Het is 27 jul 2025 08:04

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Nestfotografie is niet toegestaan!

Auteur ganzekoppie
 ganzekoppie
BerichtGeplaatst: 02 apr 2010 11:21 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Fotografie

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 ganzekoppie
BerichtGeplaatst: 02 apr 2010 17:25 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Ik denk dat wanneer je de foto verder gaat bewerken er meer uit te halen valt dan dat er nu in zit. Nu vind ik hem niet scherp genoeg, de bg is te druk, er ligt een waas overheen, de schaduwen zijn te donker en het oog is één donker vlak. Nu klinkt het meteen alsof het een hele slechte foto is, maar dat bedoel ik niet. Ik bedoel juist dat als je die puntjes wat aandacht geeft je een mooier beeld kan overhouden. Ik heb even heel snel gekeken in PS wat er mee kan en die bewerking zal ik hieronder zetten. Nogmaals dat is even snel en vrij slordig gedaan. Het is dus niet een voorbeeld van hoe je eindresultaat eruit moet gaan zien, maar meer even een voorbeeldje welke kant je naar mijn idee op kan gaan om de foto mooier te maken.

Fotografie

Succes!

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ganzekoppie
BerichtGeplaatst: 02 apr 2010 17:29 
Lid
Fotografie

dank je.
het lijkt zo simpel en als je het beheerst is dat denk ik ook zo.
je had het over onscherp.
dat kan je dan toch niet meer fixen?

ganzekoppie
BerichtGeplaatst: 03 apr 2010 15:27 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Ik beheers PS ook nog niet ver genoeg hoor. De basis fotobewerking heb ik wel onder de knie, maar als ik zie wat sommige andere Photodromers met foto's kunnen doen, dan kan ik alleen maar hopen dat ik dat ooit ook zo onder de knie kan krijgen. :P

Je hebt verschillende redenen waarom een foto onscherp kan ogen. De belangrijkste reden is natuurlijk dat er tijdens het maken van de foto verkeerd is scherpgesteld of dat er door beweging (van de camera of van het onderwerp) onscherpte is ontstaan. Je hebt dan een foto die in de basis al onscherp is. Die scherp maken zal je niet goed lukken. Maar je hebt ook een onscherpte die ontstaat doordat je je foto verkleint in een fotobewerkingsprogramma. Deze onscherpte is goed op te lossen. Hier op Photodrome kan je verschillende tutorials over dit onderwerp lezen. Meer contrast in een foto doet hem automatisch iets scherper lijken, dus dat is ook een trucje dat je kan toepassen.

Instellingen van de camera zijn trouwens heel belangrijk om scherpe foto's te krijgen. Ik zal straks nog even een tutje schrijven hoe je een Canon het best kan instellen. Als laatste doet de lens en UV-filter ook nog veel voor de scherpte. Hoe beter de kwaliteit van je glas hoe scherper de foto, maar helaas ook hoe hoger de aanschafprijs. :(

Mocht je specifieke vragen hebben, mag je me natuurlijk ook een PBtje sturen.

ganzekoppie
BerichtGeplaatst: 03 apr 2010 19:38 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Voor wie het weten wil, kop is van een Hawaii gans.

Profiel op dit foto forum
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp