Ik heb niet zoveel kaas gegeten van het soort fotografie dat je wilt gaan doen. Maar als je toch ook veel gebruik moet maken van een hoge iso zal ik wel goed informeren als je voor de nikon d3000 wilt gaan, wat ik uit je laatste post iig aanneem.
Ik heb zelf de D60, de voorloper van de d3000 en al zijn er natuurlijk wel het e.e.a aan ontwikkelingen doorgevoerd bij de D3000, weet ik niet of ze ook met de iso vooruit zijn gegaan, want met mijn camera is het hoger dan 400 iso niet aan te raden vind ik persoonlijk.
Ik heb zelf heel veel plezier van m'n camera en er zelf verder geen last van omdat ik eigenlijk doorgaans 100 gebruik en soms de 200 iso, maar ik denk dat als je er wel gebruik van wilt/moet maken dat je je er flink aan zal storen.
Aan de andere kant kan het maar zo zijn dat de andere modellen die je noemt in je openingspost hetzelfde presteren zoals mendel aangeeft is het bij instap modellen dat bepaalde prestaties lager liggen. Dan zou je met een lichtsterke lens en flitser ws al een heel end kunnen komen.
Daarnaast ook wel handig te weten; op de D3000 passen alleen lenzen die een scherpstelmotor hebben. Voor mij boeide dat totaal niet en zeker omdat er steeds meer lenzen komen die deze motor in zich hebben, maar het is in mijn ogen wel belangrijk dat je dit weet voor je de camera aanschaft, zodat je er zelf voor kiest en niet achteraf blijkt dat je te beperkt te werk kan gaan naar je gevoel.
Qua flitser denk ik pas dat er een zinnig antwoord gegeven kan worden op het moment dat je weet welke camera je wilt aanschaffen (Een canon flitser kan niet op een nikon en andersom).
Qua lens zal het iig handig zijn een lichtsterke lens te nemen, maar welke dat zou ik zelf niet durven zeggen. Ik weet dat de 50mm 1.4 / 1.8 wel eens gebruikt wordt bij concert bijv, maar of dat nou dé ideale lens is zou het niet weten.
Mss dat je in contact kan komen met mensen die dit soort fotografie ook doen en je tips en voorbeelden van foto's met bepaalde lens kunnen geven.
Nou ja heel verhaal, hopelijk heb je er iig íets aan, succes iig met zoeken én vinden