Het is 16 mei 2025 14:49

Auteur Welke camera voor nachtwerk ??
 Welke camera voor nachtwerk ??
BerichtGeplaatst: 23 maart 2010 21:12 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Hallo,

Ik ben opzoek naar een spiegel camera voor het nachtwerk, de bedoeling is dat ik hem ga gebruiken voor het fotograferen in discotheken en clubs.

Ik heb een paar camera's op een rijtje gezet (deze zitten in mijn prijsklasse €400 á €500 excl. flitser)

Nikon - D3000
Canon - eos 1000D
Sony - A230
Sony - A330

Mijn vraag is welke camera, lens en flitser het beste zijn voor het nachtwerk.

Ik hoop dat jullie mij een stuk verder kunnen helpen.

Alvast bedankt,,
Kevin

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 23 maart 2010 21:23 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Als Sony gebruiker ben ik zelf niet onder de indruk van de ISO prestaties van Sony. Zou die je dan ook niet aanraden voor specifiek in donkere omstandigheden. De duurdere modellen als de A850 schijnen wel beter te presteren. Denk ook aan een lichtsterk objectief en een goeie flitser.
Die laatste 2 zijn denk ik net zo belangrijk, al dan niet belangrijker dan je camera.

Suc6 met je keuze :up

Welkom trouwens op dit leuke forum :)

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 23 maart 2010 21:29 
Lid
Fotografie

Alle camera's die je noemt zitten aan de onderzijde van het segment, en hebben allen bij hogere isowaarden last van ruis.

Zoals gezegd een lichtsterk objectief is eveneens een vereiste. Bij een laag budget is de 50mm f1.8 dan zeer geschikt.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 23 maart 2010 22:41 
Lid
Fotografie

Nikon wordt alom geprezen om zijn Creative Lighting System (CLS), mar als je het beperkt houd tot een reportageflitser op de DSLR, dan leveren de andere modellen ook goede resultaten :)
Zelf zou ik een flitser kiezen die van hetzelfde merk is als de body.

Kijk voor CLS eens hier of hier.

BerichtGeplaatst: 24 maart 2010 00:05 
Lid

Oke,, Bedankt voor de reacties

Ik had ook wel een voorkeur naar Nikon, ik heb geen idee waarom. Het staat mij erg aan.

Meer tips zijn zeer welkom,

Met vriendelijke groet,
Kevin

BerichtGeplaatst: 24 maart 2010 01:03 
Lid
Fotografie

Ben zelf een Sony gebruiker en heb sinds december de a550. Ietsje duurder maar op gebied van ruis zeker stukken beter dan zijn voorgangers. Gaat tot iso 1600 zonder problemen, iso 3200 en iso 6400 acceptabel, iso 12800 (!) in noodgevallen bruikbaar.

BerichtGeplaatst: 26 maart 2010 19:52 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Ik heb niet zoveel kaas gegeten van het soort fotografie dat je wilt gaan doen. Maar als je toch ook veel gebruik moet maken van een hoge iso zal ik wel goed informeren als je voor de nikon d3000 wilt gaan, wat ik uit je laatste post iig aanneem.
Ik heb zelf de D60, de voorloper van de d3000 en al zijn er natuurlijk wel het e.e.a aan ontwikkelingen doorgevoerd bij de D3000, weet ik niet of ze ook met de iso vooruit zijn gegaan, want met mijn camera is het hoger dan 400 iso niet aan te raden vind ik persoonlijk.
Ik heb zelf heel veel plezier van m'n camera en er zelf verder geen last van omdat ik eigenlijk doorgaans 100 gebruik en soms de 200 iso, maar ik denk dat als je er wel gebruik van wilt/moet maken dat je je er flink aan zal storen.
Aan de andere kant kan het maar zo zijn dat de andere modellen die je noemt in je openingspost hetzelfde presteren zoals mendel aangeeft is het bij instap modellen dat bepaalde prestaties lager liggen. Dan zou je met een lichtsterke lens en flitser ws al een heel end kunnen komen.
Daarnaast ook wel handig te weten; op de D3000 passen alleen lenzen die een scherpstelmotor hebben. Voor mij boeide dat totaal niet en zeker omdat er steeds meer lenzen komen die deze motor in zich hebben, maar het is in mijn ogen wel belangrijk dat je dit weet voor je de camera aanschaft, zodat je er zelf voor kiest en niet achteraf blijkt dat je te beperkt te werk kan gaan naar je gevoel.
Qua flitser denk ik pas dat er een zinnig antwoord gegeven kan worden op het moment dat je weet welke camera je wilt aanschaffen (Een canon flitser kan niet op een nikon en andersom).
Qua lens zal het iig handig zijn een lichtsterke lens te nemen, maar welke dat zou ik zelf niet durven zeggen. Ik weet dat de 50mm 1.4 / 1.8 wel eens gebruikt wordt bij concert bijv, maar of dat nou dé ideale lens is zou het niet weten.
Mss dat je in contact kan komen met mensen die dit soort fotografie ook doen en je tips en voorbeelden van foto's met bepaalde lens kunnen geven.
Nou ja heel verhaal, hopelijk heb je er iig íets aan, succes iig met zoeken én vinden ;)

BerichtGeplaatst: 26 maart 2010 20:07 
Lid
Fotografie

Voor fotografie in discotheken een SB900 en je D3000.

Geen filters wel een zonnekap

Jeroen

Laatst bijgewerkt door duckie op 26 maart 2010 20:10, in totaal 1 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 26 maart 2010 20:10 
Lid
Fotografie

duckie schreef:
Misschien ontgaat het jullie, maar in de topic regel staat NACHT fotografie. Vaak zal je boven de 30 sec. zitten

Power Bookings schreef:
het fotograferen in discotheken en clubs.

Ik denk niet dat de gasten in die discotheken en clubs zolang stil kunnen staan ;)

BerichtGeplaatst: 26 maart 2010 20:11 
Lid
Fotografie

Zag het aangepast :)

Echter is nachtfotografie en analogie voor buiten fotograferen en discotheek fotografie meer evenementen fotografie :)

BerichtGeplaatst: 26 maart 2010 20:12 
Lid
Fotografie

:)

BerichtGeplaatst: 26 maart 2010 20:13 
Lid
Fotografie

pdm_fotografie schreef:
Ik denk niet dat de gasten in die discotheken en clubs zolang stil kunnen staan ;)

Hoeft ook niet maar zelfs met een statief en een balhoofd los gedraaid krijg minder bewogen foto's van de omgeving maar als je rondloopt is dat wat minder :)

Jeroen

BerichtGeplaatst: 26 maart 2010 20:22 
Lid
Fotografie

Of je moet een hele vaste hand hebben :rof

BerichtGeplaatst: 26 maart 2010 20:29 
Lid
Fotografie

En met een stalenbek steeds sorry,... sorry blijven roepen. Pardon, sorry, excuses.... :)

BerichtGeplaatst: 26 maart 2010 20:31 
Lid
Fotografie

:rof

Kun je ze beter blindflitsen en snel doorlopen :)

BerichtGeplaatst: 30 maart 2010 21:56 
Lid

Zelf heb ik de D3000 en die maakt prima resultaten bij ISO 800 en zelfs bij 1600. Ik zou hem zeker overwegen. Flitser is moeilijk... Ik lees er verschillende dingen over. Sommige gebruiken het bij disco's , concerten enz. wel een flitser en sommige niet. Zelf wil ik me ook gaan richten op het soort fotografie waar jij op doelt. Evenementen concerten etc...
Maargoed , de D3000 kost natuurlijk niet zo heel erg veel , maar de juiste lens wel. De 50mm F/1.8 is een super lensje voor een héél lage prijs maar het nadeel is dat je vrij dichtbij moet gaan staan , en je geen zoom functie hebt. Probleem 2 is dat een lichtgevoelige lens die wel een zoom functie hebben erg duur zijn. Ik weet niet wat je aan een lens wilt uit geven , maar voor een goede licht gevoelige lens zit je bij 1000+. Toch zou je die 50mm moeten kopen. Dat is gewoon een hele goede lens met een hele lage prijs.

Maar als je toch een zoom functie wilt zou je misschien naar deze kunnen kijken:
http://www.kamera-express.nl/index.php?page=product&product=22266
Of deze :
http://www.kieskeurig.nl/objectief/tamron/sp_af_28-75mm_f28_xr_di_ld_aspherical/254741/
Die is duidelijk een stuk goedkoper , maar wel van mindere kwaliteit. Als je kwaliteit wilt , Nikon. De Tamron is ook goed , maar de Nikon toch een stuk beter. Dat mag ook wel met dat prijs verschil.

Ohja , om even terug te komen op het flitser verhaal :
Met een flits kan alles wat op de voorgrond heel erg flets eruit gaan zien. Dat is natuurlijk erg jammer want dat ziet er niet zo mooi uit. Er zijn daar volgens mij wel technieken voor enzo maar die weet ik zo niet. Wat ik wel weet is dat het aan te raden is zo'n wit kapje over de lens te doen. Dit verzacht de flits wat zodat het wat minder flets wordt allemaal.

Je zou ook nog even in dit forum kunnen kijken wat ik heb bereikt met een Nikon D3000 onder (bijna) extreem slechte licht omstandigheden met totaal niet licht gevoelige lenzen.
http://www.photodrome.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=18753

Succes ermee ;-).
(En welkom op het forum)

BerichtGeplaatst: 04 apr 2010 21:27 
Lid

Bedankt beste mensen,
Fijn voor de vele reacties.

Ik heb van het weekend met een canon 450D gewerkt met een Metz 48 AF-1 flitser en een 18-55 mm lensje.
Maar moet eerlijk zeggen dat het mij wel beviel, foto kwaliteit was oké.

Wat vinden jullie van deze combi ????

Groetjes Kevin,,

BerichtGeplaatst: 04 apr 2010 23:13 
Lid
Fotografie

Canon is een goed merk, Nikon trouwens ook ;)
Ik ken de combinatie waarmee je gewerkt hebt niet, maar als het beter bevalt dan de Nikon-combinatie, dan zou ik het wel weten :)

BerichtGeplaatst: 04 apr 2010 23:33 
Lid

Ja precies, maar goed ik heb ook nog niet met de Nikon combi gewerkt.

Tips zijn zeer welkom.

Groetjes Kevin,

BerichtGeplaatst: 05 apr 2010 09:19 
Lid
Fotografie

Tja is ben een Nikon-guy.... dus ik zou het wel weten.
Maar Canon en Nikon zullen elkaar in deze klasse waarschijnlijk niet veel ontlopen.
Sony zou ik niet zo snel aanraden. IMO toch nog een beetje een merk in ontwikkeling. En als dit specifiek model al afgeraden word door Sony-gebruikers.....

Zoals je wellicht al begrepen hebt is een objectief veel belangrijker nog dan je camera. (zeker als je toch geen budget om een 'ruismonster' á D700 oid te kopen) Je zult voor het soort fotografie wat je wilt doen erg veel plezier hebben van lichtsterke objectieven. (F2.8 of minder) Helaas zijn die ook erg duur. Deze hebben vaak een rel. snelle autofocus, zodat je snel 'snapshots'
kunt schieten. Je zult immers soms snel moeten kunnen reageren.
En dit soort objectieven presteren natuurlijk beten bij weinig licht.
(open diafragma maakt rel. lage iso mogelijk zonder meteen alles helemaal plat te flitsen)

Omdat je niet een al te dure camera uitzoekt neem ik
aan dat je niet meteen budget hebt voor, laten we zeggen, een Nikon 28-70 2.8

De combinatie die ik je zou aanraden zou zijn:
- Nikon D3000
- SB600 (wel goed niet al te duur)
- Tamron 17-50 2.8 *
OF Tamron 28-75 2.8**
OF Nikon 50mm 1.8***

* = kwalitatief goed objectief. Stelt niet al te snel scherp, maar is ook rel goedkoop. (ik heb deze zelf op mijn D80 bevalt goed)
** = bijna hetzelfde objectief. Maar iets minder groothoek en iets meer tele.
Zelf denk ik dat je meer aan het eerste objectief hebt zodat je 'grotere' overzichten kunt maken. Volgens mij heb je niet ontzetten veel aan tele bij feesten e.d. omdat het er vaak vol en druk is. Als je iemand, of iets, wat verderop staat moet je er toch naartoe lopen omdat er anders wel iets of iemand voor in beeld staat lijkt me. Maar ik heb hier niet zoveel ervaring mee.
***= Veruit de beste kwaliteit, qua beeld en bouwkwaliteit. Stelt veruit het snelste scherp, is het lichtsterkste. En het mooiste van alles: Veruit ook nog eens het goedkoopst! (minder dan de helft van de tamron)
MAAR: je kunt niet 'zoomen'... dat dan weer niet. Je kunt waarschijnlijk niet goed overzichten maken omdat er je niet genoeg achteruit kunt lopen om alles er op te krijgen. (lijkt me!) Daarvoor heb je dan weer meer groothoek nodig.

succes!

NB:
Zoals ik al zei, ik heb zelf nikon spullen, dus daar ben ik wat van op de hoogte. De tamron's zijn ook verkrijgbaar voor een Canon. En Canon heeft vast ook een 50mm 1.8.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp