Het is 20 mei 2025 23:37

Auteur Twijfel over mono- of tripod van Gitzo
 Twijfel over mono- of tripod van Gitzo
BerichtGeplaatst: 05 apr 2010 12:39 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Hi,

Ik twijfel al een tijdje tussen een tripod en monopod van Gitzo voor mijn Nikon D90. Ik ga binnenkort een maand naar Amerika en zal, naast veel wandelen, ook veel foto's gaan maken. Ik denk dat een tripod toch vrij lastig gaat worden, beetje omslachtig in gebruik, steeds meeslepen en op- en afbouwen...

Wat zijn de ervaringen met monopods in het algemeen? Kan je bv. een watervalletje mooi vastleggen (sluiereffect) met een monopod? Ik ben eigenlijk niet direct op zoek naar een statief voor extreem lange sluitertijden, maar iets wat makkelijk te vervoeren is en licht is in gebruik ivm de vakantie/wandelen. Ook andere merken sta ik open voor!

Iemand tips of ervaringen met monopods? En welk balhoofd bv? Ik heb een redelijk vaste hand btw ;)

groetjes.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 05 apr 2010 20:10 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Een monopod is in mijn ogen minder geschikt voor hele lange sluitertijden (bijvoorbeeld langer dan 1/2 seconde). Voor het tegengaan van bewegingsonscherpte bij ietsje langere sluitertijden is het wel geschikt :)

Een balhoofd is heel persoonlijk en heeft een duidelijke relatie met de onderwerpen die je graag wilt fotograferen. Sommige zijn snel in te stellen, maar redelijk instabiel. Bij degene waarbij je heel nauwkeurig kunt instellen, duurt het instellen langer.

Een kop voor op een monopod hoeft niet zo duur te zijn. Ik heb de eenvoudigste :)

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 05 apr 2010 22:05 
Lid

Dank voor je reactie, ik zag ook al een ander draadje met een soortgelijke vraag, maar moest me door die flamewar heenworstelen ;)

Langer dan 1/2 sec is idd. dan misschien een goede reden om een Tripod te overwegen...ik ga er nog eens over nadenken en wat meer zoeken op inet.

BerichtGeplaatst: 05 apr 2010 23:13 
Lid
Fotografie

Eigenlijk heb je ze allebei nodig. En helaas ook allebei niet een redelijke kwaliteit.
Maar jah het budget.
Voor een reis zou kiezen voor een goede monopod en voor nacht fotografie eenpittenzak, met van die tempex granulaat korrels (zijn niet zo zwaar). Ga je nacht fotografie doen, leg je de zak op een muurtje, de auto, of wat dan ook en je heb een behoorlijk stevig statief. Iig geval steviger dan een goedkope tripod.ik heb hem zelf gemaakt met rijst, werkt perfect maar weegt wel 1,5 kilo daarom die granulaat korrels.

De tripod gebruik ik voor closeups in de studio Mijn 70-200 F2.8 is dan soms gewoon echt te zwaar. Anders gebruik ik hem voor nachtfotografie, pano's en product. Ben je dit in Amerika veel van plan, kun je ook kijken naar een stevig tafel statief erbij.

BerichtGeplaatst: 07 apr 2010 16:44 
Lid
Fotografie

Ik zelf heb het rotsblok van Manfrotto voor een mooie prijs: de 055 met daarop een Manfrotto 488RC2. Voor 140 euro staat hij meestal wel bij een van de grote jongens te koop met een 804RC2(die bij mij in de kast ligt:) ). Echter dit is niet wat je zoekt voor JOUW trip.

Daarnaast heb ik een Giotto's MT 9241. Die heb ik gekocht om mee te nemen in een koffer voor vliegtuigreizen. Deze heeft in de zee en op het land van Fuerte Ventura en Lanzarote gestaan met daarop een EOS 30D met grip en of een 70-200 of een 24-70 ter indicatie van gewicht.

Qua Monopods, heb ik vorige week mijn Manfrotto 676DigiB met 234RC2 kop verkocht, omdat hij op een sectie na ingeschoven scherk genoeg is voor zware telelenzen van 300 of 400mm maar ik wilde iets stevigers en heb toen in de aanbieding voor 89 euro een Gitzo GM2341 gekocht en een Manfrotto 323. Omdat ik statief gondels gebruik maar wel snel wil ontkoppelen of koppelen.

Een graphiten exemplaar voor een monopod is duur en qua gewichts besparing zinloos. Een graphiten exemplaar kost je ongeveer 250 euro en weegt hooguit 100 gram minder. Letop hooguit en een goed exemplaar als de GM 2341 kost dus 2,5 keer zo weinig en weegt iets minder.

Maar kijk eens voor van die ministatiefjes van Gitzo. Die dingen zijn echt klein maar kunnen een bak aan gewicht aan en zijn waarvoor ze bedoeld zijn, namelijk de camera stabiliseren en niet de camera op ooghoogte plaatsen. :)

Dus zo'n dingen kan je op de grond zetten en dan heb je een werk hoogte van 60 of 90 cm of 120cm, maar opgevouwen maar 30cm en het weegt niets. Je kunt hem natuurlijk ook op een rots of tafel kwijt.

De Giotto die ik heb, gebruik ik dus nog steeds met mijn oudere Manfrotto 484RC2 als statief voor een flitser en ik ga zeker die kleine exemplaren van Gitzo aanschaffen. Ik ga in mei naar Hosingen in Luxemburg en wil een statief maar gewicht, dus draaggewicht, demping en draagvermogen zijn voor mij belangrijker dan werk hoogte.

En staar je niet blind op het draagvermogen. De Manfrotto die Niels heeft is degelijk, je kunt je schoonmoeder erop kwijt, maar dat is volledig uitgeschoven. Een statief of monopod een sectie ingeschoven laten, levert minder vibraties op en het draagvermogen neemt toe.

Ken Rockwell is een bekende jongen en die heeft, net zoals ik (gehad) een 676DigiB gehad om 400mm f/2.8 lenzen op te gebruiken. Dit exemplaar kan 4 kilo aan maar voor veel telelens gebruikers zoals voor sport of spotting, die gaan zitten en gebruiken niet het helegewicht :)

Maar ik zou voor je vakantie gewoon eens kijken of zo'n kleine Gitzo je bevalt en anders kan ik je de Giottto MT 9241 aanraden die altijd nog dienst kan doen als licht/flitsstatief of statief voor reflectors en wat al niet wat.

BerichtGeplaatst: 26 apr 2010 16:05 
Lid

Dank voor alle reacties.

Ik heb die Monopod (GM 2341) voor euro 89 gekocht icm. de Manfrotto 494RC2, waar ook zo'n snelkoppel systeem op zit. En vandaag nog een Gitzo G1098 erbij.

Die GM 2342 is idd. een heel mooi ding en relatief licht en erg robuust. Die G1098 is van basalt, dus lekker licht voor op reis binnenkort. Heb er euro 149 voor betaald. Zat nog te twijfelen om de iets grotere te nemen (Gitzo GT1940), maar bij nader inzien toch echt te groot om de hele dag aan je rugzak mee te slepen. Ik wil graag licht bepakt, korte trips maken.

Citaat:
Een graphiten exemplaar voor een monopod is duur en qua gewichts besparing zinloos. Een graphiten exemplaar kost je ongeveer 250 euro en weegt hooguit 100 gram minder. Letop hooguit en een goed exemplaar als de GM 2341 kost dus 2,5 keer zo weinig en weegt iets minder.

Inderdaad, belachelijk die prijzen, de GM2341 van alu is licht zat!

BerichtGeplaatst: 26 apr 2010 18:02 
Lid
Fotografie

als je een poot uitzet van een driepoot, heb je een monopoot.
Dus alleen wat zwaarder, maar waarschijnlijk lichter dan een.

Gaston

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 26 apr 2010 21:01 
Lid
Fotografie

Gaston schreef:
als je een poot uitzet van een driepoot, heb je een monopoot.
Dus alleen wat zwaarder, maar waarschijnlijk lichter dan een.

Gaston

Die hoor ik vaker, maar is niet alleen wat zwaarder, want de andere 2 poten zijn gewichten die een kant op willen.. en dat moet je corrigeren.
Daarnaast is het gewicht wel een hele belangrijke reden om op veld tochten geen statief mee te nemen.

BerichtGeplaatst: 26 apr 2010 22:08 
Lid
Fotografie

Ik wacht al enige tijd op de Giotto's Vitruvio VGR. Dat is een (Benro heeft er nu ook een) statief waarvan 1 poot uitdraaibaar is, en dan de midden zuil los draaien en in die poot steken. Et voila een statief en monopod. Echter moet ik eerst naar mijn tante in Devon want in engeland wel maar hier nog niet geintroduceerd.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp