Hallo allemaal,
zoals sommige al weten ben ik nieuw op dit forum en wil ik graag mijn "expertise" uitbreiden op het fotografeer gebied.
ik heb min of meer al besloten een Canon Eos 7D aan te schaffen, hier komt een 18-135mm kitlens bij en een canon 50mm F1.4.
nu zegt mijn pa, die de nodige ervaring heeft, dat ik voor beide objectieven een zonnekap en uv-filter moet aanschaffen. Ik heb zojuist eens door het forum gebladerd, maar echt antwoord op mijn vragen heb ik nog niet gevonden... er zijn een paar dingetjes onduidelijk die waarschijnlijk erg voor de hand liggen.
vraag 1:
als ik een uv-filter voor de 50mm wil aanschaffen, moet deze uv-filter dan ook 50mm zijn? of is die 52mm bijvoorbeeld?? bij het videowereldje is dit namelijk echt voor de hand liggend.
vraag 2:
Zonnekappen geldt daar dezelfde kwestie als bij vraag 1? als ik een 50mm objectief heb, is de zonnekap dan ook 50mm? en welke zonnekap raden jullie aan voor een 50mm F1.4?
vraag 3:
Ik zoek eigenlijk nog een "universeel objectief" ik weet dat jullie nu zullen denken, daar heb je weer zo eentje, die alles met 1 objectief wil doen... nou nee, haal maar gerust adem

met universeel bedoel ik dat je foto's kunt maken bij het uitgaan, groepsfoto's, uitgaansfoto's etc...
met andere woorden, een lens die je bij simpele dingen gebruikt, dagelijkse dingen.
Zelf dacht ik aan ongeveer een 18-75mm, wat vinden jullie hiervan?
vraag 4:
omdat de canon 7D een crop heeft van 1.6... wordt een 50mm dus eigenlijk een 80mm.
Nu is de vraag, blijf je wel de eigenschappen van het bepaalde objectief behouden? met andere woorden, stel ik neem een 35mm objectief deze wordt dan theoretisch 56mm... maar zie je wel in het beeld dat het een 35mm objectief is? of wordt die eigenschap ook vervangen door het croppen en lijkt het dan ook dat je en 56mm objectief gebruikt?
vraag 5:
is er een mooie soepele zoomlens om mee te filmen op de 7D? hoewel de camera niet gemaakt is om te zoomen tijdens het filmen wil ik wel graag de mogelijkheid hebben. ik weet niet of ik die vraag hier moet stellen...
alvast bedankt voor jullie tijd

mvg Igor