Ik zelf heb het rotsblok van Manfrotto voor een mooie prijs: de 055 met daarop een Manfrotto 488RC2. Voor 140 euro staat hij meestal wel bij een van de grote jongens te koop met een 804RC2(die bij mij in de kast ligt:) ). Echter dit is niet wat je zoekt voor JOUW trip.
Daarnaast heb ik een Giotto's MT 9241. Die heb ik gekocht om mee te nemen in een koffer voor vliegtuigreizen. Deze heeft in de zee en op het land van Fuerte Ventura en Lanzarote gestaan met daarop een EOS 30D met grip en of een 70-200 of een 24-70 ter indicatie van gewicht.
Qua Monopods, heb ik vorige week mijn Manfrotto 676DigiB met 234RC2 kop verkocht, omdat hij op een sectie na ingeschoven scherk genoeg is voor zware telelenzen van 300 of 400mm maar ik wilde iets stevigers en heb toen in de aanbieding voor 89 euro een Gitzo GM2341 gekocht en een Manfrotto 323. Omdat ik statief gondels gebruik maar wel snel wil ontkoppelen of koppelen.
Een graphiten exemplaar voor een monopod is duur en qua gewichts besparing zinloos. Een graphiten exemplaar kost je ongeveer 250 euro en weegt hooguit 100 gram minder. Letop hooguit en een goed exemplaar als de GM 2341 kost dus 2,5 keer zo weinig en weegt iets minder.
Maar kijk eens voor van die ministatiefjes van Gitzo. Die dingen zijn echt klein maar kunnen een bak aan gewicht aan en zijn waarvoor ze bedoeld zijn, namelijk de camera stabiliseren en niet de camera op ooghoogte plaatsen.

Dus zo'n dingen kan je op de grond zetten en dan heb je een werk hoogte van 60 of 90 cm of 120cm, maar opgevouwen maar 30cm en het weegt niets. Je kunt hem natuurlijk ook op een rots of tafel kwijt.
De Giotto die ik heb, gebruik ik dus nog steeds met mijn oudere Manfrotto 484RC2 als statief voor een flitser en ik ga zeker die kleine exemplaren van Gitzo aanschaffen. Ik ga in mei naar Hosingen in Luxemburg en wil een statief maar gewicht, dus draaggewicht, demping en draagvermogen zijn voor mij belangrijker dan werk hoogte.
En staar je niet blind op het draagvermogen. De Manfrotto die Niels heeft is degelijk, je kunt je schoonmoeder erop kwijt, maar dat is volledig uitgeschoven. Een statief of monopod een sectie ingeschoven laten, levert minder vibraties op en het draagvermogen neemt toe.
Ken Rockwell is een bekende jongen en die heeft, net zoals ik (gehad) een 676DigiB gehad om 400mm f/2.8 lenzen op te gebruiken. Dit exemplaar kan 4 kilo aan maar voor veel telelens gebruikers zoals voor sport of spotting, die gaan zitten en gebruiken niet het helegewicht

Maar ik zou voor je vakantie gewoon eens kijken of zo'n kleine Gitzo je bevalt en anders kan ik je de Giottto MT 9241 aanraden die altijd nog dienst kan doen als licht/flitsstatief of statief voor reflectors en wat al niet wat.