jumper schreef:
Dus deze foto's zijn op deze manier zo gemaakt uit commerciele oogpunt en niet zozeer uit smaak.
Dat versta ik uit de discutie. Want bij het racen werk (freaken) je hellemaal anders.
Als je er geld mee kunt verdienen moet je maar zot zijn om tegen uw opdrachtgever in te gaan.
Maar hier op photodrome kun je u toch vrijmaken van de verplichtingen die je hebt.
Daarom vond ik uw reactie op de foto's op dat andere forum nog al ongelukkig.
Dat waren wel foto's waar beweging inzat.
Bij het racen heb ik er meer tijd voor, s'ochtend worden bijvoorbeeld de trainingsrondes verreden, en s'middags de race. Je ziet een auto dus verschillende keren per dag en als je de baan en het licht kent dan weet je wat je waar wanneer kunt doen. Maar tussen het 'freaken' door moeten er nog steeds gewone standaard foto's komen.
Betreft de foto's op het andere forum, ik zal ze zo nooit maken. Ik zal die sluitertijden alleen hanteren als er echt weinig licht is. Het is geen kwestie van safe, maar ook van smaak en dat is absoluut niet mijn smaak
jumper schreef:
Wat de pro's en lucky shots betreft.
Bekijk eens wat matriaal deze mannen hebben. Dat is niet fotograferen maar filmen. Die gasten maken daar x aantal foto's achter elkaar van een bepaalt moment. En dan krijg je met wat geluk een scene waar je bv ziet dat een speler een bal tegen zijn gezicht krijgt en deze bal volledig vervormt op door de inpakt op het gezicht. Of dat een vuist juist het gezicht van de bokser raakt.
Dit soort van foto's krijg je niet door foto per foto te maken en af te wachten op het goede moment. Dan kom je steeds te laat of te vroeg.
Deels ja en deels nee. De buffers van een digitale camera zijn ook niet onbegrensd (of je moet op de kleine jpg schieten, maar dat is te laag in resolutie, daar kan ik niks meer mee) In de hoogste JPG heb ik een buffer van 33 beelden. Dat is omgerekend iets meer dan 3 seconden, zeg 4 omdat de eerste alweer snel uit de buffer zijn. Na 4 seconden begint de camera dus te hikken. Wat als er gescoord wordt? En dat wordt uitbundig gevierd? Na 5 seconden. Dan heb ik niks, dus je dient nog steeds voorzichtig met je buffer om te gaan en in de cruciale momenten te zorgen dat er nog steeds ruimte over is.
Maar in dat stukje keuze. De derde foto uit mijn openingspost komt uit deze serie:
De eerste foto is gemaakt op: 15h52m11s73
En de laatste op; 15h52m12s.64
Dat is een verschil van 91 honderste van een seconde. Ja, die mazzel heb je met 10 frames per seconde. Maar het is niet te timen. Je ziet iets aankomen en je voelt aan dat er iets mooi's uit kan komen. Je begint dus met drukken. Afgezien van je eigen reactietijd heb ik een sluitervertraging van 80miliseconde, dus daar mis je in princiepe de eerste foto al mee.
Als je naar dit overzicht kijkt
- De eerste foto valt af vanwege het feit dat de middelste speler verborgen is
- De laatste foto ook vanwege de bal die verdwijnt
- Vanaf foto 4 verschijnt er een lichtmast bij die afleid
- Vanaf foto 6 komt het groepje in de schaduw van de lichtmast (we hebben gevloekt met zijn drieën) want het moment zit hem eigenlijk in de een-na-laatste foto.
In die negen foto's die ik heb gemaakt zitten maar twee bruikbare. Ja de andere zijn ook scherp, maar daar kan ik dus niets mee. Ik ben dus blij dat ik met 10fps kan schieten, want anders heb ik helemaal niets.
Is dit geluk? Nee, ik moet nog steeds inschatten dat er iets van deze situatie komt. Het spel is dusdanig snel en zoiets als een lichtmast kan het dermate in de war schuppen dat ik die 10 frames ook echt nodig heb. Dit kun je niet met 1 foto timen. Dat gaat niet. Het is geen kwestie van geluk, maar van gebruik maken van de techniek en van je timing.
In vergelijking met andere sporten, zoals bijvoorbeeld autosport, daar schiet ik weer met 1 frame per seconde. Als ik dat op burst doe tijdens het pannen (zoals eerder aangehaald met 1/15) dan druk ik te hard op de knop en dan krijg ik bewogen foto's omdat ik de camera naar beneden druk. Daar is veel meer souplesse vereist en dan 'stroke ik the shutter'.
Het is dus een manier van werken en zoals je ziet is dat ook niet voor niets. Het is geen kwestie van gemak, maar het is meer een kwestie van overhouden.
Zou je dan met je 550D met 3,zoveel beelden per seconde niet vooruit kunnen? Jawel, maar dan heb je uit zo'n actie misschien 3 beelden waar ik misschien niets mee kan, en dat kan ik me niet permiteren. Aan de andere kant zou ik een 550D ook tot op het bot verslijten (tweemaal) in een seizoen en nu kan ik drie jaar met een camera vooruit. Kost een mk IV ca. 4000 euro (en dus bijna 7 maal zoveel) dan leg ik ongeveer 5/6 honderd euro extra neer voor:
a) een grotere sensor
b) een betere AF
c) een snellere framerate
d) wheathersealing
En dat is het me ook wel waard (heb overigens nog een mk III)
jumper schreef:
Laat je de volgende keer eens in iedere helft 5 min gaan waarbij je uw eigen niets aantrekt van de opdrachtgever. Ik denk dat je gaat verstelt staan wat er uit de bus gaat komen
Jumper BB
Heb ik ooit één keer gedaan. Ging de tribune op om met de tilt-shift een leuk overzicht te maken. En net in die 5 minuten valt het enige doelpunt (al vrij vroeg in de wedstrijd)
Ik kon vanaf de tribune zien hoe dat voor mijn krukje en mijn andere spullen werd gevierd.
Als ik dus was blijven zitten had ik geweldige juichfoto's. En daar is altijd vraag naar.
Zolang ik voetbal alleen moet fotograferen en de wedstrijd te belangrijk is, gaat dat niet meer gebeuren. Misschien volgend seizoen, als er niets op het spel staat dat ik het halverwege het seizoen in een leuk stadion doe, maar vooralsnog niet.