Nagtie schreef:
IgorHeemels schreef:
effe toevallig... dat ik dol ben op vogels/dieren te fotograferen!
sport... mwa nee, trekt me niet zo

Zeg dat dan meteen, want dan heb je compleet verkeerde objectieven!
Als je hier even neerkalkt wat je nu wilt gaan fotografen, wat je budget voor objectieven is, en wat de kwaliteit is die je wilt..
Je hebt nu namelijk geen objectieven waar je vogels mee kunt fotograferen, ook je vader niet echt.
Als het budget dus niet uitmaakt, zou ik gaan voor: 10-22 EFS, 24-105 L F4 of 24-70 L F2.8 IS USM (beter in slecht licht) en dan afhankelijk van je vorige keuze en je doelen, een 70-200 F2.8 incl 2x converter, Sigma of canon. Of een Sigma 150-500mm - Canon100-400mm De 10-22 zou ik alleen doen als je groot hoek leuk vind.
Dus als je vermeld wat je wilt gaan doen met de fotografie, dan kan er vast nog wat weg van deze lijst, en er zijn ook nog wel goedkopere goede opties. In welke hele slechte licht omstandigheden ga je de 50mm F1.4 gebruiken? en hoe beperkt wil je je dof hebben. Ik heb nog nooit naar mijn 50mm F1.8 gegrepen ivm met te weinig licht, want de dof wordt dan ook veels te klein.
als je een goed F2.8 zoom objectief koopt zul je een 50mm F1.4 niet zo snel gebruiken omdat het wel heel statisch is.
bedankt voor je reactie

ik zal deze zeker in overweging nemen

budget is inderdaad geen punt, al ben ik wel iemand die eerst lang informatie zoekt over spullen...
ik wil sowieso beginnen met de 50mm lens (voor video het welbekende 35mm effect) de kitlens (18-135) die erbij zit is niet goed, dat wist ik al, maar is goed zat om uitgaansgelegenheden vast te leggen.
aan het eind van de zomervakantie (eind augustus) wil ik in een keer een set objectieven aanschaffen.
een tele objectief zal zeker aan de orde komen, vogels fotograferen is zeker leuk, maar ik zal zeker niet zo intensief vogels fotograferen zoals je denkt... dus of ik het geld wil steken in een 500mm weet ik nog niet! wel komt de 200mm zeer goed van toepassing, en dan kan ik eventueel wat jij zegt een 2x converter erbij plaatsen.
nogmaals dank voor alle reacties tot dusver