Ik beheers PS ook nog niet ver genoeg hoor. De basis fotobewerking heb ik wel onder de knie, maar als ik zie wat sommige andere Photodromers met foto's kunnen doen, dan kan ik alleen maar hopen dat ik dat ooit ook zo onder de knie kan krijgen.
Je hebt verschillende redenen waarom een foto onscherp kan ogen. De belangrijkste reden is natuurlijk dat er tijdens het maken van de foto verkeerd is scherpgesteld of dat er door beweging (van de camera of van het onderwerp) onscherpte is ontstaan. Je hebt dan een foto die in de basis al onscherp is. Die scherp maken zal je niet goed lukken. Maar je hebt ook een onscherpte die ontstaat doordat je je foto verkleint in een fotobewerkingsprogramma. Deze onscherpte is goed op te lossen. Hier op Photodrome kan je verschillende tutorials over dit onderwerp lezen. Meer contrast in een foto doet hem automatisch iets scherper lijken, dus dat is ook een trucje dat je kan toepassen.
Instellingen van de camera zijn trouwens heel belangrijk om scherpe foto's te krijgen. Ik zal straks nog even een tutje schrijven hoe je een Canon het best kan instellen. Als laatste doet de lens en UV-filter ook nog veel voor de scherpte. Hoe beter de kwaliteit van je glas hoe scherper de foto, maar helaas ook hoe hoger de aanschafprijs.
Mocht je specifieke vragen hebben, mag je me natuurlijk ook een PBtje sturen.