Het is 20 jul 2025 16:33

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur foto's met verschillende pixel formaten
 foto's met verschillende pixel formaten
BerichtGeplaatst: 23 jun 2010 10:01 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Hallo iedereen,

Ik ben momenteel bezig met bewerken van wat foto's voor mijn website.
Nu heb ik een probleempje, de foto's in kwestie zijn gemaakt met 2 verschillende fotocamera's.
1 van 6 megapixel en 1 van 12 megapixel. In Photoshop wil ik ze dus dezelfde grootte geven.
De resolutie van beide foto's heb ik al gelijk gezet nl. 72 dpi.
Maar als ik ze ga herschalen blijven ze verschillende afmetingen houden...
Wat is hier aan te doen?

Vriendelijke groet,

Pieter

@ Heb nu de constrain proportions en scale styles uitgezet en dan voor de vertikale foto's 533 w bij 400 h ingevuld. Dat werkt wel, maar of dat dit de goede manier is?

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 23 jun 2010 10:38 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Je kunt bij Bestand-Automatisch-Afbeelding passend de pixels aangeven die je aan de langste zijde wilt hebben. In jouw geval vul je 400/400 in.
Dat is ook handig dat je geen rekening hoeft te houden of ze in portret of landschapstand staan ;) De langste zijde wordt altijd 400.

Dpi heb ik niet zoveel verstand van, maar is 72 niet aan de lage kant voor dit kleine formaat?

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 23 jun 2010 10:46 
Lid

Ehm... de foto's moeten dus niet vierkant worden maar gewoon de rechthoekige vorm blijven behouden.
Maar in iedergeval bedankt voor de input pdm_fotografie.

Groetjes,

Pieter

BerichtGeplaatst: 23 jun 2010 10:47 
Lid
Fotografie

Ehm...ze worden alleen vierkant als ze vierkant zijn
Ze worden 400 aan de langste zijde en de verhoudng blijft zoals die is.

800x500 word dus 400X250 en geen 400x400.
Ik zou zeggen probeer het eens

BerichtGeplaatst: 23 jun 2010 11:15 
Lid
Fotografie

digipieter schreef:
Heb nu de constrain proportions en scale styles uitgezet en dan voor de vertikale foto's 533 w bij 400 h ingevuld. Dat werkt wel, maar of dat dit de goede manier is?

Nee, op die manier worden de verhoudingen uit zijn verband gerukt en raakt je foto vervormt.

533X400 is dus de verhouding 4:3. Als je in 4:3 heb geschoten kan dat dus wel maar dan hoef je die 2 opties niet uit te zetten.
Als je bv in 3:2 heb geschoten (zou dus 600X400 worden) vervormen de verhoudingen, omdat je de langste kant dan in elkaar drukt van 600 naar 533 terwijl de korte kant gelijk blijft.

Laatst bijgewerkt door Peter op 23 jun 2010 11:32, in totaal 1 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 23 jun 2010 11:19 
Lid
Fotografie

Ik heb ook een foutje getikt: 400 moet 533 zijn :) Dus 533/533 invullen

BerichtGeplaatst: 23 jun 2010 12:03 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Wat ik altijd doe, is de foto op groot formaat bewerken en opslaan als TIF. Vervolgens datzelfde bestand via afbeeldingsgrootte veranderen naar een foto met een DPI van 72 (genoeg voor internet) en 600 pixels hoog. Dit sla ik op als JPG en vervolgens verklein ik dit nogmaals tot een bestand van 200 pixels hoog. Deze sla ik ook op als JPG. Het kleine bestand plaats ik in mijn portfolio, wanneer daar op geklikt wordt, verschijnt de grote versie. Breedte is bij mij dus afhankelijk van de verhouding en ondergeschikt aan de hoogte. Op mijn site krijg ik hierdoor een heel net overzicht met alles even hoog. Een voorbeeld kan je zien op http://www.wolves-fotografie.nl/portfolio_hondenfotografie.htm.

Uiteraard heb ik in Photoshop de handelingen (incl. verscherpen) opgenomen als action, zodat ik dit vrij snel kan uitvoeren. (Er zit bijvoorbeeld ook nog een wit randje om.)

:goodluck

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 23 jun 2010 12:40 
Lid

Hallo Wolves en pdm,

Het probleem is opgelost, er zat nl. maar 1 foto van het afwijkende formaat bij.
Maar heb er in iedergeval iets van geleerd. In iedergeval hartelijk bedankt voor het meedenken.
Ik ben trouwens ook aan het vogelen met actions :-)

Groetjes,

Pieter

BerichtGeplaatst: 23 jun 2010 13:02 
Lid
Fotografie

Actions zijn ideaal om te gebruiken. Ze schelen echt een hele hoop tijd en zijn vrij makkelijk te maken. Als je daar hulp bij nodig hebt, moet je het mij maar laten weten! Iets anders dat ik iedereen van harte kan aanraden zijn de pluginns van NIK-software. Ze zijn niet goedkoop, maar ideaal in gebruik! (En nee, ik heb geen aandelen... :rof )

BerichtGeplaatst: 23 jun 2010 13:31 
Lid
Fotografie

Je kunt ook de DPI op 200 of 300 zetten. Maakt verder niks uit.
Als je de DPI op 72 zet en de foto naar een centrale opstuurt omdat je deze wilt afdrukken, zal je waarschijnlijk de melding terugkrijgen dat de kwaliteit onvoldoende is. Bij een DPI van 200 of 300 heb je van deze melding geen last.

BerichtGeplaatst: 23 jun 2010 13:43 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Je kunt ook de DPI op 200 of 300 zetten. Maakt verder niks uit.
Als je de DPI op 72 zet en de foto naar een centrale opstuurt omdat je deze wilt afdrukken, zal je waarschijnlijk de melding terugkrijgen dat de kwaliteit onvoldoende is. Bij een DPI van 200 of 300 heb je van deze melding geen last.
Klopt helemaal en dat is juist de reden om hem voor internetgebruik op 72 DPI te zetten. Dan is het voor mensen minder interessant om je foto's te gebruiken voor afdrukken.

BerichtGeplaatst: 23 jun 2010 13:44 
Lid
Fotografie

Heb even een linkje gezocht.... en gevonden :)

http://www.dpiphoto.eu/dpi2.htm

BerichtGeplaatst: 23 jun 2010 15:30 
Lid
Fotografie

Uitgebreid artikel Henry! :upc Erg informatief, alhoewel ik moet bekennen dat ik het niet helemaal heb gelezen. Volgens mij, of ik moet het verkeerd hebben begrepen, staaft het wel mijn theorie. Eigenlijk zou ik de foto's voor internet dus nog beter op 5 DPI of laat ik het nu meteen goed zeggen: 5 PPI zetten, want dat maakt voor de schermkwaliteit niets uit, maar je weet zeker dat niemand de foto meer voor een afdruk kan gebruiken. Klopt toch hè?? :unsure

BerichtGeplaatst: 23 jun 2010 15:59 
Lid
Fotografie

Wolves, nee hoor dat gaat niet op.
Iedereen die het artikel gelezen heeft (of de theorie ergens anders vandaan heeft) zal zich niet laten afschrikken door de 5 dpi (dots per inch).

Even op een rijtje:
- een foto bestaat uit pixels (en niet uit cm's of uit inches)
- stel je hebt een foto met het volgende aantal pixels: 4500 x 3000 pixels, dan heb je bij een afdrukje van 15 x 10inch een dpi van 300. Immers: 4500/15 = 300 dpi en 3000/10 = 300 dpi.
- een afdrukcentrale vraagt voor een kwalitatief goede afdruk om een dpi van minimaal 200. Een dpi van 300 levert je een goede afdruk op.

Nu kun je zelf het vakje dpi invullen met elke waarde die je wilt. Pas als je de computer de foto laat resampelen, wordt er informatie toegevoegd of verwijderd. Als je dit resampelen niet laat uitvoeren, zal de computer niks met deze info doen.

Wat nu als je foto een afdrukkwaliteit van 300dpi niet haalt (bijvoorbeeld omdat de afdruk te groot is)? De foto wordt dan geresampled: de computer verzint er extra pixels bij. Als de computer dus weinig extra pixels moet bijverzinnen, dan valt dit nauwelijks op, maar als de computer er veel bij moet verzinnen dan zul je dit dus merken aan de kwaliteit.

Voorbeeld: je wilt van het vorige voorbeeldje nu een printje hebben van 45x30inch. Dit levert je een dpi op van 100. Dit is dus te weinig. Om van de 100dpi op de 300dpi te komen, zal de computer dus na elke pixel simpel gezegd 2 pixels bij moeten verzinnen. Je begrijpt dat de kwaliteit van de foto dan niet geweldig zal zijn.
Als je een dpi hebt van bijvoorbeeld 200, dan zal de computer dus na elke 2 pixels een nieuwe moeten verzinnen, etc.
Hoe dichter je afdrukje een dpi heeft die bij de 300 ligt, des te beter is de kwaliteit van je foto. Randvoorwaarde is dan wel dat het aantal dpi's via de pixels van de originele foto moet komen en niet via het resamplen.

Als je op het internet een foto plaatst waarvan je niet wilt dat mensen er iets mee kunnen, dan moet je dus zorgen dat je een foto met een lage kwaliteit plaatst. Wanneer mensen je foto downloaden en deze willen printen, moet de computer er immers veel pixels bij verzinnen. De kans dat de computer precies de juiste pixels bij verzint is nautuurlijk heel erg klein.

Als je een groot bestand op internet plaatst en het vakje dpi vult met de waarde 5 zonder te resampelen, dan plaats je dus op internet een groot bestand. Een ieder die dit grote bestand van internet haalt, kan doordat de foto bestaat uit een groot aantal pixels dit bestand dus gebruiken voor het maken van een afdrukje.

:)

BerichtGeplaatst: 23 jun 2010 16:14 
Lid
Fotografie

Hallo jongens, ga eerst even wiki of een boek lezen. Voordat je elkaar met ik geloof dat.... probeert te helpen. :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

DPI een PPI dat moet je maar eens nalezen hier : http://www.dpiphoto.eu/dpi2.htm

Dat getal van 72 slaat nergens op heeft nergens betrekking op daar had ook 100, 0, 1234098065209587 of wat dan ook kunnen staan. Het is een zinlos getal en is initieel op 300 en bij latere modellen van Canon op 72 gezet maar heeft NERGENS invloed op!!!!!!!

Als je de foto's van een 1Mp, 6Mp, 12Mp of 15/18/21/24 of welk formaat dan ook of crop of fullframe evengroot wilt afbeelden is het HEEL SIMPEL namelijk de OUTPUT gelijkwaardig maken oftewel exporteren of opslaan in een formaat van 3:2 voor SLR camera's en het equivalente formaat voor andere camera's

Dit komt neer dat je je 6Mp en 12Mp foto's moet exeporteren of opslaan als 900x600 of 1200x800 ed. Het enige verschil is dat de 6Mp 6mp had voor de initiele opname en de andere 12Mp, maar de foto zal op dat formaat, mits goed belicht en ruisvrij niet van de 6Mp te onderscheiden zijn.

Dit komt omdat dit nog steeds kleiner is dan het initiele sensor formaat. Pas als je groter dan het formaat van je sensor gaat afdrukken dan pas moet er geextrapoleerd worden. Vergeet niet dat een full hd televisie van nu heeft een resolutie van 1920x1280 en ook al is dat formaat op 32'' en groter te verkrijgbaar de resolutie blijft gelijk alleen is de ruimte tussen de pixels groter, maar nog steeds moet een 6Mp foto van een EOS 300D verkleind worden om op een full HD weergegeven te worden :) (formaat 300D 3088 x 2056 is dus 2x zo hoog als een Full HD TV)

Ergo opslaan als formaat grootte 900x600. Maar lees even dat verhaaltje over DPI enz door. :)

BerichtGeplaatst: 23 jun 2010 16:16 
Lid
Fotografie

He Duckie, kijk eens in de post twee boven die van jou. Daar staat dezelfde link :D

BerichtGeplaatst: 23 jun 2010 17:03 
Lid
Fotografie

@ Duckie: dat hadden we dus al gedaan. :rof Ik ben trouwens erg blij met Henry's hulp!!! :up

@ Henry: eerst zet ik de PPI altijd op 72 (zonder resampelen). Daarna resampel ik naar 600x400 pixels. Als ik jou nu goed begrijp blijft er dan voor een afdruk van 15x10cm nog zo'n 100 PPI over (even uit mijn hoofd dacht ik namelijk dat een inch net iets meer dan 2,5cm is). En heeft dat dus niks te maken met die eerste stap. Nu is natuurlijk het grote voordeel dat veel mensen dit artikel niet hebben gelezen en net zo reageren als de drukker die de Canon foto terugstuurt. Dus een laag PPI getal doet niet de truc, maar schikt onwetende mensen af?! :jump

BerichtGeplaatst: 23 jun 2010 17:22 
Lid
Fotografie

Blijift dat je niet hoeft te resamplen alleen als je boven een A4 formaat gaat afdrukken bij laag resolutie sensoren, maar voor het opslaan van een 6 en een 12mp foto maakt dat geen ruk uit. Oftewel gewoon beide op 900x600 en een quality van 100 of lager naarmate er wel of geen hoge resolutie te zien moet zijn. Of dat je snelladende pagina's wilt. En ik was na 4 ik geloof berichten een beetje te lui om de rest ook nog door te lezen. :)

BerichtGeplaatst: 23 jun 2010 17:25 
Lid

kort gezegd weten veel drukkers niet eens wat dpi of ppi inhoudt.
Of je nu een foto van 1800x1200 hebt met 72dpi of 300 dpi, de foto blijft exact hetzelfde.
Het wordt pas interessant wanneer de drukker een minimale eis heeft (bijvoorbeeld 300dpi).
Dan weet je dus hoeveel pixels je moet aanleveren voor de specifieke grootte van de afdruk.
Dus 4x6 inch (10x15) komt dan op 300dpi overeen met 1800x1200 pixels.

Ik weet ook niet hoe ik het beter uit kan leggen, alles is eigenlijk al gezegd :)

BerichtGeplaatst: 23 jun 2010 20:09 
Lid
Fotografie

Tja behalve waarom drukkers het ons zo moeilijk moeten maken met camera's met bakken aan digitale pixel bestanden en hun ouderwetse analoge drukkunst eis. Trouwens veel bedrijven resamplen zelf. Als ik naar canvassite ed ga, dan wordt dat voor je gedaan als je daar niet in thuis bent, zoals 95% van de gebruikers :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende