet goed, sorry

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 mislukt?
BerichtGeplaatst: 06 feb 2010 10:50 
Lid
Fotografie

Afgezien van je veels te lange sluitertijd die met 1/13 bij 98mm, en met 1/30 bij 170mm onscherpte oplevert.

Zijn de beelden zelf, omgeving, standpunt, verlichting, compositie van dien aard, dat hier met recht sprake is van willekeurige snapshots.

Mischien bedoelde je deze plaatsing als voorbeeld voor de onscherpte, maar zou zelf deze opnames niet ter beoordeling aanbieden. Eerlijkheids gehalve zouden deze ook niet in mijn archief mogen vertoefen.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 mislukt?
BerichtGeplaatst: 06 feb 2010 10:56 
Lid
Fotografie

je vraag over de 35mm en 147 is nog onbeantwoord.

zal ik even doen dan :D
de 35 mm is een filmformaat waar men naar terug rekend voor Full Frame(FF)
jij hebt een nikon D40 en daar zit een Cropfactor in van 1,5
je brandpunt van 97 wordt vermenigvuldigd met 1,5 en zo kom je op 147

met deze maat moet je volgens mij rekenen om je langzaamste sluiter tijd te berekenen.
brandpunt 150 schiet je met 1/150 brandpunt 300 met 1/300 etc.etc dit is een vuist regel.

groet Sieger

mislukt?
BerichtGeplaatst: 06 feb 2010 10:58 
Lid
Fotografie

Oeps mea culpa, had ik overheen gelezen, sho man verwoordt het goed :)

mislukt?
BerichtGeplaatst: 06 feb 2010 11:46 
Lid
Fotografie

Mendel schreef:
Afgezien van je veels te lange sluitertijd die met 1/13 bij 98mm, en met 1/30 bij 170mm onscherpte oplevert.

Zijn de beelden zelf, omgeving, standpunt, verlichting, compositie van dien aard, dat hier met recht sprake is van willekeurige snapshots.

Mischien bedoelde je deze plaatsing als voorbeeld voor de onscherpte, maar zou zelf deze opnames niet ter beoordeling aanbieden. Eerlijkheids gehalve zouden deze ook niet in mijn archief mogen vertoefen.

ik had deze foto´s misschien hier ook niet moeten plaatsen maar wist even niet waar ik ze neer moest zetten. Deze foto´s zijn het gevolg van een vraag elders op het forum(camera´s lenzen en toebehoren).

mislukt?
BerichtGeplaatst: 06 feb 2010 17:43 
Lid
Fotografie

Deze foto's laten goed zien wat er misgegaan is => Je sluitertijd is helaas veel te traag. Wat we hier zien is dan ook bewegingsonscherpte:
- in de brug veroorzaakt door jou (de beweging van de camera)
- in de hond veroorzaakt door de bewegingen van de hond en door jou (de beweging van de camera)
Zoals Sho Man al eerder heeft aangegeven moet je zorgen dat je sluitertijd snel genoeg is om bewegingsonscherpte in je foto te voorkomen. De vuistregel die hiervoor geldt voldoet goed.

=> zorg dat je sluitertijd maximaal een waarde heeft van 1/brandpuntsafstand <=

Dus bij:
300mm => 1/300sec of sneller
200mm => 1/200sec of sneller
100mm => 1/100sec of sneller
50mm => 1/50sec of sneller.

Let op!
1/300sec is sneller dan 1/200sec
1/200sec is sneller dan 1/100sec
1/100sec is sneller dan 1/50sec

Ik gebruik vaak de diafragmavoorkeuze (A-stand) bij het fotograferen. Eenmaal de A-stand ingesteld kan ik met het draaiwieltje de waarde van het diafragma eenvoudig veranderen.
Trouwens: een kleine A-waarde resulteert in een kleine scherptediepte, een grote waarde in een grote scherptediepte. Is iets om je later druk om te maken.

In de A-stand berekent de camera bij elke diafragmawaarde (A-waarde) zelf de bijbehorende sluitertijd (S-waarde) om de foto correct te belichten. In je scherm kun je de A- en de S-waarde eenvoudig aflezen. Afhankelijk van de meetmethode (matrix, punt, ...) kan de berekende waarde dus iets verschillen.

Wat je nu dus in de gaten moet houden is dat de S-waarde niet te laag wordt. Daarvoor moet je dus je diafragma en je brandpuntsafstand in de gaten houden.

Wat nu als het diafragma helemaal open staat (kleinste A-waarde heb je ingesteld), maar de S-waarde (sluitertijd) is nog te traag?
A) Een oplossing kan zijn om de iso-waarde aan te passen. De sluitertijd kun je versnellen / verkorten door de iso-waarde te verhogen. Bijvoorbeeld van iso200 naar iso400 of iso640 (etc.). Let op dat bij de hogere iso-waarden ruis in je foto zichtbaar wordt. Neem voor jouw camera als vuistregel dat vanaf iso800 je ruis in je foto zult zien.
B) Een andere oplossing kan zijn het brandpuntsafstand iets terug te draaien. Dus van 300mm iets uitzoomen naar 100mm. De minimaal in te stellen sluitertijd verandert dan immers van 1/300sec naar 1/100sec.
C) Je kunt ook de belichting van iets corrigeren met de +/- knop. Door bijvoorbeeld de foto bewust iets donkerder te schieten -0.3EV of -0.7EV zal de sluitertijd bij een gelijkblijvend diafragma ook korter worden.

Als je de iso-waarde hebt verhoogd en je hebt nog speelruimte over, dan kun je weer de scherptediepte vergroten door het diafragma iets dichter te draaien (een iets grotere A-waarde instellen).

Natuurlijk kun je ook flitsen, maar een flitser heeft een beperkt bereik en verandert de sfeer in je foto.

Hoop dat het iets duidelijker voor je geworden is. Heb je nog vragen, stel ze gewoon!

:)

mislukt?
BerichtGeplaatst: 06 feb 2010 21:18 
Lid
Fotografie

Bij deze foto, had je 3 dingen moeten veranderen. Je Diafragma naar 5.6 sluitertijd dus omhoog, tot min 1/200ste. Als dat niet lukt iso naar 800.

en de beelden zijn nogal flets, waardoor ik denk dat je nog wel iets kan onderbelichten.

mislukt?
BerichtGeplaatst: 06 feb 2010 21:32 
Lid
Fotografie

sjonge wat super zeg zo'n uitleg.
ik heb even zitten brainstormen met mezelf maar wat ik me herinner (de foto's zijn van begin jan.) is dat ik bij een snellere sluitertijd onderbelicht raakte.
ik dank jullie heel hartelijk en hopelijk is het morgen ook weer voor maar even wat somber weer en ga er dan gelijk mee aan de slag.
het zal wel een poosje duren voordat ik er net zo vertrouwd mee ben als jullie.
heel erg bedankt voor de hulp.
met groetjes
Twister

ps. ik heb de uitleg uitgeprint en neem het mee als geheugensteuntje.

mislukt?
BerichtGeplaatst: 06 feb 2010 21:52 
Lid
Fotografie

Als je meer van fotografie gaat begrijpen, dan zul je zien dat lichtgevoelige lenzen eigenlijk heel handig zijn. Dat leveranciers deze conclusie al eerder hebben getrokken, kun je zien aan de prijzen van deze lichtgevoelige lenzen.
Lichtgevoelige lenzen hebben immers "minder licht nodig" voor het maken van een goede foto. Doordat ze minder licht nodig hebben, zijn ze dus goed te gebruiken in situaties waarin het licht wat minder is. Lichtgevoelige lenzen hebben een lage f-waarde. Lenzen met een vaste brandpuntsafstand (primes) zijn vaak lichtgevoeliger dan zoomlenzen. Lichtgevoelige zoomlenzen zijn moeilijker te maken en daarom ook duur.

Ook zul je dan zien dat camera's die goed met ruis op hogere iso-waarden kunnen omgaan eigenlijk ook best wel duur zijn.

Al met al... voor elk probleem hebben de leveranciers een oplossing.

mislukt?
BerichtGeplaatst: 06 feb 2010 21:52 
Lid
Fotografie

daarom zet je hem op de A stand, waarmee je de diafragma insteld, bij weinig licht zet je die zo klein mogelijk.. ik meen dat je een 70-300 hebt, dat is dan 5.6. De camera berekend dan de beste sluitertijd. Is dit dan nog niet snel genoeg 1 op 1 met je brandpunt (zie post van Henry), dan doe je je iso omhoog.
Krijg je nu een te donkere foto, dan kun je de de belichting nog wat corrigeren.

Er zit ook nog wat verschil per camera, mijn 350D was altijd net iets te donker, mijn 50D neigt naar de lichte kant.

mislukt?
BerichtGeplaatst: 06 feb 2010 21:59 
Lid
Fotografie

Heren (toch?), ik lees jullie uitleg keer op keer en elke keer ga ik het beter snappen.
Maar of ik het ga onthouden?
Ik schrijf alles maar op (knippen en plakken zeg maar.) en neem het mee als ik morgen naar buiten ga zodat ik het als geheugensteuntje kan gebruiken.
ik slurp de info en probeer het in praktijk te brengen.
met groetjes
Twister

mislukt?
BerichtGeplaatst: 06 feb 2010 22:02 
Lid
Fotografie

Nagtie schreef:
daarom zet je hem op de A stand, waarmee je de diafragma insteld, bij weinig licht zet je die zo klein mogelijk.. ik meen dat je een 70-300 hebt, dat is dan 5.6. De camera berekend dan de beste sluitertijd. Is dit dan nog niet snel genoeg 1 op 1 met je brandpunt (zie post van Henry), dan doe je je iso omhoog.
Krijg je nu een te donkere foto, dan kun je de de belichting nog wat corrigeren.

Er zit ook nog wat verschil per camera, mijn 350D was altijd net iets te donker, mijn 50D neigt naar de lichte kant.

maar als ik in ga zoomen omdat de hond bijv. te ver weg is en ik dat beeld toch wil hebben dan gaat mijn diafragma toch ook omhoog?

mislukt?
BerichtGeplaatst: 06 feb 2010 22:11 
Lid
Fotografie

De basis is begrijpen hoe belichting werkt.

Ik zie het altijd als een driehoek, je kunt verschillende lijnen hebben, maar als je een driehoek goed tekent, zijn de hoeken bij elkaar altijd het zelfde.
Bij fotografie is dat ook een beetje.

Als je je sluitertijd veranderd, en je veranderd de iso of diafragma niet, dan krijg je een andere driehoek.

Maar als je de sluitertijd veranderd en je veranderd je diafragma mee, dan blijft de uitkomst het zelfde.

Heb je dus een foto die goed belicht is, maa ronscherp, dan moet je je sluitertijd sneller maken. Als je dan je iso niet omhoog doet of je Diafragma naar beneden dan zal je foto te donker worden.

Nu kun je niet onbeperkt aan de driehoek trekken, want alles heeft ook weer invloed op alles. Als je je iso omhoog doet, dan is er grotere kans op ruis. Doe je sluitertijd omhoog, dan kan een beeld statisch worden. Doe je je diafragma naar beneden dan krijg je minder scherpte diepte, met als gevolg dat bij een klein F getal de kans aanwezig is dat je scherpte gebied zo klein is dat je ook weer onscherpte creeert. Overigens is scherpte diepte ook afhankelijk van de afstand tot je onderwerp

Het is daarom de moeite waard eens een beeld te nemen en te gaan spelen met sluitertijden, diafragmawaarden, iso waarden

mislukt?
BerichtGeplaatst: 06 feb 2010 22:12 
Lid
Fotografie

Als je gaat inzoomen, dan verhoog je je brandpuntsafstand (bijvoorbeeld van 100mm naar 300mm).
Om een goede foto te maken moet je dus zorgen dat je sluitertijd niet minimaal 1/100sec is, maar 1/300sec.

Als de 1/300sec niet mogelijk is, dan is het verstandig om niet verder in te zoomen door aan de lens te draaien, maar om er gewoon naar toe te lopen. De minimale brandpuntsafstand blijft dan 1/100s :)

mislukt?
BerichtGeplaatst: 06 feb 2010 22:12 
Lid
Fotografie

Twister schreef:
Nagtie schreef:

maar als ik in ga zoomen omdat de hond bijv. te ver weg is en ik dat beeld toch wil hebben dan gaat mijn diafragma toch ook omhoog?

Bij een niet lichtsterk objectief wel ja!
Maar dat gaat van F4 naar F5.6 geloof ik toch? Daar zul je rekening mee moeten houden want er is ergens 1 punt waar die de sprong maakt.

mislukt?
BerichtGeplaatst: 06 feb 2010 22:18 
Lid
Fotografie

Het klopt helemaal wat Nagtie hierboven schrijft.

Je hebt een Nikon AF-S VR 18-200mm f/3.5-5.6 G ED-IF DX lens. Je ziet dat deze lens een diafragma heeft (f/3.5-f/5.6) die niet gelijk is over het gehele bereik (18-200mm).

In de groothoekstand (18mm) zal het grootste diafragma/grootste lensopening (kijk maar door de lens)/kleinste f-waarde f/3.5 zijn. Bij het inzoomen zal je grootste diafragmawaarde overgaan naar f/5.6.

Er zijn zoomlenzen die een constant grootste diafragmawaarde hebben over het gehele bereik (bijvoorbeeld f/2.8).

mislukt?
BerichtGeplaatst: 06 feb 2010 22:24 
Lid
Fotografie

Nagtie schreef:
Twister schreef:
Nagtie schreef:

maar als ik in ga zoomen omdat de hond bijv. te ver weg is en ik dat beeld toch wil hebben dan gaat mijn diafragma toch ook omhoog?[/quote
Bij een niet lichtsterk objectief wel ja!
Maar dat gaat van F4 naar F5.6 geloof ik toch? Daar zul je rekening mee moeten houden want er is ergens 1 punt waar die de sprong maakt.

ik heb even mijn camera erbij gepakt.
Op de A/stand start hij met 4,5 en eindig bij 5.6
Maar als ik naar de S stand ga. dan is de f stand afhankelijk van de s waarde.
nu zie ik ook waar ik ook steeds de mist mee in ga.
ik heb bijv. een sluitertijd van 13 dan met het wieltje naar rechts draaien veranderd de sluitertijd in een hoger getal.
draai ik naar links dan wordt mij f getal groter en het S getal krijgt er ¨ bij zeg maar twee hoge komma´s.
dan weet ik nooit of de sluitertijd nu sneller of langzamer wordt,
ja uiteindelijk zie ik het dan weer aan mijn foto of merk het met het belichten maar dan is de foto al gemaakt.

Laatst bijgewerkt door Twister op 06 feb 2010 22:27, in totaal 1 keer bewerkt.

mislukt?
BerichtGeplaatst: 06 feb 2010 22:27 
Lid
Fotografie

De " betekent seconde. Dus 1" betekent een zeer trage sluitertijd van 1 seconde.
Een 100 betekent een sluitertijd van 1/100sec

mislukt?
BerichtGeplaatst: 06 feb 2010 22:29 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
De " betekent seconde. Dus 1" betekent een zeer trage sluitertijd van 1 seconde.
Een 100 betekent een sluitertijd van 1/100sec

dank je wel. ik ben jullie zeer dankbaar.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende