Bedankt voor jullie reacties!
@ Peter: die mensen stonden aan alle kanten, daar was echt geen ontkomen aan. Ik snap je opmerking van dat hoofd wel. Het gaat alleen zo snel dat ik alleen op het paard en de ruiter en het juiste moment heb gelet. De achtergrond (en dus ook de mensen die daar staan) zie ik wel, maar niet bewust wanneer ik de foto neem, aangezien ik het juiste moment hier belangrijker vind. Het heeft deels te maken met keuzes en deels waarschijnlijk ook met het feit dat dit voor mij de eerste keer was dat ik zo'n wedstrijd bijwoonde, alles is dan nog nieuw en ik moet dan even mijn draai vinden.

Het hoge standpunt komt door de heuvel, ook daar was helaas niets aan te veranderen. Ik had wel een andere locatie kunnen kiezen (en dat heb ik ook wel een tijdje gedaan), maar het nadeel is dat je dan maar één kant kunt fotograferen en dan verveel je je tussendoor weer zo.
Makkelijk vond ik het idd niet, leuk wel! Eén van de moeilijkste zaken vond ik het om de belichting onder controle te houden. Het was erg mooi weer en er waren grote contrasten. Donkere paarden, schaduwen op gezichten door de caps en veel wit in de kleding (met name de broeken, maar soms ook de caps) en de witte rug- en buiknummers. Inflitsen en reflectieschermen e.d. om het licht onder controle te houden zijn natuurlijk geen opties. Mocht iemand nog tips hebben hoe dat het beste op te lossen in een actie situatie: GRAAG!