Het is 21 mei 2025 23:51

Ga naar pagina Vorige  1, 2

Auteur Een telezoom objectief...
 Een telezoom objectief...
BerichtGeplaatst: 18 jul 2010 14:07 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De Nikon D3000 weegt 485 gram
De Nikon D300 weegt 840 gram

De 70-300mm weegt 745 gram
De 70-200mm weegt 1540 gram

:)

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 18 jul 2010 15:15 
Lid

De D3000 is dus niet iets lichter , maar best wel veel lichter :rof .
Zoals je ziet is de 70-200 heel erg zwaar. En ik denk dat de 70-200 variante van 3rd party merken niet veel lichter zullen zijn.

BerichtGeplaatst: 18 jul 2010 15:30 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Sigma 70-200 weegt 1270 gram :)

BerichtGeplaatst: 18 jul 2010 16:15 
Lid

heb zelf de 70-200 van sigma gehad , nee niet tevreden over...
de 70-200 en de 70-300 heb ik beide nu van nikon, als ik het nu achteraf bezie zou ik nooit de 70-200 van nikon gekocht hebben alhoewel het toch een toplens is maar.....de 70-300 heeft teveel voordelen tov de 70-200 dat ik deze verkies boven de dure toplens...
echter er is in beeldkwaliteit niks verschil tussen die twee,tot 200mm even scherp , snelheid is ook hetzelfde en de vr doet prima zijn werk, plus met de 70-300 heb je een flink pak meer zoom wat ook al eens handig kan zijn...
ze is iets minder lichtsterk oke, dat wel maar met de d300 kan je iets hoger in de iso gaan als je echt licht te kort komt, deze lens is trouwens ook veel handiger , weegt haast niks in vergelijk met de 70-200 en voor die prijs koop je 5 keer de 70-300 ,
d300 plus batterypack en 70-300 ....zalige combinatie....

BerichtGeplaatst: 18 jul 2010 16:42 
Lid

Is de 70-200 in kwaliteit dan echt niet stukken beter dan de 70-200 ? Dat verrast me eigenlijk wel. Ik heb verder geen ervaring met de 70-200 maar ik lees dat hij echt ongelofelijk goed is.

BerichtGeplaatst: 18 jul 2010 19:13 
Lid

nee de 70-200 vr is in geen geval "stukken" beter als we het over snelheid , scherpte en beeldkwaliteit hebben, ik kan geen enkel verschil ontdekken,
wat wel is , is dat de 70-200 uiteraard stukken beter van bouw is, is veel steviger, en kan een spatje water hebben ook, plus is lichtsterker ook (2.8)

maar ik gooi niet met mijn lenzen , en sla er ook geen nageltjes mee in de muur dus....is de 70-200 overkill....en voldoet de 70-300 meer dan voldoende (plus extra zoom)

als de 70-300 van redelijk hoog op de stenen valt is die waarschijnlijk naar de _____ten
als het niet overdreven is zal de 70-200 er beter van af komen die is immers meer bestand tegen schokken

BerichtGeplaatst: 18 jul 2010 19:52 
Lid

Conclusie is dus dat de 70-200 echt extreem over priced is ? Ik hoop dat je snapt dat ik er toch wel aan twijfel voor een lens die 5 keer zo duur is. Ik wil je best geloven maar helaas heb ik de 70-200 nog niet in mijn handen gehad. Dat zou dan eerlijk gezegd wel lichtelijk shocking zijn als je gelijk hebt.
Maargoed , we raken off-topic want volgens mij heeft de topic auteur zich niet geintereseerd in de Nikon 70-200 aangezien die nogal uit het prijs segment van de 70-300 valt.

BerichtGeplaatst: 18 jul 2010 21:45 
Lid

zoek in je buurt naar bezitters van beide lenzen, neem er even kontakt mee op en leg je probleem uit...
vraag of hij eventueel een half uurtje tijd wil maken om zijn lens te testen op jou body....doe dit met beide lenzen, een amateur fotograaf gaat daar geen probleem mee hebben.....
ga thuis voor je pc zitten, laat wat afdrukken maken....kijk en oordeel zelf!

geloof me ik schrok ook wel toen ik dat merkte ....

BerichtGeplaatst: 18 jul 2010 22:36 
Lid

Als ik zo wat rond Google lees ik het op vele forums. Toch wel redelijk verbaasd :o.
Die lens kost dus gewoon 2100 euro en heeft buiten bouw kwaliteit en lichtsterkte geen voordelen boven een andere lens van 'slechts' 380 euro...

BerichtGeplaatst: 10 aug 2010 06:50 
Lid
Fotografie

Telezoom.....

Heb laatst zelf de 150-500mm van Sigma gekocht. Geweldige lens!

Je praat over een lens die goed past bij je andere lens, maar dat vind ik helemaal niet echt goed....

Als ik je een voorbeeld mag geven:

Heb zelf 17-35 mm, 28-135mm, 70-300mm en de 150-500mm.

Zoals je ziet een goede overlapping. Wat als je de 70-300 lens op je camera hebt zitten en je bent in eens 65mm nodig voor de perfecte foto, of je hebt 75mm nodig terwijl je dat net te kort komt, wat dan.

Ik bedoel, zorg voor een goede overlapping bij het kopen van lenzen. Vandaag de dag zijn Sigma en Tamron lenzen niet slecht meer.... Maar de kwaliteit is natuurlijk wel waar je voor betaald.

De 150-500mm kost €780, terwijl je bij canon ruim het dubbele betaald....

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 10 aug 2010 09:08 
Lid
Fotografie

Ik zou voor de Nikon 70-300VR gaan. Wordt veel verkocht en is net zoals haar Canon tegenhanger een superbe lens die vele weg heeft van de professionele varianten voor een fractie van de prijs. Ik doelde op de EF 70-300IS.

Sigma is niet meer zo slecht of variabel moet ik zeggen als vroeger. Veel doen ze aan verbetering, en ze worden nu vrijwel allemaal voorzien van Ultrasone scherpstelmotoren en van stabilisatie. Iets wat nodig was aangezien het traagzijn van Sigma's uiteraard een probleem kan zijn bij actievere onderwerpen.

Dat een Sigma uit de EX, zeg maar de prolijn van Sigma goed is, is wel zo en zo is de 70-200f/2.8 al meerdere keren veranderd en verbeterd en onlangs voorzien van een gestabiliseerd broertje. Echter die kost net zoveel of vrijwel net zoveel als de Canon of Nikon varianten.

Op veel fronten halen ze het nog steeds niet tov de pro modellen van Canon en Nikon, maar om ze als B merk af te schilderen en daarna als goed alternatief af te schilderen is een catch22. Sigma is en blijft, op sommige na en sommige gebruikers na, gewoon een merk die gekocht wordt uit budget overwegingen.

Uit eindelijk zie je vrijwel ALTIJD dat de Sigma's vervangen worden door de Canon of Nikon variant. Waarna deze alleen nog maar door een Canon of Nikon maar niet door een Sigma, Tamron of Tokina vervangen wordt.

Ik zelf heb en zeer bij Canon L lenzen, maar aangezien ik te weinig foto's maak tussen de 300 en 500mm vond ik de EF 100-400 L IS USM op dat moment te duur, echter week ik zeker als er genoeg funding is en ook genoeg funding voor een verklaring voor thuis :), de overigens super presterende, Sigm 150-500 vervangen door de Canon EF 100-400.

Wat overlap betreft, natuurlijk mag je vinden dat dat belangrijk is. Ik ze je mag dat vinden, maar het is natuurlijk onzin. Als je vijf centimeter naar voren of naar achteren gaat dan wordt je lens vanzelf een 60mm of een 80mm bij een 70mm setting.

Overlap is niet nodig! Als dat nodig is dan heb je 2 verkeerde lenzen in huis voor jouw onderwerpen en soort fotografie of de afstand tot de onderwerpen die je kiest of hoe dichtbij je mag komen. Een megazoom is leuk voor vakanties, maar de reden om voor een SLR te kiezen tov een bridge of de nieuwe micro fourthirds systemen is omdat je kunt wisselen!

Als je een Nikon (tenminste dat denk ik want bij Canon is dat ook zo) lens neemt dan zal die denk ik toch veel soepeler lopen dan een Sigma. ik moet de eerste Sigma nog tegenkomen met soepele goed getorqueerde ringen.

Dat er HSM en OS op de Sigma zaten was voor mij de enige reden om dan toch maar niet langer door te sparen. Had het er niet opgezeten dan was Sigma alleen nog maar meer achter in mijn hoofd in de vergetelheid geraakt.

Slecht is het niet maar ik denk dat de meeste mensen een andere lens in gedachte hadden toen ze een Sigma variant kochten, en dat vanwege het aanwezige budget hebben gedaan. Wat voor Tokina, en Tamron ook geldt, maar wat niet wegneemt dat ze geen goede lenzen maken zoals de Tamron 28-75 die veel geprezen wordt om zijn scherpte ed, maar er is natuurlijk meer :)

Ik zou dus voor de Nikon 70-300VR gaan, zonder twijfel. En veel plezier ermee.

BerichtGeplaatst: 10 aug 2010 13:42 
Lid
Fotografie

En daar kunnen we het mee doen. Bedankt Jeroen voor de perfecte uitleg.....

BerichtGeplaatst: 11 aug 2010 07:04 
Lid
Fotografie

sinds 2 maanden +- de 70-300mm vr van nikon in mijn bezit, en sindsdien is die er maar 1 keer van af geweest, ben er gek op
snel scherp stellen,licht,mooi bereik,en scherp
aangezien ik meer met vogels ga doen, ga ik tzt voor de 300mm af-s f4 met convertor 1,4 en 1,7..dijk van een lens
de 70-300 blijft voor "altijd" bij mij.. :heart

BerichtGeplaatst: 11 aug 2010 08:19 
Lid
Fotografie

Ik geloof echt niet dat de 70-200 minder of gelijk zou zijn aan de 70-300vr. Mijn 70-200 van sigma is echt sneller dan de 70-300 usm IS. Daarnaast is de lichtsterkte een wezenlijk verschil, hierdoor is de scherpstelling ook accurater.
Als het wel zo is, geeft dat aan hoe bagger de 70-200 van Nikon is, enkel puntje is alleen weld at de 70-200 van Nikon als de 'beste' te boek staat.

BerichtGeplaatst: 11 aug 2010 19:44 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
martijn1 schreef:
sinds 2 maanden +- de 70-300mm vr van nikon in mijn bezit, en sindsdien is die er maar 1 keer van af geweest, ben er gek op
snel scherp stellen,licht,mooi bereik,en scherp
aangezien ik meer met vogels ga doen, ga ik tzt voor de 300mm af-s f4 met convertor 1,4 en 1,7..dijk van een lens
de 70-300 blijft voor "altijd" bij mij.. :heart

Denk er precies hetzelfde over de nikkor 70-300 vr is een super lens die niet teveel weegt en dus bij mij ook vaak op de camera zit en ik heb nu een nikkor 300mm f4 met converter 1,4 in bestelling voor de vogeltjes,deze combi is wel wat zwaarder maar met een goede monopod is dat wel goed om te doen en voor de vogeltjes ga ik dan wel regelmatig naar een vaste plek

BerichtGeplaatst: 11 aug 2010 20:18 
Lid
Fotografie

ik ben jaloers... :P
zal voor mij nog een tijd duren, net iets duurder dan de 70-300 :D
laat maar komen die foto,s

BerichtGeplaatst: 11 aug 2010 23:10 
Lid
Fotografie

En weer een tevreden gebruiker naar buiten gestuurd met een goede aankoop :)

BerichtGeplaatst: 12 aug 2010 09:57 
Lid
Fotografie

De bewering dat de 70-200 VR kwalitatief optisch niet beter is dan de 70-300 VR en dat het verschil alleen zit in de bouw is grote kul :rof ! En als dat zo is dan zou ik hem meteen door Beverwijk laten nakijken..... :cry
Ik heb beide objectieven gehad en je zou je dan inderdaad echt afvragen of het verschil in prijs te wijten is aan het verschil in bouw..... :rof

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2