Het is 16 mei 2025 18:20

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur Eerste SLR
 Eerste SLR
BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 15:03 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hallo allemaal,

Ook ik heb mij maar eens aangemeld op dit forum omdat ik mij wat serieuzer bezig wil gaan houden met fotografie. Net mijn studie afgerond dus heb nu meer tijd om in deze hobby te steken.

Nu wilde ik eigenlijk om advies vragen. Ik ben namelijk van plan om mijn eerste spiegelreflex camera te kopen. Als camera zit ik te denken aan een Canon EOS 550D. Ik wilde namelijk een camera die wel redelijk voor beginners is, maar waar ik ook wel de komende tijd mee vooruit kan en dus eigenlijk in kan groeien door te leren. Mijn eerste vraag is dus of dit een goede keuze is?

Mijn volgende en misschien wel belangrijkere vraag gaat over het objectief. Eigenlijk wil ik er om te beginnen maar 1 lens bij doen, die dan een beetje allround is. Ik heb nu de volgende drie in gedachten:
- Canon EF-S 18-55mm 1:3.5-5.6 IS
- Canon EF-S 18-135mm 1:3.5-5.6 IS
- Canon EF-S 15-85mm 1:3.5-5.6 IS USM

Wat is jullie advies hierover? Ik sta ook open voor hele afwijkende adviezen, als het maar een camera betreft waar ik een beetje mee kan groeien en het liefst een allround objectief is.

Gr. Steven

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Eerste SLR
BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 15:06 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Welkom hier :)

Als je de zoekfunctie op het forum raadpleegt kom je veel info tegen over jouw vragen. :)

Bijvoorbeeld hier: viewtopic.php?f=36&t=20385

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Eerste SLR
BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 15:32 
Lid
Fotografie

Welke lens all round genoeg is moet je zelf inschatten. Ik zou graag een 150-500 hebben, dat zou mijn walk around lens worden waarschijnlijk dan.

Wat wil je gaan fotograferen? de 15-85 wordt gezien als all round objectief, maar je denk dat je er met wilde dieren nooit genoeg aan hebt. Maar dan heb je ook niet genoeg aan 135mm.

Ik heb 2 lenzen om alle round te gebruiken. ik heb dan een 28-75 en een 70-200, daar doe ik 95% van mijn foto's mee. Zoals je ziet weinig groothoek, maar dat vind ik dus niet interessant. Heb jij dat ook niet dan is een 24-105 of een 28-135 ook weer een goede keuze.
Vraag is dus wat je er mee wilt.

Eerste SLR
BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 15:59 
Lid
Fotografie

een camera waar je tijdt mee vooruit kan... Ik ken mezelf je wil altijd meer en beter. Ik kan ook niet in je portomonee kijken.
550d is een goede keuze.. de vraag is wil je met cropfactor 1.6 of wil je fullframe. dan is de 7d misschien een optie.. tja en een alround lens als ik uit die 3 moet kiezen ga ik voor de 135mm. maar je hebt ook mooie 18 - 200 ook super allround.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Eerste SLR
BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 16:26 
Lid
Fotografie

Cinemovie schreef:
een camera waar je tijdt mee vooruit kan... Ik ken mezelf je wil altijd meer en beter. Ik kan ook niet in je portomonee kijken.
550d is een goede keuze.. de vraag is wil je met cropfactor 1.6 of wil je fullframe. dan is de 7d misschien een optie.. tja en een alround lens als ik uit die 3 moet kiezen ga ik voor de 135mm. maar je hebt ook mooie 18 - 200 ook super allround.

Ik snap heel weinig van je antwoord deze keer.
Waarom is er een vraag omtrend cropfactor, je geeft de TS een keuze uit een 550D en een 7D beide met cropfactor.
Daarnaast is de 7D denk ik niet wat er hier gevraagd wordt.. Een camera voor een beginner waar nog even mee vooruit kan. dat is de 7D niet bepaald. De 7D is een high end camera die eerder in de richting van een pro camera dan een beginners camera komt.

De 550D is bij Canon de keuze die voor TS is gemaakt, Ik kocht 5 jaar geleden een 350D die ga ik weg doen, eigenlijk niet omdat ie slecht was of omdat ik uitgeleerd was. Maar eigenlijk gewoon omdat ik een andere wilde. en de 350D toch een oudje aan het worden was.

Ik zou ook niet kiezen voor een 18-200 je levert zoveel in dat het zonde is om een spiegel reflex aan te schaffen. Er is best wat uit de 18-200 te halen, het is geen drama, maar je moet wel het weer mee hebben. Je hebt genoeg ligt nodig. Ik denk dat het zeker voor een beginner geen goede keuze is. Je moet goed weten wat je doet om het beste uit de lens te halen, en om een teleurstelling te voorkomen zou ik dat dus nooit doen.

Eerste SLR
BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 16:50 
Lid
Fotografie

ik bedoel 5d oeps

Eerste SLR
BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 17:04 
Lid
Fotografie

ow okee. al denk ik dat de 5D ook niet een camera voor de beginner is.

Eerste SLR
BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 17:12 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Die camera is prima denk ik.
Welk objectief? Sja...wat wil je gaan fotograferen...?

Eerste SLR
BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 17:15 
Lid

Ik gebruik op het moment een 17-85 met USM. Persoonlijk vind ik dit een heel erg fijne lens, maar heb ook nog genoeg eromheen aan andere lenzen met weer een ander bereik. Mij lijkt dat je het best in eerste instantie voor een 'gemiddelde' kan gaan. Geen extreme zoom, geen extreme groothoek. Wanneer je dat allebei in één lens hebt, gaat er altijd kwaliteit verloren.

Eerste SLR
BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 17:23 
Lid

Ik zat eerst te kijken naar de 7D, maar zag toen inderdaad dat die nog wel even te hoog gegrepen was, dus toen ben ik gezakt naar de 550D. En uit jullie reacties te zien blijf ik wel bij die keus :)

En over het objectief, ik snap dat het vooral ligt aan de foto's die ik wil gaan maken. Maar zoals Manon al aangeeft is het dus wel de bedoeling om voor een beetje gemiddelde lens te gaan. Wat ik wil fotograferen is denk ik voornamelijk landschap en verder de beetje standaard 'vakantiefoto's'.

Zelf dacht ik aan een lens met zowel een redelijke zoom als een redelijke groothoek... Zodat ik dus eigenlijk met 1 lens een beetje met alles kan experimenteren. Dan kan ik altijd daarna nog verder kijken naar andere lenzen die wat meer op 1 aspect gericht zijn.

Dus als ik dit zo beschrijf, waar zitten jullie dan aan te denken?

Eerste SLR
BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 17:30 
Lid
Fotografie

Ik denk om kwaliteit en brandpunt te combineren de 15-85mm

Eerste SLR
BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 17:36 
Lid
Fotografie

15-85 is kwalitatief ook een heel fijn lensje! Zou binnen deze reeks zeker mijn voorkeur krijgen. Als je echt wilt gaan reizen is mss die 18-135 een betere optie, omdat je dan toch wat meer zoom hebt.

Eerste SLR
BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 18:19 
Lid
Fotografie

550D is een zeer goede camera, waar je veel plezier aan zult hebben, en waar je als beginner niet snel tegen de beperkingen zal aanlopen.

Objectief, tsja bij dit rijtje neig ik naar de 18-135, de rest is wat beperkt in zoom dat zal je gaan gevoelen denk ik :)

Eerste SLR
BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 18:32 
Lid

Oke dus dan gaat het nu denk ik tussen de 18-135 en de 15-85 ... Er zit wel een aardig prijsverschil tussen (de adviesprijs van de 15-85 ligt 400 euro hoger)

Ik merk dat de een meer neigt naar de 18-135 en de ander weer meer naar de 15-85.. het verschil zit hem denk ik in de soorten foto's die je er mee wilt maken of zie ik dat verkeerd?

Dus mijn vraag is dan: wat zijn nu de echt grote verschillen tussen deze twee lenzen? Dan heb ik het voornamelijk over de kwaliteit en de soorten foto's waar ze voor geschikt zijn... Ik ben nog een redelijke leek wat dat betreft, dus misschien kan ik dan aan de hand daarvan een definitief besluit nemen...

Eerste SLR
BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 18:59 
Lid
Fotografie

Met 15-85 mis je aan het eind 50 mm tov de 18-135.
Die 50 mm ga je denk ik missen. Ook op vakantie kun je niet overal heel dicht op komen, dus moet je dan zoomen.

Zeker ook omdat je wilt ontdekken welke fotografie je het meest ligt; ik zou zeggen ga voor de 18-135. :)

Eerste SLR
BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 19:15 
Lid

Als het je puur om de prijs gaat van de 15-85... De 17-85 is een heel stuk minder duur geloof ik!

Eerste SLR
BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 19:55 
Lid
Fotografie

StevenK schreef:
Oke dus dan gaat het nu denk ik tussen de 18-135 en de 15-85 ... Ik merk dat de een meer neigt naar de 18-135 en de ander weer meer naar de 15-85.. het verschil zit hem denk ik in de soorten foto's die je er mee wilt maken of zie ik dat verkeerd?

Dit heb je heel goed gezien. Als je zelf niet weet waar je passie ligt en hoe je deze passie wilt vastleggen, is het heel moeilijk om te bepalen welke lens daarbij hoort. Aangezien je nog weinig ervaring hebt met een DSLR (je gaat immers je eerste camera kopen), is het logisch dat je niet weet welke lens je het beste kunt aanschaffen.

De meeste mensen starten met een lenzensetje bestaande uit een groothoekzoom en een telezoom. Denk aan een 18-70mm / 28-80mm in combinatie met een 70-200mm / 80-300mm
Na verloop van tijd weet je waar je voorkeur naar uitgaat en kun je gericht een betere kwaliteit lens kopen.
De lenzen in de hierboven genoemde range kun je ook nog eens goedkoop op Marktplaats kopen en raak je t.z.t. voor bijna hetzelfde bedrag kwijt.

Wat je ook kunt doen is kijken met wat voor een lens de (voor jou) mooie foto's gemaakt zijn. In veel foto's (zeker op fotofora) zit de exif info (w.o. brandpuntsafstand) nog gewoon in de foto. Als deze info nog in de foto zit, dan kun je deze info eenvoudig zichtbaar maken met Opanda (PC) of Exif Viewer (Mac).

Succes!

Eerste SLR
BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 20:32 
Lid
Fotografie

Ik zou het volgende doen. De 550D met de 18-55IS en de 55-250IS kopen. Waarom en niet al de bovenstaande goed bedoelde adviezen volgen? Omdat TS zelf aangeeft te beginnen. Over het algemeen heb je dan wel een wens maar geen vaste voorkeur. Het leuke van een SLR is dat je kunt wisselen en daarom zal de keuze door TS wel gevallen zijn voor de 550D en niet voor een hybride of vette compact. Naast HD video waarschijnlijk. Met beide lenzen heb je een gevuld en mooi bereik en beide lenzen zijn goed en ook weer goed verkoopbaar.

Een 7D of 5D adviseren vind ik apart en langere enkele lenze ook. Omdat mocht je na een jaar of iets langer toch een andere lens willen, dan kom je binnen Canon al snel in de catagorie 70-200/300 en dan heb je redelijk veel overlap met een 18-135IS. Hoeft geen probleem te zijn maar dat gaat knagen.

De 18-55IS en de 55-250IS zijn beide erg goede lenzen zeker in vergelijk met hun voorgangers. Lekker licht en gestabiliseerd en nieuw van ontwerp.

Ik vind een 7D/5D en L lenzen een beetje overdone, en meteen over fullframe en crop gaan praten vind ik ook een beetje snob tov iemand die een beginners vraag heeft, zonder dat we weten of TS begint aan een DSLR of uberhaubt aan SLR fotografie :) Wil je echter 1 lens en denk je geen andere lens snel te gaan kopen dan is de EF-S 15-85IS aan te raden ivm iets meer ruimte. De EF 28-135IS en de EF-S 17-85IS zou ik laten liggen. A omdat beide elkaars voorgangers zijn en van de huidige 15-85, en B omdat de vervorming op 17mm behoorlijk negatief uitpakt.

Edit: En waarom niet de EF-S 18-135??? Omdat die optisch minder is, en misschien wel iets beter dan andere superzooms, maar die worden 2e hands met de nek aangekeken. Omdat men er zelf ook achter is gekomen en dat is een 2e handsmarkt met winkeldochters, mega of superzooms dus. Verder kies je voor een SLR omdat je kunt wisselen van lens met specifieke eigenschappen. Anders moet je gewoon een Canon G11 kopen ed. Ga gewoon voor de 'kitlens' met de uitbreiding goedkoper meer bereik en je leert er meer van met handling ed. Vrijwel iedereen is met kitlenzen begonnen dus waarom jij niet? En ze zijn optisch velen malen beter dan 5 jaar geleden.

Laatst bijgewerkt door duckie op 02 jun 2010 20:41, in totaal 1 keer bewerkt.

Eerste SLR
BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 20:37 
Lid
Fotografie

Helemaal met Duckie eens :D De combinatie 18-70 & 70-200 is voor mij hetzelfde als de combinatie 18-55 & 55-250.
Lekker experimenteren met deze set en als je weet wat je nodig hebt, kun je gericht gaan kopen.
Zo ben ik ook (via meerdere tussenstappen) erachter gekomen wat ik in een body zoek en wat ik van mijn lenzen verwacht.

Eerste SLR
BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 22:12 
Lid

Oke, ik wil jullie allemaal heel erg bedanken voor jullie adviezen!
Ik denk dat ik dan het volgende pakket ga kopen:

Canon EOS 550D
EF-S 18-55mm IS
EF-S 55-250mm IS

En het klopt toch dat dan de 18-55 als groothoekzoom meer voor landschapfotografie is en de 55-250 als telezoom is voor als ik iets op grotere afstand wil fotograferen?

Ik heb even zomaar op een internetwinkel gekeken en daarmee kom ik dan nog onder de 1000 euro uit dus dat vind ik heel netjes om mee te beginnen!

Allemaal bedankt en hopelijk zien jullie binnenkort wel wat eerste plaatjes van mij verschijnen!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende