Het is 20 jul 2025 14:03

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur Hardware update
 Hardware update
BerichtGeplaatst: 21 apr 2010 23:08 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Het bewerken van foto's doe ik tot nu toe meestal op de laptop. Helemaal ideaal is dit niet, oa vanwege het niet al te grote scherm. Er staat hier ook nog een pc en die was, toen ie net aangeschaft was, best wel snel. Helaas is het zo dat een pc al verouderd is op het moment dat je ermee de winkel uitloopt.

De wens is nu: upgraden! Maar waar moet ik de nadruk op leggen? Brute rekenkracht of meer budget steken in een goede video kaart? Mijn gevoel zegt het eerste en dan icm genoeg intern geheugen, maar ik kan me heel goed voorstellen dat de beeldopbouw ook de nodige moeite kost, ondanks dat het geen bewegende beelden zijn.

Mijn vraag aan jullie is dus: Waar zouden jullie voor kiezen?

Groet, Ruud.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Hardware update
BerichtGeplaatst: 21 apr 2010 23:14 
Lid
Fotografie

Fotobewerking gaat bijna allemaal over de CPU, de grafische kaart is in tegenstelling tot bij gamers voor de fotograaf wat minder van belang :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hardware update
BerichtGeplaatst: 21 apr 2010 23:18 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Inderdaad, grafische kaart is leuk, maar trek daar geen kapitaal voor uit.
Geheugen en CPU is het sleutelwoord. Afhankelijk van welk bewerkingsprogramma en besturingssysteem, maar denk aan minimaal Pentium IV & 2 GB voor Windows XP en CS3. Nieuwere software vereist natuurlijk hogere systeemeisen.

Maar upgraden is misschien geen goed advies. Ik weet niet wat je nu hebt staan.
Misschien is het wel beter om alles nieuw aan te schaffen (is misschien niet eens veel duurder dan upgraden, maar weer wel up-to-date)

Hardware update
BerichtGeplaatst: 21 apr 2010 23:26 
Lid
Fotografie

Bedankt voor je snelle reactie Mendel! Dan weet ik wat me te doen staat :P

Mijn 2 harde schijven heb ik nu nog in raid 0. Voor de veiligheid wil ik ze eigenlijk in raid 1 hebben staan.
Zou dit tijdens het bewerken veel verschil uitmaken? Het is natuurlijk niet alleen cpu-werk, maar ook lezen/schrijven van/naar wisselbestand...

@Jeroen, het systeem bestaat nu uit een mobo met een athlon 64 processor, zoals boven vermeld 2 maal 250gig harde schijven in raid0 configuratie, 3 gig intern geheugen (=max voor dit type mobo)

Om te upgraden moet ik zowiezo het intern geheugen vernieuwen want het type wat er nu in zit past niet in de huidige generatie. ook de videokaart moet vervangen worden, want agp wordt ook al niet meer ondersteund.

Hardware update
BerichtGeplaatst: 21 apr 2010 23:52 
Lid
Fotografie

Ik kies voor een Apple :)

Hardware update
BerichtGeplaatst: 22 apr 2010 11:49 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Ik kies voor een Apple :)

Bij mijn weten maken zij die niet in ATX formaat. Ik ben best wel handig (al zeg ik het zelf), maar ik ga m'n mooie kast niet ombouwen. Dus kies ik niet voor apple. :up

Hardware update
BerichtGeplaatst: 25 apr 2010 08:47 
Lid
Fotografie

Kijk eens bij Alternate of Informatique voor hun upgradekits. Geheel afgestemd op elkaar en vaak veel voor weinig. Dan heb je weer een up to date moederboard en geheugen ed die vaak wat sneller is als datgene wat je reeds hebt. En dan een half jaar later kun je het brute CPUtje welke je eigenlijk wilde voor een fractie krijgen. Is meestal voor mij een reden om dan ook het geheugen te verdubbelen van 2 naar 4 Gb.

Als je primair fotografie en internet als voorliefde hebt naast fotografie is een MacBook idd een goede keuze maar voor dat geld kun je ook een gelijkwaardig super systeem met een Eizo scherm kopen. :)

Hardware update
BerichtGeplaatst: 25 apr 2010 10:51 
Lid
Fotografie

ruud_ schreef:
...Bij mijn weten maken zij die niet in ATX formaat....

Waar komt deze eis nu plotseling vandaan?

Hardware update
BerichtGeplaatst: 25 apr 2010 11:07 
Lid
Fotografie

Ik werk ook op Apple, maar als ik heeeeeel eerlijk moet zijn is het "grote" voordeel er tegenwoordig toch wel ver af. De PC's komen tegenwoordig met zoveel rekenkracht icm een goede videokaart dat het de keuze voor een Apple eigenlijk alleen nog maar een "liefdes keuze" maakt :D :D
Want als je eenmaal Apple gebruikt wil je echt niet meer anders !!

De allerbeste combo blijft imo dan ook een Apple Mac Pro ( de gewone computerkast van Apple ) icm een Eizo scherm !!!!!!

Maar qua tips moet ik verders met jeroen meegaan.

Hardware update
BerichtGeplaatst: 25 apr 2010 11:24 
Lid
Fotografie

Niet helemaal waar Martinvh.
Inderdaad probeert Microsoft het gat met de Mac te dichten, maar ik constateer bij mij thuis (naast de prijs) in het gebruik toch nog de volgende verschillen:
- Heel veel updates op de PC, op de Mac nauwelijks updates.
- Het opstarten en afsluiten duurt elke dag langer op de PC, de Mac is na 1 jaartje nog steeds in opstarten en afsluiten nog steeds heel erg snel. Sterker nog, met Snowleopard gaat het afsluiten zelfs nog ietsje sneller.
- De integratie van de verschillende pakketten op de PC wil nog wel eens een vastloper veroorzaken, de Mac blijft mij verbazen met de integratie tussen de verschillende pakketen.
- Regelmatig een vastloper op de PC.
- Een Windows update is uiterst riskant, soms gaat deze niet goed en resteert niks anders dan een PC herinstallatie. Op de Mac is een update van Snowleopard gewoon een routineklusje.
- De PC's hebben van tijd tot tijd moeite om een connectie met het internet te maken (draadloos en bedrade conncetie), mijn Mac's hebben er nog nooit problemen mee gehad.
- Het maken van backups is op een PC flink verbeterd, maar op de Mac heb je er geen omkijken naar.
- En om af te sluiten met een fotobewerkingspakket. Photoshop (Elements 8) op de Mac werkt supergoed samen met iPhoto. Ook ben ik in staat om een foto met veel lagen te bewerken. De PC kon meer dan 8 lagen niet aan. Steevast een vastloper...

:)

Hardware update
BerichtGeplaatst: 25 apr 2010 11:37 
Lid
Fotografie

als het gaat over het stukje upgrade is het antwoord geheugen .
hiermee win je waarschijnlijk de meeste snelheid .
hangt ook direct samen met het raid verhaal .
meer fysiek geheugen is minder gebruik van het virtueel geheugen wat zich op de veel tragere schijven bevind .
hou wel rekening dat bv een 32 bit vista maar een beperkte hoeveelheid geheugen kan aanspreken.

Hardware update
BerichtGeplaatst: 25 apr 2010 11:44 
Lid
Fotografie

Als we ons beperken tot de upgrade van je huidige PC, dan:
- zul je bij een tekort aan interne geheugen in je PC, een flinke snelheidsverbetering zien als je het interne geheugen vergroot. De PC hoeft dan immers minder gegevens te "swappen" naar het externe geheugen (harde schijf).
- zo kan ook een betere videokaart ook je de nodige voordelen kan opleveren
- zo kan een snellere processor je ook de nodige voordelen opleveren.

Hoeveel intern geheugen je nodig hebt hangt heel erg sterk af van:
- de gebruikte pakketten
- het aantal pakketten welke je opstart (ook al heb je ze helemaal niet nodig)
Dave maakt terecht de opmerking dat ongelimiteerd geheugen toevoegen geen zin heeft. Windows is immers maar in staat om een beperkte hoeveelheid geheugen aan te sturen.

Hardware update
BerichtGeplaatst: 25 apr 2010 11:49 
Lid
Fotografie

Heel kort door de bocht klopt dat Dave, echter moet al de info wel nog door de nordbridge. En de chipsets worden natuurlijk ook steeds sneller.
Dus alleen ram bijplaatsen helpt, maar samen met een recenter moederbord win je veel meer snelheid.

@henry, zoals eerder al gezegd: het moederbord zit al aan z'n max qua intern geheugen.

Hardware update
BerichtGeplaatst: 25 apr 2010 12:48 
Lid
Fotografie

@Henry,

- Mijne is nu weer aan het updaten :( (macbook),.. maar idd de updates komen minder snel terug dan bij MS.
- Ja, en nee. Het is behoorlijk afhankelijk van wat er allemaal op de Pc staat. Windows 7 bvb start aardig snel op icm een nw pc. Maar je hebt wel gelijk dat een Apple over het algemeen sneller opstart dan een PC.
- Die samenwerkingsproblemen was idd een vd problemen met Vista, W7 belooft daarin beterschap.
- Vastlopers op een Pc komen idd vaker voor, daar waar een mac niet vastloopt, maar dit is wel erg afhankelijk van wat je Pc aan kan natuurlijk. Voor een mac ( eender welke ) leg je aardig wat geld neer,... Dit kun je dan imo ook niet gaan vergelijken met een Budget PC van 600 eurie of een latop van nog minder. PC's van gelijkwaardige kosen presteren toch aanzienlijk beter dan de Budget genoten.

Dat met lagen werken in PS, is natuurlijk ook erg afhankelijk van wat voor PC je hebt, ik heb bij mijn vader thuis ook nog een vrij jonge PC staan met aardig wat kracht, maar ik werk hiermee in Ps CS4, en moet je eerlijk bekennen dat ik rustig tot 25+ lagen kan gaan zonder ook maar iets te merken in vetraging of wat dan ook :blush

Al met al ben ik toch van mening dat het allemaal niet erg veel meer scheelt hoor,... mits je natuurlijk gelijkwaardige produkten vergelijkt.
Omdat Apple toch over het algemeen wat meer richting de prof markt is gericht krijg je hier al snel goede spullen in je comp, maar dat merk je ook in de prijs.
De PC's daarentegen zijn veelal gericht op pure verkoop. Het zo leuk mogelijk laten klinken voor een zo laag mogelijk bedrag,.... wat vaak resulteerd in "nét niet" app.
Maar als je gaat naar het duurdere segment ( waar Apple ook in zit ) dan zul je zien dat de verschillen nog maar minimaal zijn hoor.
Instaleer CS4 maar eens op een "Aurora ALX" PC van alienware :D,... ok toegegeven het is een game-pc van origine, maar met zijn 2399,- dollar ongeveer in de prijsklaase van een MAC PRO.

Maaar,... ik blijf wel Apple fan hoor !
en zal ook altijd daar de voorkeur aan blijven geven,... eenmaal Apple dan wil je ( ik althans ) echt niet meer anders :D
Maar ook ik moet eerlijk blijven en zeggen/zien dat de PC's een aardige strijd leveren tegenwoordig :D

Hardware update
BerichtGeplaatst: 25 apr 2010 13:47 
Lid
Fotografie

Updaten is bij mij niet echt een issue. Het staat namelijk uit. Er zit ook geen bronnen vretende virus scanner op. Vind ik niet nodig als ie toch niet aan het www hangt.

Ik kan me heel goed voorstellen dat wanneer je een apple gebruiker bent, hier niet zo gauw van afstapt. Andersom geld hetzelfde.

Martin slaat hierbij de spijker helemaal op z'n kop. Ik waardeer het dan ook dat je bijzonder objectief op deze kwestie reageert.
En dat terwijl deze kwestie eigenlijk niet speelt want ik was van plan het systeem te upgraden. En niet compleet te vervangen.

Als het weer gaat regenen ga ik weer verder met de zoektocht, nu eerst de natuur maar eens in....

Hardware update
BerichtGeplaatst: 25 apr 2010 14:40 
Lid
Fotografie

PC laptop had net weer een windows update gevonden. Installatie van de update lukte niet. Heb nu al enige minuten een zwart scherm :S

Hardware update
BerichtGeplaatst: 25 apr 2010 14:56 
Lid
Fotografie

Belangrijkste is wat doe je met je pc ?en welke progs. lopen er op.
Mij lijkt het zonde van je geld om dat systeem van je te upgraden,het voordeel wat je zult halen zal minimaal zijn,weet ook niet wat je verder wilt upgraden ? je mobo zit aan max. geheugen,agp is niet meer,cpu zit op ouwe socket mobo :)

Apple en Pc vind ik niet met elkaar te vergelijken ..totaal verschillende systemen. Nadeel van Mac is het upgraden van de hardware,enig voordeel is de software: het aansluiten en gelijk ermee kunnen werken,geen installeren en achteraf weer moeilijk eraf krijgen en geen (minder)last van virussen en of trojan-horses.

De optimale pc die het beste rendement haalt is afhankelijk van de samenstelling van de hardware configuratie,vergeet daarbij de harde schijf niet als belangrijk element die voor een groot gedeelte van de snelheid zorgt.
Daarom adviseer ik tegenwoordig de SSD drives, wel duurder nog in aanschaf maar retesnel en praktisch onverwoestbaar :)
@MartinVH : wel de macpro 8 core dan he ? ;)

groeten
Eric

ps.
Tip aan alle windows (legale) gebruikers : niet automatisch updaten van je windows ,behalve als het door MS expleciet wordt aangegeven dat het een kritieke update is.zoals een SP1.,beveiliginglek e.d
"never change a (good) runnig system"
Updaten wilt niet altijd zeggen dat er iets opgelost wordt,soms komt er nieuw probleem voor terug ;)

Hardware update
BerichtGeplaatst: 25 apr 2010 15:56 
Lid
Fotografie

Heb hier op de PC's en de Mac's allemaal legale software draaien :)
Bij de PC geldt inderdaad dat een update niet per definitie je problemen oplost...

SSD is wel vreselijk duur... (vergeleken met de prijs van een gewone harde schijf)

Hardware update
BerichtGeplaatst: 25 apr 2010 16:07 
Lid
Fotografie

@Eric,

De Pro 8 ,.. pfff, ja dat is wel je van het,.. maar goed op de apple site wirdt ie ook als 3299,- (dollar) aangegeven. Dat is momenteel toch nét ff boven budget :blush

Maar idd SSD is veel sneller dan de normale HDD, echter zijn ze nu "nog" niet leverbaar is de capaciteit die fotografen ( ik iig ) graag willen zien. Maar ik denk zo dat dat niet heel erg lang meer gaat duren + de prijs en otwikkeling van flash wordt steeds gunstiger

Hardware update
BerichtGeplaatst: 25 apr 2010 19:04 
Lid
Fotografie

Gewoon 10.000 toeren schijven in je systeem. Ik draai met dank aan surfspot alles onder W7 voor weinig en dat gaat als de brandweer.

Als je veel rommeld met je systeem dan komt er ook veel rommel. Maar als ik een HP laptop van 1500 euro samenstel en daar Adobe CS5 en LR op draai en opera of firefox en dus Internet en fotografie software op draai, dan is dat net zo betrouwbaar als een Mac. Alleen blijft de marktleider een rare snuiter tov een Apple. Die laatste gaat van gemak uit en regelt veel voor je zonder vragen. Een PC vraagt je om de haverklap of je de beheerder wel bent en of het wel slim is om het eea uit te voeren en als je op ja klikt vind hij het ook goed. Dus accoderen met een melding zonder zinnig advies, tja daar blinkt MS in uit. :)

De reden om voor laptops met Win te kiezen en voor een PC ipv een mac is, dat je voor weinig een laptop hebt die redelijk ok is en dan heb ik het over 3 exemplaren voor mijzelf, mijn vrouw en mijn zoonjte. En een Dikke PC omdat ik ook af en toe wil gamen. Dus idd geen mac en een voor fotografie absoluut onzinnige Crossfire bak met 4Gb DDR3 geheugen.

Behalve de hoeveelheid geheugen en de snelheid van een HD maakt het type enorm veel uit. Mijn Toshiba laptop heeft een 10.000 toeren hd en 4Gb van het rapste geheugen als ook voor mijn PC en dan ook in gelijke paren. Het is allemaal wat te langdradig wanneer je welk soort geheugen in welke configuratie onder wel PC georienteerd OS moet kiezen maar als je een keuze gemaakt hebt dan kunnen we je dan wel de beste keuze voorleggen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende