Het is 18 jul 2025 19:45

Auteur advies gevraagd over telelens +update
 advies gevraagd over telelens +update
BerichtGeplaatst: 18 maart 2010 19:32 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik ben op zoek naar een objectief voor mijn canon 450D.
Het is de eerste lens die ik koop, dus ik heb er niet veel verstand van.
Vandaar dat ik jullie hier om hulp vraag!

- Ik zoek een telelens met redelijk bereik waarmee ik vogels etc kan fotograferen

Na wat zoekwerk heb ik redelijke lenzen gezien waaronder een sigma 70-300 mm f4-5.6.
Nu ben ik bang dat ik op den duur niet meer tevreden zal zijn met het bereik hiervan..
- Is het een goeie optie om dan een converter erbij te kopen, of is er bij dit diafragma teveel kwaliteitverlies?
- Is het een betere optie om dan bijvoorbeeld toch voor een 150-500 mm te gaan? (erbij rekening houdend dat ik slechts een standaartlens bij mijn camera heb, en dus weinig tot geen bereik onder die 150 mm!)

Daarbij komt ook nog dat ik geen groot budget heb, aangezien ik alleen een zaterdagbijbaantje heb..
Ik heb het geld wel bij elkaar gespaard, maar omdat dit voor mij een gigantische aankoop is, wil ik zeker weten dat ik het beste van het beste heb ;)

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
bvd en groetjes Tessa

kunstes schreef:
Super bedankt voor alle adviesen! :up
Ben er nog niet helemaal uit:
- moet ik nu gaan voor een 70-300
- of voor een 70-200 + converter?

Heeft de 300 mm volgens jullie genoeg bereik om wild mooi op de foto te krijgen?

Ben er wel uit dat ik er een groothoek bij ga kopen. nog suggesties?

Laatst bijgewerkt door kunstes op 19 maart 2010 10:09, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 18 maart 2010 19:58 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Gewoon voor de Sigma 70-300 APO gaan mocht de lens niet meer bevallen koop je een ander en verkoop je deze weer en ben je inmiddels ook verder met fotografische kennis. Echter wel de APO variant kopen niet de goedkoopste van de 2. :)

En de Sigma 150-500 laten liggen. Daar ben je nog niet aan toe, en hij weegt een ton ook al zit er stabilisatie op. En zolang je geen gewichtsheffer als vrouw bent is zelfs OS misschien niet sterk genoeg om te compenseren. Dat ding is echt voor mensen met een monopod of een expliciete afstands wens en een beperking in budget. Anders zouden ze de veel duurdere 100-400L van Canon nemen met af en toe een extender.

Qua extender kunnen we ook kort zijn. Het werkt alleen bij heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeelicht midden in de zomer rond om het middag uur. Normaal doet die lens het niet meer qua AF met een extender aangezien je over de maximale AF werk diafragma komt van f/5.6.

En als je er al een koopt dan is alleen de Soligor/Kenko 1.4 DG PRO 300, waarvan er een te koop is hier op het forum, aan te raden. Canon past niet en Sigma is heeeeeeel veeeeeel slechter.

Jeroen

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 18 maart 2010 20:16 
Lid
Fotografie

Gezien je beperkte budget zou ik voor de Sigma 70-300 APO gaan, is qua prijs en prestatie voor een beginner goed geschikt. En ja later wil je beter en meer, maar dan praat je al over een veelvoud van je huidig budget.

Zou je een extender bij dit objectief ontraden, geeft geen bevredigende resultaten.

Heb hier overigens nog een Sigma 70-300 APO liggen voor de Canon, die je kan overnemen.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 18 maart 2010 20:40 
Lid
Fotografie

Goede adviezen hierboven :up
150-500mm is waarschijnlijk veel te zwaar en dan heb je er ook geen plezier van :)

BerichtGeplaatst: 18 maart 2010 20:56 
Lid
Fotografie

Sigma 70-200mm F2.8 II EX DG APO MACRO HSM is mischien ook een goede optie, ligt nog iets onder de prijs van de 150-500mm..
dan heb je een goede lichtsterk objectief die met de cropfactor op 300mm komt, daar kun je nog een convertor bij nemen 1.4 of 2.0 kom je op 420mm of 600mm, diafragma word wel hoger maar nog te doen..zonder convertor heb je een objectief die breed inzetbaar is en niet zo'n groot gat veroorzaakt (bv 18-55mm + de 150-500mm) als een 150-500mm..wat ik na veel lezen heb geleerd is dat je nooit genoeg mm hebt als je dat in je achterhoofd houd dan is het gevoel van teleurstelling ook niet zo groot...de 70-300mm sigma is ook een goede optie (apo) succes ben lang in twijfel geweest over waar jij het nu over hebt, maar ik ben er uit...pfuuu

BerichtGeplaatst: 18 maart 2010 21:21 
Lid
Fotografie

Ik heb niet alle adviezen gelezen maar zag weld ie van de Sigma 70-300 voorbij komen. Niet doen! Er is voor een zelfde bedrag een betere keuze. De tamron 70-300 met allerlei cijfers er achter. Is een stukminder soft op 300mm

Je hebt het geld bij elkaar gespaard maar de 150-500 is het middschoen.. dan zou ik kiezen voor een canon 70-300 IS USM. deze is echt weer een stuk beter dan de tamron. ( ook duurder). Er wordt in dit objectief gedeeltelijk gebruik gemaakt van L glas.
Ik zou op de 70-300 geen converters gebruiken, boven 5.6 doet de AF het niet meer, en dus krijg je een hoop gehunt, en weinig scherpte. De 70-300 IS USM geeft bij veel licht wel redelijk resultaten met een converter.

Ik heb zelf de Sigma 70-200 met een 2x converter, geen gat, maar qua beeld haalt die het niet bij de Sigma 150-500.

Je budget is mij niet geheel duidelijk, maar als je een leuke lenzen set wil hebben die richting de pro kwaliteit gaat zou ik kiezen voor een Tamron 28-75 (niet als je heel vaak de 18mm gebruik) en daarbij een 70-300IS USM. Ik heb zelf de 28-75 als grootste groothoek, als ik echt wat meer wil gebruik ik de 18-55. Of de 10-22 van mijn vader..

Bij mij staat de 150-500 op het verlanglijstje, maar dit is wel gelijk een heel apparaat, welke je ook moet kunnen tillen. Ik denk dat je die beter net als ik opje lijste kan zetten voor als de 70-300 niet meer voldoet. De 70-300 is usm is ook goed voor portret werk te gebruiken vind ik.

BerichtGeplaatst: 18 maart 2010 21:25 
Lid
Fotografie

duckie schreef:

En de Sigma 150-500 laten liggen. Daar ben je nog niet aan toe, en hij weegt een ton ook al zit er stabilisatie op. En zolang je geen gewichtsheffer als vrouw bent is zelfs OS misschien niet sterk genoeg om te compenseren. Dat ding is echt voor mensen met een monopod of een expliciete afstands wens en een beperking in budget. Anders zouden ze de veel duurdere 100-400L van Canon nemen met af en toe een extender.

Een andere reden is ook dat de 100-400 helemaal niet zoveel beter presteerd als de 150-500 (als je een goede hebt). Terwijl de prijs wel een stuk hoger licht.. als je naar prijs kwaliteit gaat kijken is de 150-500 de beter keuze. kijk je niet naar prijs en enkel kwaliteit dan is de 100-400 idd een beetje scherper en geeft mooiere kleuren en zo.

BerichtGeplaatst: 19 maart 2010 00:25 
Lid

als je gaat voor een vogel lens dan zeg ik neen tegen de 70-300, het is gewoon te weinig
is het voor algemeen gebruik, zeg ik ja
een converter zou ik niet aanraden op deze lenzen door het feit dat je geen af meer hebt en de kwaliteit is niet om aan te zien op geen enkele zoom eigenlijk aan te raden

de enige lens dat in de buurt komt kwa prijs is de sigma 150-500mm en kan je nu al vertellen dat het geen gemakkelijke lens is om mee te werken.
wil je toch snel resultaat en iets meer spenderen kwa kwaliteit dan zou ik zeggen spaar wat door en ga voor de 100-400 van canon of de 400 mm prime al de rest is echt duur en begint vanaf 3000 € voor het goedkoopst glas

greets

BerichtGeplaatst: 19 maart 2010 10:07 
Lid
Fotografie

Super bedankt voor alle adviesen! :up
Ben er nog niet helemaal uit:
- moet ik nu gaan voor een 70-300
- of voor een 70-200 + converter?

Heeft de 300 mm volgens jullie genoeg bereik om wild mooi op de foto te krijgen?

Ben er wel uit dat ik er een groothoek bij ga kopen.

BerichtGeplaatst: 19 maart 2010 10:09 
Lid

Ik zou gezien je budget eens met Mendel gaan mailen over zijn 2e hands sigma.

BerichtGeplaatst: 19 maart 2010 11:23 
Lid
Fotografie

En ik zou dat ook doen, zoals ik al aangaf :) En een extender is iets wat je af en toe kan helpen, maar niet voor altijd, dan moet je gewoon een langere lens kopen.

Echter vind ik het advies van een glasbak van Sigma met een extender een beetje raar als er steeds over lengte gesproken wordt en dat de vermeende kwaliteit achteruit gaat. Dat ligt geheel aan het objectief, de extender en de lichtomstandigheden.

Maar goed aangezien TS begint met fotografie zou ik die zware Sigma laten liggen, en gewoon het advies geven wat je hoort te geven in deze. Niet meteen voor goud gaan, want de kans dat er met een 500mm L slechte resultaten gaan komen kunnen ook met een 28-75 gebeuren. De 150-500 is idd een leuke keuze als je meer lengte wilt en er geen dagelijks gebruik van maakt en dus geen 5 a 6 honderd euro aan meer wilt uitgeven aan een 100-400 en 3 honderd extra met een extender.

Tot voorkort was het droom duo voor de vervanging van de kitlenzen bij Canon Sigma 17-70 en 70-300 APO. Tot voor kort want optisch zijn ze benaderd (niet op alle fronten bij de 17-70) en zijn gestabiliseerd en lekker licht en betaalbaar en dan heb ik het over hun eigen EF-S 18-55/55-250IS duo.

Dat maakt beide Sigma lenzen niet slechter en sterker beide zijn nu ook met OS te krijgen.

Mocht je nog iets meer willen uitgeven Dan zou ik gewoon een EF-S 17-85IS en een 70-300IS aanraden en een monopod en een Kenko zoals hier te koop staat. Dan kan je af en toe 420mm gebruiken.

maar ik ga terug naar mijn Advies:

Sigma 70-300 APO eventueel met OS
Sigma 17-70 OS HSM

Vergeet niet dat je al een 'verlenging' hebt door een cropformaat sensor van 1.6x.

De Tamron KAN goed zijn. Echter heb ik tot op dit draadje nog NOOIT een Tamron het zien winnen in een advies tov de Sigma APO, wat niet wegneemt dat dit wel zo exemplarisch kan zijn. Ik heb echter zelden slechte dingen over de 70-300 van Sigma gehoord en dit objectief valt absoluut niet in de vermeende F/B discussies op internet.

Verder moet je natuurlijk weten dat alle lenzen hun beperkingen hebben en dat consumenten telezooms natuurlijk altijd een beperking hebben en dat is idd bijna bij alle brandpunten boven de 200mm.

En even een voorbeeld van een uit de hand geschoten 70-200 f/4 lens met een EF 2x MkI.

Goede lens met goed combi en goede omstandigheden is zeer goed te doen. Let wel f/8@f/11 en GEEN AF!

Ik heb behoorlijke ervaring met die extender dingen :)

Fotografie

BerichtGeplaatst: 19 maart 2010 11:42 
Lid

zou hem toch eens op 100% crop willen zien.

greets

BerichtGeplaatst: 19 maart 2010 13:54 
Lid
Fotografie

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=63208

Ik zal hem als er interesse is zal ik hem hier ook vereeuwigen.

Jeroen

BerichtGeplaatst: 19 maart 2010 14:14 
Lid
Fotografie

Ik zie dat je op eos ziet.. daar wordt juist heel afgegeven op de 70-300 die is op meerdere plaatsen zacht als boter!

Ik zie je hier een lens combij gebruiken die volgens mij niet echt lekker kan werken, een 70-200 F4 met een 2x converter komt op F8 dan werkt de AF toch niet meer? of heb jij een 1D?

Ik zou me verre van een 70-300 met converter gaan houden.. met als enige uitzondering de 70-300 USM IS, bij heel mooi weer en veel licht. Dan houdt je nog wat snelheid over door de USM, en bij een heel scherp expemplaar kun je er mooie dingen uit halen.

De 150-500 zou ik nu ook niet nemen, is een prima lens, maar zoals Duckie schrijft geen makkelijke lens in gebruik. Er zijn geweldige resultaten mee te bereiken, maar dan moet je weten wat je doet.

BerichtGeplaatst: 19 maart 2010 14:30 
Lid
Fotografie

duckie schreef:
En even een voorbeeld van een uit de hand geschoten 70-200 f/4 lens met een EF 2x MkI.

Goede lens met goed combi en goede omstandigheden is zeer goed te doen. Let wel f/8@f/11 en GEEN AF!

BerichtGeplaatst: 19 maart 2010 14:47 
Lid
Fotografie

En verder bedoel ik het gebruik van een extender op een lens die er eigenlijk niet voor bedoeld is, om af en toe gebruik van te maken. En dan met MF en met een rijstzak of monopod of statief. Dan gewoon naar f/11 en met ISO800 kan je dan best foto's maken.

Ik heb als voorbeeld, met mijn Sigma non APO dus de goedkoopste van alle Sigma's met de Soligor 1.4 tijdens een wedstrijd Nederland - Australie Dames Hockey Champions Trophy in Amstelveen met mijn toenmalige 300D net 1 maand in gebruik, dus nog niet veel wetende, gewoon actie foto's gemaakt met accreditatie binnen de boarding. En laat ik je dit zeggen. Dames hockey is veel langzamer. Maar Fato, en die dikke maar super aardige Kim :) zijn echt snel voorbij als ook kleintje Smabers die tegenwoordig Smeets heet. En ik weet waar ik over spreek, aangezien ik Jong Oranje jonges en Meisjes nog wel eens fluit en dan moet ik nog achterui hollen ook om het spell op me af te laten komen :)

Dus het kan wel maar optimaal is het niet. Maar ik denk dat in deze het iemand is die hier nog een hoop van moet leren net zoals wij dat gedaan hebben. En zoals ook wij via via naar onze huidige kennis en apparatuur zijn gegaan, zo zou dat ook voor anderen moeten gelden. Wij moeten niet onze eisen en wensen vergelijken.

Als voorbeeld. Ik heb ooit personeel moeten aannemen voor de zakelijke markt van Planet Internet. Mijn Collega hadden massa's mensen voor de gewone helpdesk, na een paar uur. Diegene die ons de cursus sollicitatie gesprekken (bedrijfs kant) zei tegen mij. Jeroen je moet niet mensen willen aannemen die kunnen wat jij kan, maar mensen die potentieel kunnen wat jij kan. Anders is er voor hen geen uitdaging, leerproces en willen ze jouw baan binnen een paar weken :)

Dus niet meteen met lichtsterke top lenzen komen is niet nodig. Wel leuk maar al zou je een 500mm L IS USM hebben met een 1DsMkIII en een 1.4MkII dan nog zijn er mensen hier en op andere fora die betere foto's schieten met mindere apparatuur gewoon door ervaring.

Er zijn een aantal iemanden bij de buren en dat weet jij denk ik ook, die binnen een half jaar van EOS 450D naar, 50D naar 7D zijn gegaan, met een 55-250IS, naar een 70-300IS en dan naar een 100-400L en dan beginnen te klagen over F/B focus van de 7D en klagen over onscherpe 100-400's en gewoon NIET kunnen fotograferen al zouden ze de hersenen van een magnum fotograaf kopen en transplanteren. Kwaliteit kun je pas gebruiken als je kennis en kunde ook op hetzelfde niveau zijn aangeland.

Ervan genieten en ervan dromen dat kan vanaf dag 1 en doe ik ook dagelijks, als ik weer de 25miljoen gewonnen heb :)

Jeroen

BerichtGeplaatst: 19 maart 2010 19:32 
Lid
Fotografie

:upc

BerichtGeplaatst: 02 apr 2010 09:51 
Lid
Fotografie

Bedankt voor alle nuttige tips en voorbeelden! :up
Vandaag ga ik mijn canon 70-300 IS USM ophalen!

BerichtGeplaatst: 02 apr 2010 11:36 
Lid
Fotografie

Spannend als je er zo hard voor hebt gewerkt en gespaard.
Veel plezier ermee. (dat gaat vast lukken)

BerichtGeplaatst: 02 apr 2010 13:54 
Lid
Fotografie

Veel plezier alvast enne... natuurlijk zijn we benieuwd naar je foto's :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp