Ik zou het volgende doen. De 550D met de 18-55IS en de 55-250IS kopen. Waarom en niet al de bovenstaande goed bedoelde adviezen volgen? Omdat TS zelf aangeeft te beginnen. Over het algemeen heb je dan wel een wens maar geen vaste voorkeur. Het leuke van een SLR is dat je kunt wisselen en daarom zal de keuze door TS wel gevallen zijn voor de 550D en niet voor een hybride of vette compact. Naast HD video waarschijnlijk. Met beide lenzen heb je een gevuld en mooi bereik en beide lenzen zijn goed en ook weer goed verkoopbaar.
Een 7D of 5D adviseren vind ik apart en langere enkele lenze ook. Omdat mocht je na een jaar of iets langer toch een andere lens willen, dan kom je binnen Canon al snel in de catagorie 70-200/300 en dan heb je redelijk veel overlap met een 18-135IS. Hoeft geen probleem te zijn maar dat gaat knagen.
De 18-55IS en de 55-250IS zijn beide erg goede lenzen zeker in vergelijk met hun voorgangers. Lekker licht en gestabiliseerd en nieuw van ontwerp.
Ik vind een 7D/5D en L lenzen een beetje overdone, en meteen over fullframe en crop gaan praten vind ik ook een beetje snob tov iemand die een beginners vraag heeft, zonder dat we weten of TS begint aan een DSLR of uberhaubt aan SLR fotografie

Wil je echter 1 lens en denk je geen andere lens snel te gaan kopen dan is de EF-S 15-85IS aan te raden ivm iets meer ruimte. De EF 28-135IS en de EF-S 17-85IS zou ik laten liggen. A omdat beide elkaars voorgangers zijn en van de huidige 15-85, en B omdat de vervorming op 17mm behoorlijk negatief uitpakt.
Edit: En waarom niet de EF-S 18-135??? Omdat die optisch minder is, en misschien wel iets beter dan andere superzooms, maar die worden 2e hands met de nek aangekeken. Omdat men er zelf ook achter is gekomen en dat is een 2e handsmarkt met winkeldochters, mega of superzooms dus. Verder kies je voor een SLR omdat je kunt wisselen van lens met specifieke eigenschappen. Anders moet je gewoon een Canon G11 kopen ed. Ga gewoon voor de 'kitlens' met de uitbreiding goedkoper meer bereik en je leert er meer van met handling ed. Vrijwel iedereen is met kitlenzen begonnen dus waarom jij niet? En ze zijn optisch velen malen beter dan 5 jaar geleden.