Ik zou voor de Nikon 70-300VR gaan. Wordt veel verkocht en is net zoals haar Canon tegenhanger een superbe lens die vele weg heeft van de professionele varianten voor een fractie van de prijs. Ik doelde op de EF 70-300IS.
Sigma is niet meer zo slecht of variabel moet ik zeggen als vroeger. Veel doen ze aan verbetering, en ze worden nu vrijwel allemaal voorzien van Ultrasone scherpstelmotoren en van stabilisatie. Iets wat nodig was aangezien het traagzijn van Sigma's uiteraard een probleem kan zijn bij actievere onderwerpen.
Dat een Sigma uit de EX, zeg maar de prolijn van Sigma goed is, is wel zo en zo is de 70-200f/2.8 al meerdere keren veranderd en verbeterd en onlangs voorzien van een gestabiliseerd broertje. Echter die kost net zoveel of vrijwel net zoveel als de Canon of Nikon varianten.
Op veel fronten halen ze het nog steeds niet tov de pro modellen van Canon en Nikon, maar om ze als B merk af te schilderen en daarna als goed alternatief af te schilderen is een catch22. Sigma is en blijft, op sommige na en sommige gebruikers na, gewoon een merk die gekocht wordt uit budget overwegingen.
Uit eindelijk zie je vrijwel ALTIJD dat de Sigma's vervangen worden door de Canon of Nikon variant. Waarna deze alleen nog maar door een Canon of Nikon maar niet door een Sigma, Tamron of Tokina vervangen wordt.
Ik zelf heb en zeer bij Canon L lenzen, maar aangezien ik te weinig foto's maak tussen de 300 en 500mm vond ik de EF 100-400 L IS USM op dat moment te duur, echter week ik zeker als er genoeg funding is en ook genoeg funding voor een verklaring voor thuis

, de overigens super presterende, Sigm 150-500 vervangen door de Canon EF 100-400.
Wat overlap betreft, natuurlijk mag je vinden dat dat belangrijk is. Ik ze je mag dat vinden, maar het is natuurlijk onzin. Als je vijf centimeter naar voren of naar achteren gaat dan wordt je lens vanzelf een 60mm of een 80mm bij een 70mm setting.
Overlap is niet nodig! Als dat nodig is dan heb je 2 verkeerde lenzen in huis voor jouw onderwerpen en soort fotografie of de afstand tot de onderwerpen die je kiest of hoe dichtbij je mag komen. Een megazoom is leuk voor vakanties, maar de reden om voor een SLR te kiezen tov een bridge of de nieuwe micro fourthirds systemen is omdat je kunt wisselen!
Als je een Nikon (tenminste dat denk ik want bij Canon is dat ook zo) lens neemt dan zal die denk ik toch veel soepeler lopen dan een Sigma. ik moet de eerste Sigma nog tegenkomen met soepele goed getorqueerde ringen.
Dat er HSM en OS op de Sigma zaten was voor mij de enige reden om dan toch maar niet langer door te sparen. Had het er niet opgezeten dan was Sigma alleen nog maar meer achter in mijn hoofd in de vergetelheid geraakt.
Slecht is het niet maar ik denk dat de meeste mensen een andere lens in gedachte hadden toen ze een Sigma variant kochten, en dat vanwege het aanwezige budget hebben gedaan. Wat voor Tokina, en Tamron ook geldt, maar wat niet wegneemt dat ze geen goede lenzen maken zoals de Tamron 28-75 die veel geprezen wordt om zijn scherpte ed, maar er is natuurlijk meer

Ik zou dus voor de Nikon 70-300VR gaan, zonder twijfel. En veel plezier ermee.