Als je de flitser harder laat werken, krijg je juist meer contrast tussen onderwerp en achtergrond en dat is juist niet de bedoeling. Waarom niet? Naar mijn idee is de achtergrond (omgevingslicht) op de eerste foto wel goed. Zie vensterbank en kozijnen op achtergrond, deze zijn mooi wit maar nog niet overbelicht. Lichter moet niet dan raken ze wel overbelicht.
Mijn conclusie: aan omgevingslicht dus niets veranderen.
Bij goed belichten zul je een evenwicht hebben tussen die 2.Helemaal mee eens.
Maar naar mijn idee moet, voor een goed evenwicht tussen model en omgeving, in bovenste voorbeeld het model iets lichter. (nu duidelijk onderbelicht)
Omdat we aan het omgevingslicht niets willen veranderen blijft er volgens mij alleen nog de mogelijkheid om iets meer te flitsen.
Volgens mij werkt de methode die je omschrijft prima om de schaduwen op te lichten, en dus minder harde schaduwen/contrasten te creƫren. Maar dan is je hoofdlicht dus niet de flitser, maar vermoedelijk de zon. Hier is geen hoofdlicht aanwezig dus zul je de flitser moeten gebruiken als hoofdlicht. In het voorbeeld is de zon buiten vrij vel en komt daarvan weinig op het model, daar kunnen we dus niets mee zonder dat de achtergrond overbelicht raakt.
Dat de achtergrond bij het testen overbelicht raakte, is een teken dat je iso lager mag dan je probeerde.De achtergrond is nu juist belicht, bij een verhoging van de iso zal deze al vrij snel overbelicht raken.
Het verschil in zonlicht buiten en op het model is gewoon te groot. Kortom: je hebt niets aan zonlicht om het model uit te lichten in dit voorbeeld.
@jeroentje:
TTL is natuurlijk prima. Meestal zal het onderwerp dan goed belicht zijn. (Maar we moeten natuurlijk wel kritisch blijven kijken en niet blind op de flitser vertrouwen)
Ik weet niet of 'pdm_fotografie' in dit voorbeeld TTL gebruikt heeft.
Zo nee: zou ik dat eens proberen.
Zo wel: dan had die in dit geval wel iets gecompenseerd mogen worden (+)
[zelf gebruikt is trouwens TTL alleen maar 'oncamera'. Mijn triggers ondersteunen geen TTL.
Op een van mijn flitsers zit geen TTL (SB-28) en daarbij geeft manual mij zeker weten elke keer dezelfde hoeveelheid licht. Is natuurlijk handig met nabewerken.
Verder ben ik zo eigenwijs dat ik beter zelf kan bepalen hoeveel licht mijn flitser moet geven dan de japanners die in mijn flitser zitten

. Maar TTL is natuurlijk wel sneller, je hoeft dan minder testopnamen te maken. ]